Annonce
Udland

Transportministerium gransker amerikansk Boeing-tilladelse

Chris Helgren/Reuters
Amerikansk transportministerium vil undersøge, hvorvidt Boeing 737 MAX-flyene burde have fået flyvetilladelse.

To dødelige styrt inden for få måneder med fly af typen Boeing 737 MAX-8 har fået det amerikanske transportministerium til at gå ind i sagen.

Det vil undersøge de amerikanske flymyndigheders godkendelse af MAX-flyene, og om der potentielt er sket en fejl, da flytypen fik en føderal godkendelse.

Det skriver avisen The Wall Street Journal.

Undersøgelserne kommer efter to dødelige flyulykker med den type fly.

For lidt over en uge siden omkom 157 personer i en flyulykke i Etiopien. Styrtet skete, kort efter at flyet lettede fra Etiopiens hovedstad, Addis Abeba.

Flyet var et Boeing 737 MAX-8. Samme type, som styrtede ned 29. oktober sidste år, hvor 189 mennesker mistede livet. Også det styrt skete kort efter afgang.

Her var det et fly fra det indonesiske luftfartsselskab Lion Air, der styrtede i havet.

Siden dengang har der været fokus på en særlig software i Boeings MAX-fly, og der er flyveforbud med MAX-flyene i flere end 30 lande.

Heller ikke i USA ventes Boeing MAX-flyene at få lov til at komme på vingerne, før firmaet kommer med en ny software-opdatering. Boeing meldte i weekenden ud, at opdateringen formodentlig er klar inden begyndelsen af april.

Siden 2017 er der givet plads til 737 MAX-flyene i det amerikanske luftrum, men allerede efter styrtet i oktober gik en undersøgelse i gang.

Fokus er angiveligt, hvorvidt flymyndighederne anvendte de korrekte designstandarder og analyser, da de godkendte det system, der skal forhindre flyet i at gå i stå.

En talsmand fra Boeing har i en udtalelse fortalt, at 737 MAX blev certificeret i henhold til flymyndighedernes krav og processer, der har overvåget godkendelsen af alle tidligere nye fly.

- FAA (flymyndighederne, red.) vurderede de endelige konfigurations- og driftsparametre af MCAS (et af flyets sensorsystemer, red.) under MAX-godkendelsen, og de konkluderede, at det levede op til alle certificerings- og lovkrav, siger talsmanden ifølge The Wall Street Journal.

Transportministeriet har afvist at stille op til interview med avisen.

Undersøgelser af de sorte bokse fra flyene, der styrtede for henholdsvis en uge og fem måneder siden, bliver foretaget i Frankrig i samarbejde med et etiopisk hold.

Det har fundet "tydelige lighedstegn" mellem flystyrtet i Etiopien og flystyrtet i Indonesien. En foreløbig rapport af styrtene forventes klar inden for 30 dage.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB

Da Alphonse Tchami kørte over hajtænderne

OB

Miraklets fædre nød gensynet

Leder For abonnenter

Utroværdig optræden af to Venstre-folk

Hvis man vil være en troværdig politiker, skal man gøre mere end at udstede nogle hastige løfter for at tækkes pressen og vælgerne. Man skal også sikre sig, at de løfter, man udsteder, bliver omsat til faktisk, praktisk virkelighed. Derfor er der grundlag for at se endog ganske kritisk på to Venstre-politikere, Bo Libergren og Herdis Hanghøi, og deres optræden i en konkret sag fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Sagen, som er blevet beskrevet i avisen flere gange, senest i mandagsavisen, handler om en ung kvinde, der lider af muskelsvind. Kvinden havde allerede for et halvt år siden et hjælpemiddel, et såkaldt vippeleje, der var så nedslidt, at det kun var delvist funktionsdygtigt, hvilket i længden kan blive invaliderende for kvinden. Imidlertid var kommunen og regionen endt i en strid om, hvem der skulle betale de cirka 30.000 kroner, som et nyt vippeleje koster - selvom loven fastslår, at kvinden burde have haft sit hjælpemiddel uden yderligere diskussion. Det var en pinlig sag for både Faaborg-Midtfyn Kommune og for Region Syddanmark, og derfor lovede både Bo Libergren og Herdis Hanghøi, at de ville sørge for, at den 21-årige Mai-Britt Knudsen fik et nyt vippeleje, så hun også fremover kan træne sine muskler og dermed stå på sine egne ben. Det er imidlertid ikke sket. Og derfor fremstår begge Venstre-folks løfter som utroværdige. Det var godt, at de to Venstre-folk i sin tid var så hurtige til at kræve handling, for det viser, at de to engagerer sig oprigtigt i borgernes problemer. Det er til gengæld virkelig skidt, at Mai-Britt Knudsen ikke har fået sit hjælpemiddel nu, hvor der er gået et halvt år. I Danmark har vi gennemgående dygtige og sanddru politikere, som er langt mere ordholdende, end man kan få indtryk af, når man følger den offentlige debat, ikke mindst debatten på de sociale medier. Derfor vil det være klogt, at Libergren og Hanghøi får løst sagen. Altså: Løst den rigtigt. Og ikke blot løst den ved at afgive endnu et løfte. Alt andet vil være utroværdigt.

Annonce