Annonce
Fyn

Transportminister om vestfynsk jernbane i 2023: Vi kan ikke gøre det hurtigere

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil først sætte penge af til start på vestfynsk jernbane i 2023. (Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix)
Transportminister Benny Engelbrecht (S) forsvarer, at første spadestik til vestfynsk jernbane først kommer i 2023.

Hvorfor bruge 4,8 milliarder på en højhastighedsbane på Vestfyn?

- Togtrafikken får et væsentlig løft. I lang tid har der med de mange tog mellem landsdelene været en kapacitetsudfordring på Vestfyn. Samtidig skal den lokale togtrafik også afvikles.

Men flere og flere fravælger toget. Giver det så mening at bruge så mange milliarder?

- Jeg kan godt forstå, at nogle fravælger toget, når vi blandt andet har problemer med forsinkelser, fordi vi ikke har et nyt signalsystem endnu og gennemført elektrificering i hele landet. Den fynske jernbane er væsentlig for at få forbedret drift og vinde tabte kunder tilbage.

Hvorfor så først sætte gang i anlægsarbejdet i 2023?

- Der er et omfattende planlægningsarbejde, og vi skal være sikre på, at en række forudsætninger holder. Desuden er vi hårdt presset på personaleressourcer, fordi vi er i gang med andre infrastrukturanlæg som et nyt signalsystem og elektrificering af jernbanen. Endelig afventer jeg et servicetjek af hele jernbanen i Danmark, så tingene hænger sammen.

I har tordnet mod den borgerlige regering for at forhale den fynske jernbane og har i folketingssalen appelleret til at få jernbanen på finansloven for 2020. Nu kommer der så først penge i 2023. Er det ikke at snyde vælgerne?

- Vi har haft en regering, der modarbejdede Togfonden, og vi har ikke kunnet bruge embedsværket til at give indblik i udfordringerne med de andre projekter. Det indblik har vi nu, og det er først realistisk at kunne påbegynde jernbanen i 2023. Vi forpligter os så ved nu at få gennemført anlægsloven og sætte penge af i 2023.

- Højhastighedsbanen på Vestfyn er en del af Togfondens timemodel, der skal gøre det muligt at køre i tog mellem Odense og Århus på én time. Men det kræver også store investeringer i jyske anlæg. Får vi en timemodel?

- Det er stadig hensigten med markante forbedringer af rejsetiden mellem landsdelene, men vi har sat et serviceeftersyn af jernbanen i gang. Her og nu er det vigtigste et nyt signalsystem, elektrificering af banen og indkøb af nye tog. Kommer de tre ting ikke på plads, risikerer vi tog, der ikke kører til tiden. Først når serviceeftersynet er på plads i januar, vil jeg indkalde til forhandlinger om projekterne i Togfonden.

- Der kunne spares 410 millioner kroner på at anlægge sidste etape af udvidelsen af den vestfynske motorvej samtidig med den nye jernbane. Det har jeres eget fynske folketingsmedlem Julie Skovsby fremført gang på gang. Nu indhenter I ikke den gevinst. Er det ikke tosset?

- Jo, men så skulle den tidligere regering have rykket noget tidligere. Nu er tiden forpasset.

Hvad med den fortsatte udvidelse af motorvejen syd om odense. Hvornår sætter I penge af til den?

- Det taler vi om, når jeg indkalder Folketingets partier i håb om en politisk langtidsholdbar infrastrukturplan.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce