Annonce
Fyn

Transportminister gav ingen svar til fynboerne: Uvished om motorvej og jernbane

Transportminister Benny Engelbrecht (S) undlod på samråd af forholde sig til konkrete trafikprojekter som udvidelse af Fynske Motorvej og ny vestfynsk jernbane. Arkivfoto: Claus Thorsted
Samråd med ny transportminister gav ingen vished om udvidelse af motorvejen ved Odense og en ny vestfynsk jernbane. De skal konkurrere med en række infrastrukturprojekter fra hele landet.

De mange pendlere, lastbilchauffører og andre trafikanter på Fynske Motorvej må fortsat leve i uvished om, hvornår motorvejen syd om Odense udvides med et ekstra spor. Den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) var meget varsom med at give konkrete svar, da han på et samråd tirsdag skulle svare på, hvilke projekter regeringen vil fremme. Heller ikke fremtiden for en ny jernbane til højhastighedstog mellem Odense og Middelfart kom nærmere en afklaring.

- Jeg vil indkalde alle partier til forhandlinger om en investeringsplan. For mig er det vigtigt at få en så bred aftale som muligt, sagde ministeren.

Det var hans forgænger på posten, Ole Birk Olesen (LA), der havde indkaldt til samrådet. Kort før folketingsvalget i juni indgik de tre regeringspartier V, LA og K en langsigtet infrastrukturaftale med DF. Den indebar blandt andet, at en udvidelse af motorvejen syd om Odense skulle påbegyndes i 2021, og en ny fynsk højhastighedsjernbane skulle anlægges fra 2024 til 2031. Den nye transportminister har imidlertid gjort det klart, at der nu er et nyt folketingsflertal, og papiret er helt blankt, når han vil indkalde til forhandlinger om de kommende ti års trafikinvesteringer.

Annonce

Planen fra de borgerlige

DF og de tre regeringspartier V, K, og LA fremlagde før valget en infrastrukturplan til 112 milliarder kroner.

Planen skulle foldes ud fra 2021 og ti år frem.

Motorvejen syd om Odense skulle ifølge planen udvides med et ekstra spor. Arbejdet skulle påbegyndes i 2021 og den samlede pris er sat til 1,1 milliard.

En ny højhastighedsjernbane mellem Blommenslyst og Kauslunde ved Middelfart var også med i planen, men ikke en ny bane ved Vejle Fjord. Den vestfynske jernbane vil koste 4,8 milliarder og skulle ifølge de fire partier igangsættes i 2024 og være køreklar i 2031.

Pengene til de mange investeringer skulle blandt andet komme fra bilisternes betaling på Storebæltsbroen. I alt 7,9 milliarder af den 112 milliarder dyre plan skulle komme fra brokassen.

Vejen banet ved Odense

Og ønskerne er mange til nye vejanlæg og skinner, fremgik det klart af gårsdagens samråd, hvor de mange fremmødte politikere fra Transportudvalget havde travlt med at markere sig ved at spørge ind til projekter i deres valgkreds blandt andet Limfjordsforbindelse, hærvejsmotorvej og Frederikssundmotorvejen. Ingen spørgsmål kom fra fynskvalgte politikere, og de to fynske projekter blev da heller ikke nævnt. Det betyder imidlertid ikke, at de hverken er kommet længere frem eller bagud i køen.

Længst fremme i den formelle proces er udvidelse af motorvejen ved Odense, da Folketinget allerede tilbage i 2013 vedtog en anlægslov for udvidelsen. Kun pengene mangler. Kun ved to andre projekter i den lange kø af ønskede anlæg er vedtaget en anlægslov. Det gælder en udvidelse af Frederikssundmotorvejen og motorvejen ved Hørsholm Det er dog ikke ensbetydende med, at det er de tre projekter, der gennemføres hurtigst. Alt er i spil ved de kommende forhandlinger.

På samrådet stak Ole Birk Olesen til den socialdemokratiske minister og pegede på, at en række socialdemokratiske folketingsmedlemmer op til valget meldte ud i deres valgkredse, at Socialdemokratiet også ville gennemføre de lokale projekter, som de borgerlige partier havde fundet penge til.

- Hvis socialdemokraterne lever op til valgløfterne, er det jo bare at gennemføre den blå investeringsplan. Så står et meget bredt flertal bag, sagde Ole Birk Olesen.

Hensyn til klimaet

Benny Engelbrecht angreb modsat den tidligere regering for ikke at have ført forhandlinger med alle partier.

- Det vil vi give os tid til nu, og det er vigtigt, at vi også ser på effekterne for klimaet, og grønne biler skal også have veje at køre på, bemærkede han.

Samrådet gav intet svar på det videre forhandlingsforløb og hvornår regeringen agter at lande en ny infrastrukturaftale.

De fynskvalgte folketingspolitikere i Transportudvalget er Jan Johansen (S), Karsten Hønge (SF) og Rasmus Helveg Petersen (R).

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Tulipanen ved rådhuset ramt af selvtægt: Fredag fejrer de frivillige skulptur-rensere, at de nu er færdige på rådhuspladsen

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce