Annonce
Erhverv

Trak stikket til succes-robot: Klar med bæredygtig iskaffe globalt

Tommy Otzen, til venstre, har lagt robotklyngen på hylden for at hellige sig en nye verden med iskaffe sammen med lillebror Mikkel Otzen. De to har fundet de perfekte lokaler i Svendborg, hvor de deler en stort produktionshal med Bryggeriet Æ. Foto: Katrine Becher Damkjær
37-årige Tommy Otzen vandt priser og anerkendelse med holdet bag læringsrobotten Kubo, før han trak sig ud sidste år. Arbejdspresset og excel-arkene var ved at kvæle ham - nu er iværksætteren tilbage på en ny bane, hvor han måler succes på salg af god iskaffe, bæredygtighed og om virksomheden kan hjælpe kaffebønder ved Ækvator.
Annonce

I tre år brugte Tommy Otzen 70 timen om ugen på at udvikle robotten Kubo, som kan bruges til at lære skolebørn om robotter og kode. Undervejs lærte han dog også en del om sig selv, så sidste år trak han stikket for at hellige sig sin familie og to små børn. Arbejdspresset og byrden af vækstmål blev for meget.

- Jeg er god til at være kreativ og innovativ i den tidlige fase, hvor man bygger virksomheden op, og der er ingen tvivl om, at jeg vil skabe noget selv, men jeg er ikke vild med excel-ark, ord som performance og for meget fokus på vækst og økonomi, siger han i dag lidt mere end et år efter, at han forlod Kubo, som han var med til at stifte i 2015.

Nu er han sammen med en partner klar til at realisere drømmen om en ny virksomhed, som nærmest ikke kunne komme længere væk fra små robotter og kodesprog.

Virksomheden Nordic Ice Coffee, hvor lillebror Mikkel Otzen og vennerne Mathias Modesto Fisker og Jonathan Tornfeldt Ørtved og er med, har på tre måneder vist ham, at der er et marked for iskaffe, frappé og ice-latte til private kunder.

- Vi har solgt for 100.000 kroner og har opbygget en kundebase på omkring 1500 følgere og kunder uden at have gjort opmærksom på os selv, samtidigt med at ingen af os ved noget om e-handel og webshops, siger han.

I løbet af efteråret starter firmaet en crowdfunding-kampagne via Coops digitale platform, og i oktober venter så det helt store spring fremad, når Nordic Ice Coffee flytter forretningen fra egen webshop til giganten Amazon.

- Der går vi fra at have en potentielt kundegruppe på 1500 personer til millioner, siger Tommy Otzen, der er fuldt ud bevidst om, at han er på vej ind i en verden med - ja flere regneark og krav om vækst.

- Det oplever man især, når man får investorer med ind, så det har vi helt bevidst ventet med, selv om jeg har fået tilbud, siger han.

Tommy Otzen har også fra start lagt revision og regnskab i hænderne på et revisionsfirma, så han ikke skal sidde med det om aftenen, når ungerne er lagt i seng.

- Alting handler hurtigt om kroner, ører, vækst og økonomi. Mennesket kan godt blive glemt lidt i det. Det var lidt det, jeg gerne ville væk fra. Det bliver lidt meningsløst, siger han.

Otzen-brødrene brygger kaffen i Svendborg, før den bliver hældt på flasker og er klar til online-salg. Foto: Katrine Becher Damkjær
Annonce

Stor marked til private

Interessen for iskaffe deler han med hustruen, og det var netop ønsket om at lave en iskaffe hjemme i privaten, der fik Tommy Otzen til at lege med idéen om at sælge det til private.

- Jeg var på café en dag, hvor jeg fik en virkelig lækker iskaffe, og da jeg kom hjem, fandt jeg en opskrift og lavede en fra bunden, men det tog jo flere timer, siger han.

I stedet forsøgte han at finde et sted, hvor han kunne købe færdigblandet iskaffe - ikke pulver, understreger han.

- Det er som regel fyldt med sukker. Jeg begyndte at undersøge markedet og kunne se, at der er et gigantisk marked for handel med iskaffe, men der er meget få, der forhandler det til private, siger han.

Derfor er robotten Kubo, som han stadig har en ejerandel i, skiftet ud med iskaffe og en ambition om at skabe en overskudsforretning både økonomisk og bæredygtigt.

Annonce

Vil gerne gøre en forskel

Han har arbejdet frivilligt for organisationer som bl.a. Red Barnet så længe, han kan huske. I forbindelse med, at han undersøgte kaffemarkedet fandt han ud af, at mange af verdens kaffeproducenter har to ting til fælles. De bor omkring Ækvator og størstedelen af 25.000 kaffebønder på verdensplan lever en hård tilværelse, mens de leverer kaffen til bl.a. cafékunder i Danmark.

I øjeblikket er han selv aktiv i en velgørenhedsorganisation, der arbejder for at bekæmpe fattigdom i Uganda, hvor der også bor mange kaffebønder. Kaffen til Nordic Ice Coffee kommer dog fra Brasilien, men uanset om kaffebonden bor i Sydamerika eller Afrika, er en af intentionerne bag virksomheden lysende klar hos Otzen.

- Jeg måler vores succes på, om vi kan sælge god kaffe og lave en god forretning, men det har været en fiasko, hvis jeg om to år ikke kan se, at vi har gjort en forskel i arbejdet med fattigdom og produktion i tredjeverdenslande, siger han.

De tanker har også spillet ind på valget af kaffeleverandør i Brasilien, hvor kaffen leveres af et firma, der både kan dokumentere, at de arbejder med skovrejsning og ressource-forbrug i produktionen.

- Og vi har selvfølgelig også været meget optaget af kvaliteten, så det tog os otte måneder at komme på markedet i stedet for de to, vi oprindeligt troede, siger Tommy Otzen.

Kaffebønderne kommer fra Brasilien, hvor Nordic Ice Coffee har fundet en leverandør, der bl.a. kan levere kaffe fra producenter, der arbejder med bæredygtighed og miljørigtige løsninger. Foto: Katrine Becher Damkjær
Annonce

Fra Nordic til global

Næste mål er at bryde igennem til nye kundegrupper gennem Amazon i Danmark og i næste fase også i Storbritannien eller Tyskland, men intentionen er klar.

- Vores ambition er at være det største globale brand, der laver iskaffe til private. Om vi når det mål, ved jeg ikke, men det er målet, siger han.

Nu går iskaffe-sæsonen mod hæld, og den kolde kaffe bliver i stigende grad erstattet af varme drikke, men når årstiderne skifter på den nordlige halvkugle, så bliver det varmt og sommer andre steder.

- Vi har faktisk haft kig på New Zealand, hvor man har nogle af de samme kvalitetskrav og standarder, som vi har herhjemme, men det er for dyrt at rejse derud for os lige nu, og vi skal derud, før vi starter i et nyt marked så langt væk, siger han.

Men ambitionen er altså at slette Nordic i navnet, så forretningen bliver global.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce