Annonce
Erhverv

Tragisk ulykke gav stenhugger ideen til nyt slogan

Sten- og billedhugger Filip Møller er en kreativ og anerkendt kunstner - og så er han også lidt af en ordkunstner, når det gælder slogans. Foto: Filips.dk
”Overhal bare – vi laver også gravsten”, står der bag på Filip Møllers biler. Og det får faktisk folk til at lette foden fra speederen.

HORSENS: ”Den, som kun ta’r spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.”

Sådan lyder et af de mest kendte citater af Piet Hein. Man skulle næsten tro, at det var skrevet om stenhugger Filip Møller, som er blevet kendt i hele landet for det kække slogan, der sidder bag på hans varebiler:

”Overhal bare – vi laver også gravsten”.

- Det er blevet så populært, at folk ringer og spørger, om de må få en af vores streamere, siger Filip Møller og klukker af grin.

Men han bliver hurtigt alvor, når han skal fortælle, hvordan firmaets slogan blev til.

- Det er vel 12-14 år siden, hvor fire unge mennesker kørte galt i bil. En af dem overlevede, men blev meget svært kvæstet, og de tre andre på 17-18 år døde. Og så skulle jeg lave gravstenene til dem alle tre på én gang, fortæller Filip Møller og holder en tænkepause, inden han fortsætter.

- Det var noget med en overhaling, der var gået helt galt. Og så kom jeg på slogan’et. Og jeg har da tit tænkt på, at hvis de bare havde set den, så havde de måske været levende i dag, siger han.

Det lyder måske som et meget fromt håb, men jo, streameren virker faktisk efter hensigten – og ikke kun som reklamesøjle.

- Jeg har hørt fra flere, som har set mit slogan bag på en bil, og så er de alligevel kommet til at tænke over, at måske godt kunne vente lidt med at overhale. Det er da fedt, hvis det kan redde liv, siger Filip Møller.

Annonce

Overhal bare – vi laver også gravsten.

Bilreklame fra Filips Sten- og billedhuggeri.

Hent en gratis streamer

Den underfundige humor er også kommet til gavn andre steder, som for eksempel når stenhuggeren sponsorer et lokalt håndboldhold og har fået skrevet hen over måsen på damerne, at Filip kan hjælpe, når enden er nær…

Eller dengang han fik trykt T-shirts til fordel for Kræftens Bekæmpelses kampagne og fik skrevet, at ”Filips Stenhuggeri bryster sig af kvaliteten”.

Filip Møller har aldrig fået nogen negative reaktioner på sine kække slogans – heller ikke den med gravstenen. Men han ved godt, at der er grænser for, hvad forskellige brancher kan tillade sig.

- Det var nok ikke gået, hvis det var bedemanden, der havde kørt rundt med mit slogan. Så ville det komme lidt for tæt på, siger Filip Møller.

Skulle man få lyst til selv at køre rundt med streameren ”Overhal bare – vi laver også gravsten”, så skulle vi hilse og sige, at Filips Sten- og billedhuggeri lige har fået trykt et nyt oplag, og læserne er velkommen til at hente en gratis streamer på Ormhøjgaardvej 10 i Horsens.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce