Annonce
Sydfyn

Trafikkaos ved Siø: Vejdirektoratet kimet ned af trafikanter

Senere på dagen blev der ændret ved omløbstiden, og der var i øvrigt mindre trafik. Billedet er taget mandag ved godt 11.30-tiden. Foto: Michael Lorenzen

SIØ: Et nyt vejarbejde skabte mandag morgen trafikkaos på hovedvej 9 mellem Siø og Tåsinge, og Vejdirektoratet blev kimet ned af utilfredse og nysgerrige bilister, der for nogles vedkommende måtte lægge 40 minutter til deres normal transporttid til arbejde.

Vejdirektoratet skal renovere brolejerne på Siødæmningen og Svendborgsundbroen resten af oktober og frem til 29. november. Arbejdet medfører en midlertidig signalregulering over broerne, oplyser Vejdirektoratet.

Men lysreguleringen var sat til 10 sekunder pr. gang, og det betød, at køerne i begge retninger mandag blev afviklet meget langsomt.

- Jeg var ikke klar over, at der var et problem, før folk begyndte at ringe. Jeg har fået rigtig mange henvendelser og har taget kontakt til entreprenøren, som nu sørger for at holde øje med omløbstiden, så flere bilister kan nå over pr. gang. Samtidig kan entreprenøren, Aarslev Rail, regulere omløbtiden, så der er længere grønt i den ene retning end i den anden, hvis der er mest pres på i den ene retning, siger projektchef i Vejdirektoratet, Emilie Dittmer Hartwich.

Samtidig har man besluttet først at regulere trafikken på Siødæmningen fra kl. 8.30 og ikke som her mandag fra kl. 7. Og man bliver færdig ved 17-18-tiden.

I modsætning til arbejdet på Langelandsbroen vil trafiklysene og bommene på Siødæmningen så blive fjernet hver dag til fyraften og stillet hen på cykelstien for at blive sat op igen næste morgen, når myldretiden altså er overstået. Der skal være sikring, fordi arbejderne skal ned i broen via åbninger i vejbanen, og dette vil være for farligt, hvis der passerer biler imens.

I forbindelse med arbejdet bliver broernes lejer rengjort og smurt. Desuden sættes der sikring mod fugle op i samme omgang. Det bliver i form af hønsenet, så fuglene ikke flyver ind og bygger reder. Duelort er temmeligt syreholdigt og meget hårdt ved lejerne, som er af stål. Desuden er der i forvejen plastikbeskyttelse mod havvand, havgus med videre.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce