Annonce
Fyn

Trafikforsker: Lad prisen på togturen variere som i fly

Regionalbaner som Svendborgbanen kan få det svært, forudser trafikforsker. Arkivfoto: Katrine Becher
Antallet af togpassagerer har været faldende i mange år trods store investeringer i jernbanen. Trafikforsker Mogens Fosgerau ser en svær fremtid for især regionaltog.

Hvorfor har der de mange seneste år været færre, der kører med toget?

- Det er der flere årsager til. Vi er blevet rigere og har købt flere biler. Toget har på de lange strækninger mellem landsdelene fået hård konkurrence fra billige fjernbusser. Endelig har der været mange driftsproblemer med stor ustabilitet.

Men i flere andre lande som Sverige er antallet af togpassagerer steget kraftigt. Hvorfor?

Annonce

- I Sverige har man indført dynamiske priser, som vi kender fra fly. Køber man en billet tæt på togafgang, vil prisen være billig, hvis der er mange ledige pladser, og den vil være dyr, hvis der er få. På den måde bliver prisen skarpere, og sæderne fyldes i højere grad op. Det er en model, der også vil kunne fungere i Danmark.

Hvad kan man ellers gøre for at få flere over i toget?

- Folk går op i tog til tiden, priser, rejsetid og komfort. Så tilbuddet skal forbedres, men politikerne skal også have realistiske forventninger til, hvor mange der vil bruge toget.

Men går toget ikke en lys fremtid i møde, når der er et så stort fokus på den grønne omstilling?

- Mange tror, at vi kan løse de klimamæssige udfordringer med transport ved hjælp af tog, men det afhænger helt af, hvilke tog der satses på. Det giver mening i forhold til hovedstrækningerne mellem landsdelene og i hovedstadsområdet, hvor man kan flytte mange mennesker på lidt plads. Derimod vil mange regionalbaner have for få passagerer til, at det økonomisk vil være en effektiv måde at reducere klimabelastningen på.

På Fyn vil anlægget af en ny højhastighedsbane mellem Odense og Middelfart frigøre ledig kapacitet på den nuværende bane. Borgmestre og lokalråd håber på et S-togslignende system med  langt flere togafgange og flere passagerer fra de mindre stationer. Giver det ikke mening?

- Det skal i hvert fald nøje gennemregnes. Risikoen er, at man bruger en frygtelig masse penge på ønsketænkning.

Coronaen har fået mange til at fravælge toget. Trafikforsker Otto Anker Nielsen forudser, at mange af dem ikke vil vende tilbage. Han vurderer, at det kan være helt op til 10-20 procent. Er du enig i den vurdering?

- Det kan godt være, men det er lidt spekulativt.


Politikerne skal have realistiske forventninger til, hvor mange der vil bruge toget.

Mogens Fosgerau


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense Håndbold For abonnenter

Eks-landsholdsspiller før Odenses semifinalebrag: - Jeg havde drømt om en større rolle

Annonce