Annonce
Gear

Trafikanter foretrækker benzinmotorlyd fra elbiler

En elbil som Opel Ampera-e slipper foreløbig. Men fra 2019 skal alle nye elbiler udsende en advarselslyd ved hastigheder op til 20 km/t. Foto: Opel

Svenske forskere oplever, at vi bedst kan lide en elbil, der lyder som et køretøj med klassisk forbrændingsmotor.

Hvis du tror, at fremtiden byder på elbiler, der både er mere miljøvenlige i nærområdet og lydløse, kan du måske sætte et spørgsmålstegn ved sidstnævnte. Svenske undersøgelser viser nemlig, at vi foretrækker elbiler, der lyder som klassiske benzin-eller dieseldrevne af slagsen ifølge Vi Bilägere.

Forskerne har allerede undersøgt lyd fra elbiler i over to år. Det er sket i et lydstudie hos Scania i Södertälje. Her har 40 mennesker måttet holde ørerne stive og vurdere, hvordan lyden ville påvirke dem. Baggrunden er, at EU har besluttet, at de nye elbiler fra 2019 skal udsende en slags advarselslyd ved lave hastigheder op til 20 km/ t. Dette sker for at advare fodgængere og andre mod ulykker.

Ifølge forskningschef Johan Fagerlönn betyder en lyd, der ikke passer til køretøjet, en mere negativ opfattelse af selve køretøjet. Det er derfor vigtigt, at advarselslyden appellerer til lytteren.

- Vi ser en tendens til, at folk foretrækker den lyd, der minder om forbrændingsmotorer. Men det er svært at vide, om det er, fordi vi simpelthen er vant til disse lyde. Om 20-30 år vil vi måske bare høre forbrændingsmotorer på samme måde som klassiske hits, siger Johan Fagerlönn til bladet.

Det næste skridt i projektet bliver at teste, når folk hører lyde, der spilles fra en rigtig bil i det udendørs miljø på en prøvebane hos Volvo Cars. Her får forskerne mere klarhed over, hvilke lyde bilproducenterne kan bruge fremover. Det er virksomheden Rise, som står for testene. Forskningen er finansieret af det svenske energiagentur samt bl. a. Volvo Cars og Scania.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Lego-familien stopper solcelleplaner ved fynsk Gods: Skaber kæmpe naturprojekt i stedet

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Letbanens åbning vaklede i ugerne før valget: Comsa havde meldt ud, at tidsplanen ikke holdt

Navne For abonnenter

Han byggede H.C. Andersen Hotel  og var ikke færdig med forretninger: Richard Wilhjelm blev 93 år

Livsstil

Prisvindende kok taler af erfaring: - Alle kan lære at spise østers

Erhverv

Claus klar til at sætte sin jord under vand for at redde klimaet: Men vi skal jo lige være enige om prisen først

Skal man absolut fyre krudt af, bør det begrænses til mellem klokken 24 og 01 nytårsaften. Bum!

Assens For abonnenter

Forladt bindingsværkshus jævnet med jorden: Først købte lokale gammel rønne - nu skal de beslutte, hvad grunden skal bruges til

Navne For abonnenter

Dødsfald: Else Hinke var en af Fyns fineste akvarelmalere

Kerteminde

Øv, øv, øv: Søren var i god tro, men vinduer er ulovlige og skal skiftes

Forsvaret forurener campingejers fiskesø: - Gå i gang med at rense op nu

Odense

Letbanen er endnu en gang forsinket: Nu vil borgmester vente med beslutning om mere letbane

Middelfart For abonnenter

Stopper efter 15 måneders ansættelse: Middelfart skal have sin tredje turistchef på tre år

Odense

Korsløkkeparkens imponerende forvandling: Nu vil boligdirektør gøre op med bandenavn

Annonce