Annonce
Odense

Trafikalt hovedbrud lurer: Hvor skal 300.000 gæster til det nye HCA-hus parkere?

Det nye H.C. Andersens Hus skal være et museum i international topklasse. Statsminister Mette Frederiksen (S) besøgte museumsbyggeriet 6. maj og var begejstret. - Det bliver virkelig en stor oplevelse, og jeg bliver simpelthen nødt til at komme tilbage, når museet står færdigt, sagde hun. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Om tre uger åbner det nye H.C. Andersens Hus, og der er store forventninger til et massivt rykind af besøgende. Men hvor skal alle gæsterne parkere, undrer en læser sig. Fyens Stiftstidende har undersøgt p-forholdene.

Odense: Det lyder som en gedigen gordisk knude:

Et nyt museum i international topklasse skal tiltrække hundredtusindvis af besøgende år efter år, men museet er placeret midt i byens centrum mellem smalle brostensbelagte gader, hvor byhusene ligger som perler på en snor.

Hvordan skal de mange besøgende lykkes med at finde en parkeringsplads i nogenlunde nærhed af museet?

Annonce

Det er ikke desto mindre virkeligheden, når det nye H.C. Andersens Hus slår dørene op midt i Odense den 30. juni. Forventningerne til det nye museum er skyhøje fra de aktører, der har haft berøring med det - fra statsminister Mette Frederiksen (S), som besøgte museet for nylig, til alle Odenses spidser.


Jeg håber og tror da, at nogen har tænkt på infrastrukturen, men jeg kan med min bedste vilje ikke se hverken tilstrækkelige parkeringsfaciliteter eller nogle busholdepladser.

Henning Harder, Odense


Men kan den trafikale gordiske knude løses? Henning Harder fra Odense har fulgt byggeriet af det nye H.C. Andersens Hus tæt siden første spadestik, og han undrer sig over, hvor især turisterne skal parkere, når de vil besøget museet. Henning Harder skriver:

- Der hersker ingen tvivl om, at det nye H.C. Andersens Hus vil være til gavn for Odense, Fyn og sågar hele Danmark. Det bliver jo en international attraktion. Men jeg har siden byggeriets start stillet spørgsmålet: Hvordan vil man transportere 300-400.000 mennesker om året til og fra museet? Som udgangspunkt håber og tror jeg da, at nogen har tænkt på infrastrukturen, men jeg kan med min bedste vilje ikke se hverken tilstrækkelige parkeringsfaciliteter (mange pladser i den underjordiske p-kælder er langtidsudlejet) eller nogle busholdepladser.

Gang i Asien igen

Odense Bys Museer forventer rettelig 200-300.000 besøgende årligt, og på sigt vil en betragtelig del sandsynligvis komme fra udlandet, fortæller Henrik Lübker, kurator og formidlingsansvarlig for det nye H.C. Andersens Hus.

- I det gamle museum var op mod 70 procent udenlandske gæster, men den procentfordeling vil ændre sig, når vi forventeligt går fra et besøgstal på 110.000 til det dobbelte. Vi forventer, at hovedparten af de besøgende vil være danske gæster - i hvert fald i de næste par år.

- Derudover regner vi med, at nærmarkederne (fx tyskere og svenskere, red.) også vil dukke op, og på lidt længere sigt håber vi naturligvis, at der kommer godt gang i rejsende fra Asien igen. Blot fra Kina kom der inden corona-pandemien omkring 20.000 årlige gæster i det gamle museum.

Det nye H.C. Andersens Hus

  • Det nye museum - H.C. Andersens Hus - slår dørene op 30. juni. En billet koster 165 kroner for voksne, mens det er gratis for børn op til 17 år.
  • Museet er på 5600 kvadratmeter, hvoraf to tredjedele ligger under jordens overflade. Den tilstødende have er 9000 kvadratmeter og åben for offentligheden. Det samme er børneuniverset for 4-12-årige.
  • Det nye H.C. Andersens Hus har kostet 390 millioner kroner. En stor del af finansieringen er fondsstøtte, hvor A.P. Møller Fonden er hovedbidragsyder med 258 millioner.
  • Museet er tegnet af det japanske arkitektfirma Kengo Kuma & Associates, som bl.a. også står bag det nye OL-stadion i Tokyo.
  • Det forventes, at 200.000-300.000 mennesker årligt besøger museet.

Det må formodes, at en stor del af de danske gæster vil ankomme i bil, og her er parkeringskælderen "Odense P" under den gamle Thomas B. Thriges Gade det mest oplagte bud. Fra p-kælderen vil der være opgange ganske tæt på det nye museum.

P-kælderen kan dog maksimalt huse 809 udefrakommende biler, da 110 p-pladser er solgt til private, og Odeon lejer 71 pladser, oplyser projektchef Stig Langsager fra Odense Kommunes Fra Gade til By-sekretariat.

Annonce

Letbanen i spil

Fra By- og Kulturforvaltningen, som er ansvarlig for parkeringsmulighederne i Odense, siger kontorchef Rasmus Bach Mandø:

- Museumsområdet har adgang direkte til TBT-kælderen, så en stor del af gæsterne vil nok parkere der. Men som by ser vi jo gerne, at nogle bilister parkerer andre steder i byen, så de oplever byen. Der er generelt et godt parkeringsudbud i Odense bymidte.

Tiden må vise, om museumsgæsterne kan finde plads i parkeringskælderen, som også er den primære parkeringsplads for mange odenseanere, når de skal på arbejde i centrum eller har et ærinde i byen.

En anden mulighed for besøgende er - om et halvt års tid - at benytte Odense Letbane, som efter planen kører med de første passagerer omkring årsskiftet. Letbanen får et stop direkte ved museet - ved Albani Torv - og gæster, som kommer fra Fynske Motorvej, kan vælge at parkere på det store parkeringsanlæg ved Det Nye OUH ved afkørsel 50 Odense SØ. Herfra kører letbanen direkte til museet. Gæster, der kommer med tog til Odense, vil på samme måde kunne tage letbanen fra banegården direkte til museet.

Annonce

Busparkering med begrænsning

Men hvad med holdepladser til turistbusserne, som Henning Harder undrer sig over? Busserne er for høje til at køre ned i parkeringskælderen, og de smalle brostensgader omkring museet indbyder ikke til trepunkts-vendinger for meterlange busser.

- Der bliver etableret korttidsparkering forskellige steder i byen i nærhed til museet, hvor passagerer kan stige af og på bussen. Længere væk ved Havnegade bliver der langtidsparkering, hvor busserne kan holde, mens gæsterne ser museet, siger kontorchef Rasmus Bach Mandø fra By- og Kulturforvaltningen.

I alt bliver der 15 korttidsparkerings-pladser, hvor de nærmeste vil være i Sortebrødre Stræde tæt ved museet, i Jernbanegade og ved Eventyrhaven.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Professor efter omdiskuterede klimaanbefalinger: Færre biler giver nye muligheder i Odense

Debat

Brofantaster og asfaltdyrkere

Kerteminde

Sejlerne er utilfredse med den nye plan for marinaen: Terje kalder det for noget skrammel - Klavs har en plan

Odense For abonnenter

Kerteminde vogter miljøet i Odense Fjord: Er ikke med i ny gruppe, der vil redde fjorden

Annonce