Annonce
Læserbrev

Trafik. Venstre er klar til at handle

Læserbrev: Socialdemokraterne svigter Fyn når de nu udskyder tredje fynske motorvejsspor syd om Odense. Der er et kæmpe stort behov for, at få strækningen Odense V og frem til Svendborgmotorvejen sat i gang. Planer, penge og alt var gjort klar til at rykke på sagen, hvis blå lejr havde vundet valget. Socialdemokraterne vandt valget og har nu efterfølgende trykket på stopknappen. Det lugter af løftebrud.

I Venstre er vi glade for, at vi fik sat gang i det tredje fynske motorvejsspor fra Odense V til Nr. Åby, og vi presser på for at få sat gang i arbejdet på strækningen syd om Odense. Det er førsteprioritet.

Als-Fyn Broen og tilhørende vejanlæg bør undersøges nærmere, herunder sikring af, at vejføringen kan føres sikkert uden om Svanninge Bakker, så den flotte fynske natur fortsat sikres. Als-Fyn Broen er ikke alene et trafikprojekt, men også et udviklingsprojekt til øget aktivitet, mere vækst, flere arbejdspladser og øget bosætning.

Opkoblingen af sydfyn til den kommende Femernforbindelse skal med i planlægningen nu. Femernforbindelsen kommer, som det ser ud nu. På Lollandsiden arbejdes der med et fremskudt færgeleje. På Fyn-siden handler det primært om omfartsvej på Tåsinge, hvor trafikken allerede er så stor, at det jævnligt skaber store udfordringer.

Svendborg-banen, togforbindelsen Odense-Svendborg, skal opgraderes med nye lyssignaler og nødvendigt vigespor, som kan medvirke til at togdriften på banen kan blive stabil. Der er store udfordringer med trafikstøj flere steder på Fyn, f.eks. på motorvejen ved Odense, hvor der skal gøres noget ved sagen snarest muligt, ligesom Nyborg også er stærkt udfordret af støj fra motorvejen. Og det samme gør sig gældende ved Svendborg, hvor der er gjort en del, men der udestår fortsat etablering af støjskærme som følge at af den stigende trafik.

Før valget var socialdemokraterne med på at der skulle sættes yderligere gang i de fynske trafikinvesteringer, men nu efter valget svigter handlekraften. Nu hører vi om luftige fremtidstanker fra S-regeringen om en Kattegatforbindelse. Der ligger allerede foreløbige overslag, der viser at det bliver så voldsomt dyrt at køre over Kattegat, med den nuværende kendte teknologi, at de fleste vil vælge fortsat at køre over Storebælt og Fyn, ikke mindst takket være, at det lykkedes os i blå lejr, at få sænket taksterne på Storebælt, hvoraf en andel er gennemført.

Vil socialdemokraterne sløjfe resten og dermed snyde fynboerne for den takstnedsættelse, som vi havde besluttet i blå lejr? Vi spørger bare. Nyt løftebrud på vej her? Det må S-regeringen svare på.

Til øerne er færgeforbindelserne selvsagt livlinen. Landevejsprincippet med at det skal koste det samme at sejle en kilometer, som det koster at køre en kilometer, fik vi bredt sat gang i, og det skal naturligvis i mål og gennemføres helt.

I blå lejr fik vi sat gang i de fynske trafikinvesteringer. Det er helt uacceptabelt, at S-regeringen udskyder trafikforhandlingerne. Socialdemokraterne bruger tilsyneladende pengene på f.x. at forhøje ydelserne til ledige udlændinge i stedet.

Socialdemokraterne sylter jernbanedriften, hvor der ellers har været bred enighed om elektrificering af banenettet og udskiftning af lyssignalerne til nye systemer.

I Venstre er vi klar til forhandlinger og handlekraft. Det tredje fynske motorvejsspor syd om Odense skal igangsættes som det første.

Arkivfoto: Tim K. Jensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce