Annonce
Kultur

Traditionsrig skulpturbiennale på Hollufgård for første gang

Jørn Hansen bor i Hvalsø, er aktiv billedhugger og årgang 1944. Gennem tiden har han arbejdet med mange forskellige materialer ud over træ - blandt andet glas og granit.

Jørn Hansen har i ugens løb plantet et "Værn" på Hollufgård som en del af Dansk Billedhuggersamfunds første fynske biennale. 32 kunstnere deltager

I så mange år fandt Dansk Billedhuggersamfunds skulpturbiennale sted i Kongens Have i København, at folk begyndte at tro, den hørte hjemme dér. Men så kom der ny formand til.

- Vores medlemmer kommer fra hele landet, så hvorfor skulle det udelukkende være en københavnerbegivenhed, spørger han, der hedder Søren Schaarup og som sammen med bestyrelsen besluttede at rykke udstillingen til smukke omgivelser i Augustenborg i 2014. I år lægger Hollufgård så park til.

- Det er dejligt med så forskellige rum i naturen som her. Det giver plads til at placere skulpturerne smukkere frem for at stille dem på en flad mark, siger han, der sammen med bestyrelseskollegaen Stinne Teglhus har bestemt hvor i parken, udstillingens 60 meget forskellige værker skal stå.

Et af værkerne er billedhuggeren Jørn Hansen ved at lave. Egegrenene snor sig som kvistene i Torneroses tjørnehæk, men i stedet for at holde nogle ude, er det meningen, at de skal pakke noget ind. En støtte med fire alvorligt indgraverede ord: "menneskerettigheder", "Grundloven", "miljø" og "klima".

- Værket hedder "Værn", for det er lige dét, det er. Og når ingen - hverken politikere eller andre - vil passe på vores værdier, må jo jeg gøre det, siger han, der i et stille hjørne af den store Skulpturbiennale arrangeret af Dansk Billedhuggersamfund er i gang med at sætte stammerne sammen med en boremaskine.

Kort derfra står Jytte Høegs støbte kunstværk "Rodmand, hvis net af rødder står smukt op mod den kraftige sammenfiltring af grene, som Jørn Hansen arbejder med.

I alt er 60 meget forskellige kunstværker blevet placeret rundt om i den store park i forbindelse med udstillingen. Her er organiske værker så bløde som silke i overfladen, og her er hårde granitstole, som man kan sætte sig på, når der skal tages demokratiske beslutninger.

Steen Christensen står for granitstolene, der både hedder og er "Tingstedet". Kort derfra står Henrik Vilhelm Voldmesters høje slanke skulptur "Sangen til Mælkevejen" med sine himmelvendte søheste.

Annonce
Lars Waldemar fra Esbjerg har lavet disse skulpturer, som bliver sat i ramme af de smukt klippede, bagvedliggende hække.

Båret frem af holdninger

Jørn Hansen har bruger motorsav til sine stammer. Det er ikke altid, han sætter så direkte ord på værkerne, men holdninger er de allesammen båret frem af. Uanset om de - som det oftest sker - er lavet af træ eller af granit eller glas. Hans kunst har altid været politisk, siger han, men alligevel har den fået et andet udtryk undervejs.

- Politisk kunst skal have et drys poesi, ellers kan folk ikke holde ud at se på det, konstaterer Jørn Hansen.

Den lære tog han til sig i et kollektiv, han boede i i begyndelsen af sin lange, autodidakte karriere.

- Den kunst, jeg lavede, var noget krads i det. Jeg måtte pille det ned fra væggene, fordi de andre ikke kunne holde ud at se på det, siger han.

Det ligner et fragment af en sommerfugls vinge, det værk, som formanden for DBS og bestyrelsesmedlemmet - hhv Søren Schaarup og Stinne Teglhus - har skabt sammen. Det vises første gang på Hollufgård.

De meget barske værker

Værket, som han først kommer i tanke om, var et torso - et mandlig overkrop - i træ.

- Jeg havde lavet sådan et skudhul i ryggen på den, og når man kiggede ind gennem hullet, kunne man se tre soldater klar til at skyde. Den hed "Krigens ansigt", og det var skrapt. Men det var historien bag også, for jeg lavede den, da jeg hørte, at den spanske diktator Franco lod sine politiske modstandere dømme til døden ved skud. Det var forfærdeligt, siger Jørn Hansen, og et øjeblik kommer vi til at snakke om, at hans værker som for eksempel "Værn" udelukkende minder om noget, vi har læst i et eventyr.

Det minder også om virkeligheden.

Udstillingen åbner på lørdag 6. august kl. 14.

Steen Christensens "Tingstedet".
Som enkelte af de øvrige værker har Jens Christian Jensens granitsøjle været vist ved tidligere udstillinger, men aldrig før på Fyn.
Man møder kunsten lige så snart man træder ind i parken ved Holludgård. Og der er mange mennesker for tiden - der leder efter pokémon, bemærker kunstnerne.
Søhestene spejder mod himlen i Henrik Vilhelm Voldmesters høje slanke kunstværk.
Henning Elving er kunstneren bag dette værk.
Jørn Hansen bor i Hvalsø, er aktiv billedhugger og årgang 1944. Gennem tiden har han arbejdet med mange forskellige materialer ud over træ - blandt andet glas og granit.
Jørn Hansen bor i Hvalsø, er aktiv billedhugger og årgang 1944. Gennem tiden har han arbejdet med mange forskellige materialer ud over træ - blandt andet glas og granit.
Jørn Hansen bor i Hvalsø, er aktiv billedhugger og årgang 1944. Gennem tiden har han arbejdet med mange forskellige materialer ud over træ - blandt andet glas og granit.
Jørn Hansen bor i Hvalsø, er aktiv billedhugger og årgang 1944. Gennem tiden har han arbejdet med mange forskellige materialer ud over træ - blandt andet glas og granit.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

OB

OB ophæver kontrakten med Anders K. Jacobsen: Kan frit forhandle med andre klubber

Annonce