Annonce
Tre Spor Nu

Træt af motorvejen: Kø koster Torben mindst en million om året

Fynske vognmænd går til kamp for det tredje spor på motorvejen, hvor de taber millioner af kroner på at holde i kø eller køre langsomt. Vognmand Torben Andersen, der ejer Kai Andersens Eft. i Tommerup, er en af dem, der er træt af smide penge ud i den blå luft.

80...75....60....45....

- Ja, så er vi på 40, siger Torben Andersen og nikker mod speedometeret, der ganske rigtigt melder, at farten er 40 kilometer i timen.

Det ville være til at have med at gøre på en mindre vej, men nu er der tale om motorvejen og hovedfærdselsåren mellem Fyn og Jylland. Det er en helt almindelig hverdagseftermiddag. Klokken er 16.45, og de to spor lige efter Nr. Aaby er pakket med privatbiler, varevogne, busser og lastbiler, der er på vej gennem mylderet over Fyn.

Drop nødspor
Lastbilen har en indkøbspris på tre millioner kroner, og den indgår i flåden på 50 køretøjer i Torben Andersens vognmandsforretning Kai Andersens Eft., som har hjemme på Ellehaven i Tommerup i Assens Kommune.

Herfra kører bilerne hver morgen ud til kunder, der har bestilt transport af alt fra spær til gylle, madaffald, spildevand og asfalt, og for Torben Andersens forretning er kø på den fynske motorvej et dagligt og kostbart irritationsmoment, der koster ham mindst en million om året.

- Trafikken er slem om morgenen, men den er rigtig slem om eftermiddagen. Der er altid kø-kørsel, og det sker tit, at bilerne må holde helt stille, fordi der er et sket uheld. Det har absolut ikke hjulpet, at man kun lavede tre spor et stykke af vejen, men ikke tog det sidste med. Folk kan ikke finde ud af at flette fra tre til to spor, og det går stort set altid galt på strækningen fra Nr. Aaby til Odense SV, siger Torben Andersen, som mener, at de seneste tre år har været uhyggelige.

Torben Andersen sidder i bestyrelsen i Fyns Vogmandsforening, der er en del af brancheforeningen DTL (Dansk Transport og Logistik), og han og de fynske vognmænd går nu til kamp for at få det tredje spor på motorvejen.

Tommerup-vognmanden har forsynet sine lastbiler med Fyens Stiftstidendens kampagne-streamers.

Han mener, det er på høje tide, at politikerne lytter til kravet om et tredje spor og indser, hvad de økonomiske omkostninger for erhvervslivet er.

- Vi vognmænd taber årligt millioner på, at vores biler må sætte farten ned eller holde i kø hen over Fyn. For mit vedkommende løber det i hvert fald op i en million på bundlinjen, og det er så mange penge, at vi skal til at indregne ekstra fem-ti minutters kørsel, når vi giver vores kunder priser. For hvor skal vi ellers hente tabet? Vi har brug for det tredje spor hurtigst muligt, og vi skal ikke begynde at hælde en masse penge i et nødspor, som alligevel ikke kan holde til den tunge trafik. De må lave det ordentligt, siger han, mens halen af biler både for- og bagud vokser sig længere og længere.

Torben Andersen overtog i 1988 vognmandsforretningen efter sine forældre, og han og hans hustru har løbende udbygget virksomheden, som i dag tæller 50 lastbiler, der kører alt fra asfalt til gylle og tagspær.
Torben Andersen, som her forsyner en af sine lastbiler med Fyens Stiftstidendes kampagne-streamer, er en af de fynske vognmænd, som går aktivt ind i kampen for at få det tredje spor på motorvejen.

Overnatning i Fredericia

Ifølge tal, som Dansk Industri har regnet på for Fyens Stiftstidende, kører der i snit 8000 lastbiler på den fynske motorvej i døgnet. Bliver de i gennemsnit fem minutter forsinket, koster det ifølge DIs skøn 180 millioner.

Torben Andersen har regnet på, hvad det koster ham, når hans biler må sætte hastigheden ned på motorvejsstykket fra afkørsel 49 Odense SV til Nr. Aaby, hvor hans biler i snit kører 40 ture om dagen.

- Hvis de bare på det stykke er nødt til at sænke farten fra 80 til 60 kilometer i timen, mister jeg på den gode side af en million. Det er uhyggeligt mange penge, og det bliver endnu værre, når vi regner på, at de er nødt til at køre endnu langsommere eller holde helt stille i f.eks en time på grund af et uheld. Så er vi langt over en milion, og dem kunne vi mildest talt godt bruge.

En times ufrivilligt stop har store konsekvenser for en af Torbens Andersens transporter, der f.eks er på vej til Aalborg med slagteri-affald.

Det er en tur, vognmandsfirmaet kører fast fire gange om ugen, og uforudsete stop betyder i værste tilfælde, at chaufføren ikke kan nå at komme retur til Tommerup inden for køre-hviletids-bestemmelserne.

En chauffør må maksimalt køre 4,5 timer i træk, inden han holder pause, og han må højest køre ni timer om dagen, inden han skal holde pause i ni eller 11 timer.

- Aalborg er noget af det længste, vi kører og kan køre på en dag, men hvis vi skal holde en time på motorvejen, sker det, at chaufføren fx strander i Fredericia, fordi han ikke har mere køretid tilbage. Så skal chaufføren overnatte i Frederica, næste dag når bilen ikke ud til en anden kunde i tide, og jeg er nødt til at sende en anden bil på den nye tur til Aalborg, siger han og fortsætter:

- Jeg kunne også sende en mand ud og hente lastbilen, men jeg går jo ikke rundt og har en ekstra chauffør i ærmet, hvis der skulle opstå forsinkelse. I kroner og øre koster en ødelagt tur til Aalborg mig 6500 kroner, en vred kunde og en irriteret chauffør, for han er jo vant til at komme hjem till sin familie efter fyraften, siger Torben Andersen, mens han drejer lastbilen ind på afkørslen til Blommenslyst for at komme mod Tommerup.

Kold asfalt
Herfra er der cirka tyve minutters kørsel ad små veje og gennem små byer mod hjemadressen. Normalt ville Torben Andersen tage afkørsel 52 ved Odense SV, men den er spærret det meste af året ud, og derfor går turen over Blommenslyst og små veje, som ikke er beregnet til en 40 tons tung lastbil.

- I den her situtation er vi nødt til det, fordi de laver anlægsarbejde ved afkørsel 52, men det sker også tit, at vi under alle omstændigheder kører ad små veje, fordi det går for langsomt på motorvejen. Når vi f.eks henter asfalt på asfaltfabrikken i Fjeldsted, kan vi ikke binde an på at bruge motorvejen, og vi skal frem med asfalten, som ikke må blive for kold, inden den bliver lagt. Derfor er vi i løbet af det sidste år begyndt at køre på de små veje. Det er dyrt for kommunerne, når vi tumler rundt på de små veje, og det er da heller ikke rart for folk at have os kørende gennem de små byer, men det er vores alternativ, når motorvejen sander til.

Efter tyve minutteres snirklet kørsel svinger Torben Andersen atter sit 16 meter lange køretøj ind på parkeringspladsen ved sit virksomhedsdomicil.

Det er kun fire år siden, vognmandsforretningen flyttede, fordi pladsen var blevet for trang, og Torben Andersen overvejede dengang at flytte sin forretning tættere på motorvejen for på den måde at spare de tyve minutters kørsel frem til E20.

- På den måde kunne vi nok have hentet nogle af de minutter, vi sætter til på motorvejen, men vi har mange lokale kunder, og vi har hjemme i Assens Kommune. Så vi valgte at blive, og det er da heller ikke rimeligt, at vi skal flytte vores forretning og arbejdspladser, fordi motorvejen ikke fungerer.

Torben Andersen er stærk fortaler for et tredje spor på motorvejen, men modstander af at inddrage nødsporet. - Der er ingen grund til at hælde mange penge i nødsporet. Lav nu det tredje spor ordentligt.
Annonce

Mest læste

Odense

Tag kandidattesten her

Kerteminde For abonnenter

Spejderhytte ombygget til unikt fritidshus: - Det er måske et af de mest specielle sommerhuse i Danmark

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart

Nye fiskekvoter kommer til at koste Skipper Kurt halvdelen af sin løn: - Der er ingen, der gider betale, når de kun må komme hjem med en enkelt torsk

Odense For abonnenter

50 år med lig på bordet: Peter Mygind Leth er dødens detektiv - Disse sager har gjort størst indtryk på ham

Odense

Kunstner vil ikke fjerne kendt skulptur: - Den minder om det voldsomme svigt, kommunen udsatte mig for

Odense Håndbold

Althea Reinhardt var uigennemtrængelig i Champions League - Odense Håndbold sender slovenere hjem uden point

Sport

Axelsen efter H.C. Andersen-eventyr: - Vega gav mig energi og styrke

Erhverv For abonnenter

Johanne er en af Danmarks eneste kvindelige stenhuggere:  - Jeg har også masser af sten derhjemme

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Debat

Pendlere i modkørende trafik

Erhverv

Mountainbikere og støjende unge forpester naturen: Lad skoven være i fred

Fyn

Går dit kryds til den rigtige fynbo? Tag testen og se, hvilken politiker der vil det samme som dig i din kommune

Kommunalvalg

Politikere med røde ører - glemte at invitere to lokale kandidater til fælles hygge med vælgere: - Jeg beklager simpelthen dybt

Odense For abonnenter

'Banjo' var ved at drikke sig ihjel: Nu krænger grill-kongen hjertet ud efter livslangt alkoholmisbrug

OB For abonnenter

Statistikkens sjældne lov gik den fynske vej - OB kom tilbage fra afgrunden med scoring i sidste sekund

Annonce