Annonce
Indland

Trængsel på E20: 64 kilometer er blevet 20 minutter længere

Direktør Kim Munk i det kolossale kartoffellager, hvor der årligt lander 18.000 ton kartofler, der bliver vasket, skylllet, sorteret, skrællet, stegt, gennemlyst og til sidst pakket i poser som chips. Foto: Michael Nørgaard

Hos chips-producenten Kims har Jette Bruun på 21 år fået forlænget sin pendlertid med tyve minutter, og direktør Kim Munk frygter, at motorvejs-trafikken får den konsekvens, at administrationen må flytte fra Nordfyn.

64 kilometer.

Det er, hvad Jette Bruun skal tilbagelægge for at komme fra sit hjem i Kolding til sin arbejdsplads, Kims (retteligt Orkla Confectionery & Snacks A/S) i Søndersø på Nordfyn. Jette Bruun er supply chain director, dvs ansvarlig for hele varestrømmen på fabrikken, der hvert år forvandler 18.000 ton kartofler og små 4500 ton nødder til de velkendte snacks, som en stor del af verden går og nipper af.

Jette Bruun har arbejdet på Kims i 21 år, har altid pendlet, og hun synes egentlig ikke, at 64 kilometer er en afstand, der er værd at skrive lange romaner om. Det er til gengæld den tid, det efterhånden tager at tilbagelægge strækningen.

- Da jeg startede her, kunne jeg køre på arbejde på 35 minutter. Det gik let og smertefrit, og der var stort set aldrig uheld, kø eller noget, der kunne irritere eller forsinke én. I dag bruger jeg 50-55 minutter hver vej, og det er i en helt anden slags tæt trafik med et hav af tunge lastbiler, vilde opbremsninger og kigge-køer på grund af uheld. Jeg har heldigvis ikke selv været udsat for uheld, men der går jo ikke en uge uden uheld, og tanken om, at de kan ske, ligger hele tiden i bevidstheden, siger fabrikschefen, der benytter afkørslen ved Vissenbjerg på både ud- og hjemturen.

Annonce

- Hvis jeg har fat i en københavner, der skal til at pendle til nordfyn, så nytter det ikke, at han eller hun også hænger fast i trafikken. Vi er mere end nogensinde afhængige af E20.

Kim Munk, administrerende direktør, Kims

90 lastbiler om ugen

Det er betydelige mængder råvarer og færdigvarer, der hver uge bliver transporteret til og fra Kim's - Orkla Confectionarcy & Snacks A/S - i Søndersø.90 lastbiler kører ugentligt til og fra virksomheden, og de medbringer på årsbasis bla:

Ca. 18.000 ton kartofler, specialdyrkede til chips-produktion

4000 ton jordnødder

3000 ton spiseolie

2500 ton pellets (et grundprodukt i chips)

754 ton majs- og kartoffelmel

753 ton krydderier og salt

156 ton tørret frugt og chokolade

Jette Bruun har ansvaret for hele varestrømmen i produktionen af chips og nødder, og hun har hver dag i 21 år pendlet mellem hjemmet i Kolding og arbejdspladsen i Søndersø. Foto: Michael Nørgaard
Foto: Michael Nørgaard

Skrækkelig fredag

Jette Bruun oplever, at trafikken på den vestfynske motorvej er gået fra skidt til slemt i løbet af de seneste fem år, og selv om en del af strækningen er blevet udvidet til tre spor, synes hun ikke, det giver færre farlige situationer eller mere gelinde trafik.

- De tre spor har absolut ikke gjort situationen bedre, og jeg blev simpelt hen så skuffet, da jeg opdagede, at de ikke førte de tre spor hele vejen igennem. Trafikken er slem om morgenen, mens det går lidt bedre om eftermiddagen, fordi jeg tit kører senere end andre, men fredagen er helt igennem skrækkelig. Forældre med små børn får da stress på forhånd ved tanken om, at de skal nå hjem og hente, inden børnehaven lukker, siger hun, der priser sig lykkelig for, at hendes børn er store.

Det gør Jette Bruuns chef også.

Kim Munk er administrerende direktør for Kims, som er en del af Orkla-koncernen, og som med sit brand står stærkt på markedet for hurtigt omsættelige fødevarer. Det er et segment, der dels har brug for medarbejdere til produktionen, dels for specialiseret arbejdskraft, som har det med at søge til storbyerne og ikke hænger på de nordfynske træer, specielt ikke, hvis de også skal hænge fast i trafikken.

Når chipsene er stegt i olie, bliver de gennemlyst for fejl, og alle chips, der f.eks er for mørke, bliver automatisk sorteret fra, så de ikke ryger med i posen. Foto: Michael Nørgaard
Produktionen af de berømte chips fra Kims er automatiseret, fra kartoflen lander på fabrikken, til den færdige pose chips kommer ud i den anden ende. Foto: Michael Nørgaard

Stærkt brand livsnødvendigt

- Vi er i en branche, der ikke er ret mange tilbage af på Fyn. Virksomheder som Kelloggs, Bluemøller, Merrild og mange andre er væk eller flyttet fra øen, og der er i stedet blevet en koncentration af virksomheder omkring storbyerne, især København. Det betyder, at en væsentlig del af de specialister - marketingfolk, salgsfolk etc - med de kernekompetencer, vi har brug for, også er i hovedstaden, siger Kim Munk.

90 procent af de 90 timelønnede medarbejdere på Kims kommer fra lokalområdet, mens de 60 funktionærer er rekrutteret fra både Fyn, Jylland og Sjælland. Hertil kommer et 50 mand stort sælgerkorps, som kører land og rige rundt med udgangspunkt fra deres private bopæl rundt omkring på øen.

- Vi har altid oplevet en Valby Bakke-effekt, og vi kan ikke overmatche virksomhederne i København på lønnen, og det vil vi heller ikke. Vi har til gengæld et stærkt brand, som tiltrækker god arbejdskraft, og vi vinder folk ved at være en arbejdsplads med ordentlige forhold, men hvis jeg har fat i en københavner, der skal til at pendle til Nordfyn, så nytter det ikke, at han eller hun hænger fast i trafikken. Vi er mere end nogensinde afhængig af E20, og det gælder ikke kun i forhold til medarbejdere - vi har altså også et stort flow af varer til og fra fabrikken, fastslår Kim Munk.

En af de 90 lastbiler, som hver uge kører til og fra fabrikken i Søndersø. Denne her kommer med et læs kartofler, som der årligt bruges 18.000 ton af. Kartoflerne er specialdyrkede til chips-produktion. Foto: Michael Nørgaard

Flytbar administration

Såvel rå- som færdigvarer skal transporteres, og der skal nogle lastbiler til, før der f.eks er leveret de 18.000 ton kartofler, 4000 ton nødder og 3000 ton spiseolie, som fabrikken årligt bruger. Og før de færdigproducerede chips og nødder er kørt til gigantiske fjernlagre, hvorfra de transporteres ud til verdens butikshylder.

- Vi har ugenligt 90 lastbiler, der kører til og fra fabrikken med alt fra krydderier og kartofler til pap og folie, og det er helt indlysende, at vi er afhængige af et effektivt transportsystem. Og vi ved godt, at hvis det bliver dyrere for vognmændene at køre, så ender regningen hos os, og når den ender hos os, ender den i sidste instans hos forbrugerne. Det kan ikke være anderledes - sådan er det i alle brancher, siger Kim Munk, som helst ikke svarer alt for direkte på spørgsmål om, hvorvidt Kims kan tænkes at flytte fra Søndersø for at komme tættere på motorvejen og de specialister, fabrikken er afhængig af.

Det emne kan hurtigt blive en varm kartoffel, og derfor understreger Kim Munk, at produktionen i Søndersø ligger, hvor den ligger, og sådan én er ikke lige til at flytte - og det er der heller ingen grund til. Men administrationen....

- Det er som sådan ingen naturlov, at f.eks jeg og andre i administrationen skal sidde på Nordfyn. Vi kunne principielt godt arbejde et andet sted. Der er ingen planer om den slags, men når du spørger direkte, så ja - så kan det blive nødvendigt, at vi flytter os efter medarbejderne.

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Ulovligt ifølge revisor: Konkursramt advokatfirma lånte penge i velgørenhedsfond

Annonce