Annonce
Kultur

Træder på de ømme tæer

"Den nøgne konge" udspiller sig på parkeringspladsen bag Odense Teater.

Odense Teaters gadeteaterforestilling, "Den nøgne konge", kombinerer tre af H.C. Andersens eventyr og lader dem handle om, at der er mere på spil end det halve kongerige. For hvem og hvad afgør, om man er en ægte prinsesse? En ært, et stamtræ eller noget helt tredje

Annonce

Den russiske dramatiker Jevgenij Schwartz har broderet eventyrspillet "Den nøgne konge" over tre af H.C. Andersens mest elskede eventyr. Og eventyrene kan strækkes langt - uden at knække.

Stykket begynder med en 180-graders venden "Svinedrengen" rundt, så alle tilløb til "Ach, Du lieber Augustin - Alles ist væk, væk, væk!" bliver skrællet af. Prinsessen - Margrethe - kræver 80 kys fra svinedrengen, der lyder navnet Henrik. Gryden er hun flintrende ligeglad med, for hormonerne raser i kroppen.

Men kyssene må vente, for kongen har lovet sin datter bort til det bamsede modedyr af en nabokonge, der skifter stil og overbevisning som andre skifter sokker.

Først da Henrik og hans ven, Christian, forklæder sig som vævere, der fremstiller de prægtigste klæder, som kun kloge mennesker kan se, vender lykken, så de unge elskende kan få hinanden.

Skuespiller Emil Bodenhoff-Larsen skal skrive dagbog op til premiere på sæsonens første stykke.
Annonce

Vælt kongen

Henrik og Margrethes unge og idealistiske kærlighed er rammefortællingen, men der er mere på spil end kampen for den eneste ene.

Komedien er - trods sin humoristiske indpakning - en kritik af magthavere til alle tider.

Den ene konge tænker mere på familiens ære end på sin datters lykke. Den anden er så forgabt i sig selv, at han ikke ænser sine embedesmænds svigt.

Modsvaret er naivt, men får blodet til at rulle stærkt og stolt i de elskendes årer: "Vælt kongen fra tronen - og lad kærligheden råde".

Anne Blomsgårds prinsesse er en smittende blanding af rosenbladets ynde og uimponeret gåpåmod. Emil Bodenhoff-Larsen er dagdrømmer-svinedrengen med det trofaste hjerte.

Klaus T. Søndergaard er ministeren for de ømme følelser, en snu ræv og en kronisk overlever, der inderst inde er dødtræt af flæbende soldater.

Louise Davidsen er ilter som Margrethes guvernante, der har en del ligheder med hunulven Ilse, mens hun som nabokongens premierminister døjer med en rygrad som en regnorm. Anders Gjellerup Koch er nabokongen, hvis selvbevidste, trutmundede ture på catwalken og evindelige klotten over fremmedordene sætter lattermusklerne på overarbejde.

Kongen (Klaus T. Søndergaard) er ikke til sinds at lade sin datter (Anne Blomsgård) smede sammen med en fattig svinedreng (Emil Bodenhoff-Larsen).
Annonce

Gadegøglerpoesi

KDer er noget herligt selvmodsigende i, at scenekunstmastodonten Odense Teater kaster sig over så ydmyg en genre som gadeteater.

Skabt på 14 dage kan det komprimerede prøveforløb ikke hamle op med en gennemproduceret forestilling, så der er passager, hvor handlingen går en smule i tomgang. Men båret af mærkbar spilleglæde og en opskrift - bestående af commedia dell'arte tyndet op med Monty Python og Zirkus Nemo tilsat en let fordanskning af "Allo-Allo" og sødet med gadegøglerpoesi - fungerer forestillingen helt efter hensigten.

"Den nøgne konge" er en sjov og eventyrlig forestilling, der med hints til bogafbrænding og racehygiejne insisterer på at træde på vores ømme tæer.

For hvem og hvad afgør, om man er en prinsesse eller ej? En ært gemt under 20 madrasser og 20 edderdunsdyner? Et royalt stamtræ? Blodet, der løber i ens årer? Eller den prins, der ser en dybt i øjnene og finder kærligheden.

Om forestillingen

Odense Teaters parkeringsplads, fredag: "Den nøgne konge" af Jevgenij Schwartz. Iscenesættelse: Anders Lundorph. Scenografi, kostumer og lysdesign: Kisser Rosenquist. Lyddesign: Kim Malmose. Kapelmester og komponist: Bebe Risenfors. Medvirkende: Klaus T. Søndergaard, Anders Gjellerup Koch, Anne Blomsgård, Emil Bodenhoff-Larsen, Michael Grønnemose,Claus Riis Østergaard, Louise Davidsen, Amanda Radeljak og Søren Birch Plum. Kan også ses søndag kl. 15.30 samt onsdag og torsdag kl. 14. Forestillingen varer halvanden time. Egnet for børn fra syv år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Særbehandling – ikke lighed

Annonce