Annonce
Nyborg

Tourens målmand i byen: Nyborg er godkendt

Tourens målchef, Stephane Boury, lignede ikke en mand med så vigtigt et job, som han har, da han på en regnfuld efterårsdag skridtede målområdet på Storebæltsvej i Nyborg af. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Tour de France-organisationens chef for målområder har været i Nyborg. Og han har ingen betænkeligheder ved at sende verdens største cykelløb hen over målstregen på Storebæltsvej.

NYBORG: Godkendt!

Eller approuvé, som man siger på fransk.

Stephane Boury er ikke i tvivl: Nyborg er et godt valg som målby for den anden etape, når Tour de France kommer til Danmark i 2021.

Og Stephane Boury er ikke hvem som helst.

Han er chef for en meget vigtig del af Tour de France-organisationen A.S.O.'s arbejde med at arrangere verdens største cykelløb.

- Jeg er ansvarlig for målområder. Alle målområder i Tour de France og også valget af målområderne, forklarer han.

Stephane Boury har været i Nyborg et par gange før for at se nærmere på forholdene.

Og nu har han altså været her igen for at give sin endelige approuvé.

I Tour de France har man tre overordnede ledere for hver etape: Den ansvarlige for startområdet, den ruteansvarlige - og så Stephane Boury, som sørger for den teknisk perfekte afslutning på etaperne.

Han er chef for området fra bygrænsen og ind til målområdet, så i større byer kan det være 10-15 kilometer.

I Nyborgs tilfælde er de sidste få kilometer fra Storebæltsbroen og til målområdet på Storebæltsvej.

Annonce
Stephane Boury i øverste chef for målområderne i alle Tour de France-etaperne. Meget af hans tid går med at rejse rundt og se på forholdene. Foto: Frederik Steen Nordhagen

Nyborg bedre end bjergene

Når Stephane skal holde styr på målområderne, er der én ting, der betyder alt.

- Det handler om logistikken for mig. Jeg kigger efter alt det, der kan komme i vejen i målområdet. Jeg ser på, om der er plads nok, for vi skal bruge omkring 8000 kvadratmeter til et målområde. Meget lavpraktisk kigger jeg også på selve vejen og ser, om der er eksempelvis er heller eller lyskryds, der skal fjernes. Den sidste kilometer skal være helt ren, forklarer Stephane Boury.

Og rent logistisk er Nyborg godt med. Ifølge Tour de France-etapens projektleder, Tue Kempf, er det byen selv, der skal have styr på infrastrukturen og den lokale logistik, mens A.S.O. udelukkende koncentrerer sig om inddelingen af rute- og målområderne.

- Og den inddeling, de laver, får jo stor indflydelse på resten af byen. Eksempelvis betyder det noget for, hvor publikum kan være, så det ikke kommer i vejen for teknikken. Derfor har vi brugt de sidste måneder på at lave analyser og planer for hele flowet af byen, siger Tue Kempf.

Og Nyborg bestod altså den første prøve - mødet med chefen for målområder - med bravoure.

- Nyborg er et rigtig fint målområde. Der er stort set ikke noget, der skal ændres her, fordi der er så god plads. Det er ikke ligesom bjergområderne i Frankrig, der kan give os problemer med pladsen, fortæller Stephane Boury.

Voldgrav stopper Touren

Præcis hvor på Storebælts i Nyborg, målstregen skal placeres den 3. juli 2021, er der ikke taget endelig stilling til endnu.

Det ligger kun fast, at den bliver placeret i området ved McDonald's og tankstationen Cirkle K. Men helt præcist, hvor stregen skal være, bliver først besluttet i 2020.

Mange nyborgensere har i øvrigt undret sig lidt over, at målstregen skal ligge lige overfor det gamle og uskønne fabriksbygning, hvor Nyborg Lynfrost engang holdt til. Men forklaringen på det er ganske simpel.

- Det handler kun om logistikken for os. Fabrikken bliver eksempelvis ikke vist på TV. Vi viser rytterne, og vi viser det, der er flot ved Nyborg og under hele løbet. Det er ikke særlig afgørende for os, hvordan et målområde ser ud rent æstetisk. Det er det rent logistiske, vi prioriterer, når vi vælger, siger Stephane Boury.

Ud over et krav om god plads til reklamekaravaner, et hav af holdbusser, sikkerhedsfolk, ambulancer og meget andet har verdens største cykelløb naturligvis også brug for plads til publikum.

- Vi skal have god plads til publikum i vores målområder. De skal kunne være helt nede ved vejen. Det er også en af grundene til, at løbet slutter på Storebæltsvej, før vi når helt ind til Nyborg. Hvis vi rykkede målstregen ret meget længere ind, ville voldgravene i byen begynde at komme i vejen for publikum, siger Stephane Boury.

Han regner i øvrigt med at besøge Nyborg en fem-seks gange endnu, før alt er klar til den store dag i 2021, hvor hele verdens sportsøjne vil hvile på byen for enden af Storebæltsbroen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce