Annonce
Sport

Danmarks måske mest berømte cykelstigning droppet: Tour de France springer Kiddesvej over

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Tour-feltet skal ikke køre op ad Kiddesvej, selv om Vejle Kommune ønsker det, siger direktør for Tour-selskab.

Når verdens største cykelløb, Tour de France, i 2021 starter med tre etaper i Danmark, bliver det uden Danmarks måske mest berømte cykelstigning som en del af ruten.

Tour-feltet kommer ellers forbi Vejle-egnen, men feltet kommer ikke til at køre på den berømte og berygtede Kiddesvej i den sydlige del af byen, selv om det er et ønske fra Vejle Kommune.

Det siger Alex Pedersen, der er direktør for det danske Tour-selskab, til Politiken.

- Vejle vil gerne have det. Men det giver ingen sportslig værdi, fordi den ville ligge så tidligt på etapen, at rytterne nærmest ikke vil opdage, at de kører opad, medmindre de taber kæden.

- Og jeg tør ikke sende reklamekaravanen med 130-150 biler op ad Kiddesvej, hvis nu de skulle brænde sammen eller sprænge koblingen. Det vil give kaos, siger han til avisen.

Stigningen Kiddesvej er 450 meter lang og har en gennemsnitlig stigningsprocent på 11,1. På det værste stykke stiger den med cirka 19 procent.

Kiddesvej er altid en del af Postnord Danmark Rundt og har ofte spillet en væsentlig faktor i løbets samlede klassement. Kiddesvej-etapen er gennem tiden blev vundet af stjerner som Ivan Basso, Fabian Cancellara, Jakob Fuglsang og verdensmester Mads Pedersen.

Den endelige rute for de tre Tour-etaper i Danmark er ikke lagt endnu.

/ritzau/

Annonce
Politikens interview med Alex Pedersen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce