Annonce
Sydfyn

Torvedebat: Hvad med et ugentligt borgermarked?

Jesn Kjeldsen Høy synes, det er en god ide med et ugentligt borgermarked på Torvet.

Arbejdet med at lave underskriftsindsamling vedrørende torvehandelen og rejse debatten om Torvet blandt byens borgere har sat en god proces i gang. Martin fra den nye køkkenforretning ”Køkkenfreak” og Peter, som driver den store grøntsags- og frugtbod lige udenfor hans vinduer, har nu fået snakket sammen. Så fremover åbner Peter sine telte op, så Martin kan få plads til at vise, hvordan man snitter sine grøntsager med det nyeste indenfor køkkenudstyr.

Men der var også et interessant læserbrev i FAA forleden, hvor Kris Zacho taler varmt for et ugentligt borgermarked på Torvet. Man har ekstra grøntsager i haven, som kan sælges. I gemmerne er der måske genbrugsting, som kan sælges til andre borgere. Han siger blandt andet ”….om det ikke var muligt at arrangere en speciel torvedag, for eksempel fredag eftermiddag, hvor vi private kunne komme og prøve at sælge de genbrugsting, vi ikke selv har brug for….” Men der skal ikke være professionelle krejlere. Ikke som sælgere i hvert fald.

Zacho foreslår dog, at man skal kunne sælge fra egen bil på Torvet. Der er jeg nu ikke enig. Ingen biler på Torvet. I stedet kunne vi, som i Nyborg, få nogle tømrer- og snedkerlærlinge samt sypigerne på AOF til at gå sammen om at lave nogle sammenklappelige salgsboder, som kan lånes mod et depositum. Dækkenet skulle selvfølgelig ligesom nedenstående baldakin være i Svendborgstriber, blå og hvide.

Man kunne også få de samme unge mennesker til at lave et par eller tre salgsvogne i gammel stil, som også kunne lånes ud mod et passende depositum.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce