Annonce
Tre Spor Nu

Topmøde om motorvej: Vejen banet for det tredje spor

To timer varede den intense debat om trængslen på Fynske Motorvej. Foto: Michael Bager

Topmøde om udvidelse af Fynske Motorvej endte med optimisme hos tilhængerne af mere asfalt. DF i nøglerolle.

I årevis har udvidelsen af Fynske Motorvej været drøftet og drøftet. Også til debatmøder på Fyens Stiftstidende. Og aldrig har optimismen været så stor for tilhængerne af det tredje spor som efter lørdagens topmøde i mediehuset i Odense, hvor en række nøglepersoner var samlet før de afgørende forhandlinger om næste års finanslov.

- Det tredje spor kommer nu. Det er tydeligt efter debatten i dag, konkluderede Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested, der selv er en arg modstander af mere asfalt.

Manden i centrum for mødet blev ubetinget Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen, der ganske vist kom for sent til mødet.

- Hele byen er jo opgravet, sagde han, da han sveddryppende dukkede op og straks blev bejlet til fra alle sider. Især fra Erling Bonnesen og Mai Mercado fra regeringspartierne Venstre og Konservative, der i finanslovsforslaget har afsat 231 millioner kroner til mellem Nr. Aaby og Odense Vest at forstærke nødsporet, så det kan åbnes for trafik i myldretiden. Efter 2020, når det økonomiske råderum tillader det, kan et egentlig tredje spor så komme i spil.

- Det er en pivringe løsning, sagde Kim Christiansen, der har kastet sin kærlighed på betalingsanlægget på Storebælt for at skaffe penge til en udvidelse af motorvejen.

DFs forslag går på, at Sund & Bælt skal investrere de 2,3 milliarder, som et tredje spor vil koste. Efter 2020, når statens finanser kan det, kan staten så poulært sagt tilbagekøbe sporet fra Sund & Bælt.

- Problemet er, at vi ikke bare på almindeligvis kan sætte penge af på finansloven, fordi vi støder mod anlægsloft og EUs konvergenskrav. Det løser vi på den her måde, og jeg tager gerne et møde med det fynske erhvervsliv eller laver en pixi-udgave af forslaget, hvis det kniber at forstå genialiteten i det, sagde DF'eren.

Som indledning på mødet kommenterede energiminister Lars Chr. Lilleholt DF-udspillet:

- Det er ikke umiddelbart godt. Storebæltsbroen er tidligere blevet brugt til at finansiere andet, og nu må det stoppe. Men der skal findes en aftale, og regeringen har ikke flertal, erkendte ministeren på topmødet og åbnede dermed alligevel døren på klem forud for finanslovsforhandlingerne.

Efter topmødet studerede transportordfører Kim Christiansen (DF) og energiminister Lars Chr. Lilleholt (V) de mange postkort fra brugere af Fynske Motorvej. Foto: Michael Bager

Frygt for malkeko

Også formanden for Fynsk Erhverv, Jørgen Dirksen, advarede mod at bruge Storebæltsbroen som en malkemaskine. Det samme gjorde folketingsmedlem Erik Christensen (S) og borgmester i Assens Søren Steen Andersen (V).

Borgmester i Odense Kommune Peter Rahbæk Juel pegede på vigtigheden af at kunne pendle til arbejde uden for Fyn, da arbejdsstyrken er større end antallet af arbejdspladser.

- Og så nytter det jo ikke, at der er en toldmur ved Storebælt og en kø i den anden ende på motorvejen, sagde han.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) så gerne, at DFs forslag bringes ind i de kommende finanslovsforhandlinger.

- Men kun hvis det betyder, at vi kan få det tredje spor uden at forringe Sund & Bælts økonomi og spænde ben for en lavere brotakst, sagde hun.

Annonce

Optimisme

Regeringen har netop foreslået, at det over de næste tre år bliver 25 procent billigere at køre over broen.

- Men det skaber jo ikke vækst, hvis virksomhederne bare skal holde i kø på Fynske Motorvej. Lad os nu tage det i den rigtige rækkefølge, sagde Kim Christiansen.

Fra børne- og socialminister Mai Mercado (K) lød drømmen:

- Dansk Folkeparti får forhandlet det tredje spor hjem, og vi får også nedsat brotakster. Ellers er nødsporsløsningen en god start, da erfaringer fra udlandet er positive, sagde hun.

Erling Bonnesen (V): Vi skal kende vores besøgelsestid på Fyn, og jeg vil rose DF for at sætte Fynske Motorvej øverst på prioriteringslisten. Og kan vi i halen af det tredje spor få nedsat taksterne, vil det være fint, sagde han.

Kim Christiansen forsikrede, at han gerne i de kommende forhandlinger vil være med til at drøfte, om der kan skrues en model sammen, hvor lave takster på Storebælt også indgår om tre år.

En model som direktør i Dansk Industri Transport Michael Svane var meget positiv over for på topmødet.

Erik Christensen (S) appellerede til, at Socialdemokratiet kommer med til de kommende forhandlinger.

- Min fornemmelse er, at vi er tættere på at få etableret det tredje spor end nogensinde før. Jeg er mere optimistisk nu, end da jeg kom til mødet.

Annonce

Mest læste

Kerteminde For abonnenter

Lego-familien stopper solcelleplaner ved fynsk Gods: Skaber kæmpe naturprojekt i stedet

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Letbanens åbning vaklede i ugerne før valget: Comsa havde meldt ud, at tidsplanen ikke holdt

Assens For abonnenter

Der er i 2021 søsat planer, der kan skabe over 200 nye boliger i området: - Det er lidt vanvittigt

Erhverv

Pakkerne hober sig op: Kom nu og hent dem

Nordfyn For abonnenter

Udvalgsformand om kæmpe udvidelse: - Landbruget har altså bare en særstatus i den slags sager

Store mængder ulovligt fyrværkeri smugles til Danmark i posten: I år ser ud til at blive et rekordår

Kerteminde For abonnenter

Mystisk støj kan være skadelig: Nu skal brummende lyd undersøges

Sport

Danmark storsejrede, men alligevel blev det en trist VM-indledning: Mia Rej blev båret ud med en alvorlig skade

Kerteminde

Øv, øv, øv: Søren var i god tro, men vinduer er ulovlige og skal skiftes

Forsvaret forurener campingejers fiskesø: - Gå i gang med at rense op nu

Livsstil

Prisvindende kok taler af erfaring: - Alle kan lære at spise østers

Navne For abonnenter

Han byggede H.C. Andersen Hotel  og var ikke færdig med forretninger: Richard Wilhjelm blev 93 år

Erhverv

Claus klar til at sætte sin jord under vand for at redde klimaet: Men vi skal jo lige være enige om prisen først

Annonce