Annonce
Nordfyn

Tomme busser vækker undren: Bussen kører, men du må ikke komme med

Jesper Tousgaard og Knud Erik Mosegård fra Hårslev ønsker, at bussen igen skal begynde at tage passagerer med til Bogense, når den nu alligevel kører turene. Foto: Thomas Gregersen
Det er efterhånden 10 år siden, at Hårslev mistede sin busforbindelse til den nærmeste hovedby, Bogense. Eller - faktisk kører der en bus, men den tænder "ikke-i-rute"-skiltet og kører tom frem og tilbage. Det har givet anledning til mange års lokal snak over hækken.

Hårslev: De gule skilte står stadig som et lidt ømt minde langs Bogensevej i Hårslev. Et minde om den gang man faktisk kunne sætte sig ind i den højt besungne offentlige transport og tilbagelægge de godt otte kilometer til Bogense for et mindre beløb.

I 10 år har skiltene stået der med deres sorte piktogrammer - mens de hvide og grønne dieselbusser fra Fynbus et par gange om dagen suser lige forbi uden at ænse dem.

- Det er den tanke, der irriterer mig vanvittigt. Jeg er jo godt klar over, at vi aldrig får timedrift i Hårslev, men her står du med en situation, hvor bussen kører alligevel nogle få gange om dagen. Den må bare ikke tage passagerer med, fordi kommunen synes, det er for dyrt. Det er der, filmen knækker. Bussen bruger den samme mængde diesel. Chaufføren skal have den samme løn, og den slider det samme på vejen. Hvis der bare var en enkelt passager med på hver afgang, ville det da i det mindste betale brændstoffet, siger Knud Erik Mosegård og tager sig med begge hænder til hovedet.

Annonce

Pensionist uden bil

Hvis for eksempel en pensionist, hvis kørekort er løbet over sidste salgsdato, vil en tur til Bogense, kan det lade sig gøre med flextrafik, hvor prisen ifølge rejseplanen er 40 kroner hver vej. Og så skal turen bestilles senest to timer inden afgang.

Dermed kan vedkommende faktisk komme både billigere og hurtigere hele vejen til Odense Banegårdcenter med den almindelige bus.

- Hvis et barn fra Hårslev vil gå til svømning, musik eller fodbold i Bogense, så kan det ikke lade sig gøre, uden at forældrene skal køre. Der er så ubegribeligt, at man brænder helt sammen af at tænke på det, mener Knud Erik Mosegård.

Hvis et barn fra Hårslev vil gå til svømning, musik eller fodbold i Bogense, så kan det ikke lade sig gøre, uden at forældrene skal køre. Der er så ubegribeligt, at man brænder helt sammen af at tænke på det

Knud Erik Mosegård
Annonce

Tilflytter med udsigt til bus

Lige over for busstoppestedet ved Hårslev Kirke har tilflytter Jesper Tousgaard for nyligt købt hus, og han undrer sig også over at kunne sidde og kigge ud på de tommer busser ved holdepladsen, der ikke må medtage passagerer.

- Jeg havde min bil til mekaniker i et par dage og endte med at måtte tage flextrafik for at komme frem og tilbage. Hvis du ikke har en bil, har du virkelig et problem. Jeg bliver kun boende her så længe, jeg kan beholde mit kørekort, siger Jesper Tousgaard.

Knud Erik Mosegård ejer flere udlejningshuse i Hårslev, og han får ofte spørgsmålet om offentlig transport, når potentielle lejere kommer og kigger på dem.

- I Hårslev betaler vi samme skat og grundskyld som andre i kommunen, men en simpel service som at buschaufføren åbner døren og tager passagerer med, må vi undvære, mener han.

Annonce

En mening med galskaben

Den sejlivede fortælling om tomme busser på vejene har da også umiddelbart noget molbo-agtigt over sig, men ifølge borgmester Morten Andersen - der også er formand for FynBus - så er der en mening med galskaben.

Rute 122 blev etableret, da man i 2010 nedlagde den regionalrute, som kørte stort set samme vej men fortsatte til Bogense. Ruten er etableret som en fælleskommunal rute mellem Odense og Nordfyns Kommuner. Oprindeligt gik ruten kun til Veflinge, men blev udvidet til at køre videre til Hårslev, for blandt andet at fungere som uddannelsesforbindelse.

Ruten kører otte dobbeltture i hverdagene og har sammenhæng med rute 23 i forhold til at forbinde Morud med bytrafikken til Odense.

Fakta om tomme busser

De tomme afgange mellem Bogense og Hårslev fordeler sig på følgende måde:

Afgang fra Bogense mod Hårslev:

Klokken 04.21, 06.05, 11.30 og 12.30

Afgang fra Hårslev mod Bogense:

Klokken 18.11 og 19.16

De to busser på ruten er stationeret i Bogense, og det er her, de tomme ture kommer ind i billedet, forklarer Morten Andersen.

- Der køres tomme busser tre gange dagligt i hver retning. Det vil sige seks ture i alt, og hvis de skal åbnes for passagerer, vil det koste godt 200.000 kroner om året. Det er jo sådan set et overskueligt beløb, men fordi det drejer sig om, at busserne overnatter i Bogense, ligger to af de tomme afgange tidligt om morgenen og to om aftenen, så man skal faktisk overnatte i Bogense for at kunne få glæde af bussen som Hårslev-borger, siger borgmesteren, der tvivler på, at det tilbud vil være særligt attraktivt.

- Men vi er da villige til at kigge på det igen, hvis der er et ønske om det, slår han fast.

Hvis alle otte dobbeltture på rute 122 skal udvides til at fortsætte det sidste stykke til Bogense, vil det kræve en ekstra bus og betyde en samlet ekstra omkostning på 1,1 millioner kroner årligt for Nordfyns Kommune.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Hårdtprøvede lejere barrikaderer sig mod rotter: - De skramlede i væggen bag mit sengegærde

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Kraftige naboprotester tvinger Kvickly til at tage mere hensyn: Varehus må skrotte halvdelen af udvidelsesplaner i villakvarter

Assens For abonnenter

26-årig havde oversavet jagtgevær i skab på arbejde: - Jeg troede, det var et godt gemmested

Odense

19-årige Rosa har åbnet butik med egne designs midt i Odense: - Jeg var altid hende, der mødte op og lignede en regnbue

Middelfart

Taget på fersk gerning: Polsk vognmand må efterlade lastbil i Danmark

Nyborg

Reddet på målstregen: Balletskolen flytter til musikskolen

Navne For abonnenter

Gift i 65 år: - Og nu render du også med min tjenestepige!

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Klumme

Debat: Når rodløsheden blomstrer, må nogen holde fast

Erhverv

Kirsten sælger sidste bid af sin mands firma: - De interesserede tænkte nok, at jeg var et let offer

Erhverv

Marcus og Marius drømmer om at overtage slægtsgården: - Men det bliver svært uden investorer udefra

Nordfyn For abonnenter

Odense kan være uoverskuelig for ældre: - Vi kommer nok "aller" til at prøve letbanen

Odense For abonnenter

Carlos Daabas anholdt i Bulgarien: På flugt siden politiet droppede håndjern på vej til arresten - Han ønsker at vende hjem

Navne For abonnenter

Ordblinde Mads hiver sølvmedalje med hjem fra svendeprøven: Tømrerfirma har allerede ansat ham

Annonce