Annonce
Indland

Togfonden: DF lover at holde fast i kampen for den vestfynske jernbane

Godt nyt for togpendlere over Vestfyn. Selv om Dansk Folkeparti ikke længere vil lægge stemmer til en udrulning af Togfondens anden fase i Jylland, står partiet helt fast på ønsket om at få lavet 35 kilometer ny jernbane over Vestfyn. Det glæder Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S).

Selvom Dansk Folkeparti ikke længere vil være en del af Togfondens Fase 2 i Østjylland, er partiet stadig interesserede i hurtigere toge over Fyn med nye jernbanespor over Vestfyn. Det vækker glæde hos Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S).

I sidste uge udtalte Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til avisen Danmark, at han ville opsige forliget om Togfondens Fase 2, der skulle få danskerne hurtigere mellem de største byer i landet. Det eneste, der ikke kan få Dansk Folkeparti til at opsige forliget, er en markant ændring af det nuværende forlig, udtalte Kim Christiansen

Til gengæld holder Kim Christiansen og Dansk Folkeparti fast i etableringen af et helt nyt jernbanespor over Vestfyn, som er en del af Togfondens Fase 1.

- Fordi etableringen af et tredje spor ligger i Togfondens Fase 1 og er finansieret, står vi selvfølgelig ved den aftale. Den er vi glade for, og så er den med til at løse nogle kapacitetsproblemer på Vestfyn, siger Kim Christiansen (DF).

Timemodellen vil vel også kunne løse kapacitetsproblemer gennem hele landet, hvis det bliver en realitet - hvorfor bakker I ikke op om det?

- Det kan godt være, at den ville det. Jeg vil ikke bruge 10 milliarder på håbløse projekter, hvor DSB har købt nogle toge, der kører for langsomt til, at vi kan lave en timeplan. Der er ingen grund til, at jeg skal bruge 10 milliarder på at bygge en togbane, som ingen vil have - i hvert fald ikke dem, der bor i nærheden af dem.

Annonce
Selvom Kim Christiansen og Dansk Folkeparti ikke længere vil være en del af Togfondens Fase 2 med milliarddyre investeringer i Østjylland, er partiet fortsat opsat på at gennemføre Togfondens første fase med etablering af 35 kilometer ny jernbane på Vestfyn. Arkivfoto: Steen Brogaard

Glæde hos Odense-borgmester

At der fortsat er politisk flertal for en ny jernbane over Vestfyn vækker stor glæde hos Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S). Han ser store fordele i en mere sammenhængende infrastruktur over hele Fyn.

Med den nye jernbane over Vestfyn er der en unik mulighed for, at man kan sammentænke lokalbanen over Vestfyn med Svendborgbanen og Letbanen i Odense, konstaterer borgmesteren.

- Vi kan lave noget, der minder om et fynsk S-togsnet.

Strategisk for Fyn er det afsindig vigtigt, at den nye jernbane bliver til noget, siger Rahbæk Juell.

Derudover mener Peter Rahbæk Juel (S) også, at den nye jernbane over Vestfyn vil gøre hverdagspendling nemmere - ikke bare for fynboerne, men også for pendlere fra Øst- og Vestdanmark, der arbejder på Fyn.

- De fleste arbejdspladser på Fyn er i Odense. Der skal være god trafik og mobilitet mellem arbejdspladsen i Odense og bopælen, som kan være på hele Fyn, men også i Jylland eller på Sjælland. Derfor er det afgørende, at vi opgraderer togsystemet. Det er nøglen til bedre infrastruktur. For der er ikke plads til flere toge på strækningen mellem Odense og Fredericia lige nu, konstaterer Peter Rahbæk Juel.

Jernbanen over Vestfyn er det eneste projekt i Togfondens første fase, hvor man planlægger at etablere et helt nyt spor. Linjeføringen er samlet set omkring 35 kilometer lang, hvilket er omkring fire kilometer kortere end de nuværende spor.

En ny bane på Vestfyn vil både sikre en tidsbesparelse mellem de større byer og sikre en bedre afvikling af de mere lokale regionaltog, som der bliver bedre plads til. Projektet forventes at komme til at koste omkring 4,5 milliarder kroner.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1994: 47 husmødre fra Vester Hæsinge kørte galt

1994 47 medlemmer af Vester Hæsinge Husmoderforening fik i går formiddag en grim forskrækkelse, da den udflugtsbus, som de var passagerer i, løb løbsk, fordi bussens fører pludselig sank død om bag rattet. Den førerløse bus fortsatte ind på en markvej og væltede om på siden med bagenden hængende ud over en to meter dyb grøft. To passagerer blev lettere kvæstet og kørt til Aabenraa Sygehus, men det kunne være gået langt værre, siger den vagthavende hos Haderslev Politi. Bussen var på vej fra Vester Hæsinge til Møgeltønder, da ulykken skete. De forskrækkede passagerer kunne ikke komme ud af bussen, men måtte vente på assistance fra Falck, der ved hjælp af en stige fik passagerne ud. 1969 - Jeg er helt på det rene med, at det er et spring ud i det uvisse, og ikke mindst derfor er jeg lykkelig for, at teaterchef Kai Wilton er indstillet på, at jeg kommer tilbage, hvis jeg ”brænder fingrene”. Det siger skuespillerinden Lone Helmer, der har fået orlov fra Odense Teater med udgangen af denne sæson for at prøve kræfter med nye opgaver i København. Lone Helmer, der kom til Odense Teater for syv år siden, har været en af teatrets flittigst benyttede skuespillerinder. Hun mener, at det vil være afgørende for hendes videre udvikling, at hun får lejlighed til at arbejde i andre ensembler og med andre instruktører. Der har allerede været bud efter hende fra både tv og filmselskaber. 1944 Opførelsen af de 340 bunkers, som vi skal have i Odense, skrider kun langsomt fremad. Det går ganske godt med støbningen af cementskelletterne, men der er store vanskeligheder med at få inventaret i orden. De sidste dage har arbejdet på de ellers fuldførte dækningsrum ligget stille, fordi der er opstået diskussion om, hvorvidt der skal være fire eller færre elektriske lamper i hvert rum. Driftsbestyrer Westergaard, Randers Elektricitetsværk, har over for Statens Civile Luftværn protesteret mod opsætning af fire lamper, hvilket han hævder er spild af materialer, da man kan nøjes med mindre. Da spørgsmålet er aktuelt for hele landet, vil Elektricitetsværkernes Forening behandle sagen.

Kerteminde For abonnenter

Nyt forslag: Hvis du flytter til Kerteminde, får du en gratis byggegrund og 100.000 kr. i hånden

Kerteminde

Apoteksejer dropper udbringning: - Vi får 5,49 kroner for at levere en æske medicin

Annonce