Annonce
Sydfyn

Togbusser på Svendborg-banen skyldes personalemangel: - Lokoførerne flygter fra DSB

Morgenpassagererne på Svendborgbanen måtte lørdag væbne sig med tålmodighed, da togbusser var indsat på ruten på grund af mangel på lokofører. Arkivfoto: Roland Petersen.
Lørdag formiddag var der ingen tog på skinnerne mellem Svendborg og Odense. Det skyldtes sæson for sporarbejde og mangel på lokofører. Folk søger væk fra DSB, fortæller tillidsmand og lokofører.

Svendborg: Det har været stille på skinnerne på Svendborgbanen. Hele lørdag formiddag kørte ingen tog mellem Odense og Svendborg, og der var i stedet indsat togbusser på ruten.

- Vi har haft mangel på lokofører, og det betyder, at vi ikke har kunnet køre alle tog. Derfor har vi erstattet dem med togbusser på Svendborg-banen fra lørdag morgen og indtil klokken 12, fortæller Tony Bispeskov, der er informationschef ved DSB.

Ifølge Tony Bispeskov skyldes det, at man i Bane Danmark har sæson for sporarbejde i foråret, og der er derfor behov for flere lokofører. Selvom man forsøger at planlægge sig ud af den ekstra arbejdsbyrde, opstår der alligevel ofte problemer.

- Vi kunne se i går eftermiddags, at vi ikke ville have tilstrækkeligt personale til at køre togene, fortæller Tony Bispeskov og fortsætter.

- Planlægning af sporarbejde foregår jo lang tid i forvejen, og jo tættere vi kommer på selve afviklingstidspunktet, jo mere klar bliver vi over de forskellige justeringer, der sker, for der er jo også andre små og store sporarbejder, der træder til i mellem tiden, og samtidig er der også den aktuelle personalesituation med, hvor mange, der er syge, og hvordan det fordeler sig.

Tony Bispeskov afviser, at manglen på togførere har nogen sammenhæng med den konflikt, der har været mellem DSB og de ansatte. En konflikt, der blandt andet førte til en arbejdsnedlæggelse 1. april, som Arbejdsretten senere kendte ulovlig.

- Vi kommenterer ikke på selve konflikten og forhold, der relaterer sig til det, siger han.

Annonce

Søger væk fra DSB

Spørger man lokoførerne selv, så flygter lokoførerne fra DSB på grund af forringede arbejdsforhold, og det må påvirke personalemanglen på skinnerne.

- Jeg kan ikke sige noget om den specifikke situation, men rigtig mange medarbejdere er begyndt at søge væk fra DSB, og det kan da meget vel være, fordi de er trætte af de forringelser, som de hele tiden oplever. På den måde kan man godt sige, at der er en sammenhæng mellem den utilfredshed og personalemanglen i DSB, siger Peter Kanstrup, der er lokofører, tillidsmand og med til forhandlingerne mellem Dansk Jernbaneforbund og DSB.

- DSB har altid været gode til at holde på deres medarbejdere, men den seneste tid er rigtig mange er begyndt at søge væk, og så er der jo færre folk tilbage.

Fra lørdag klokken 12 kører togene igen som planlagt på ruten. Søndag den 14. april til frem til tirsdag den 16. april vil enkelte tog i aftentimerne være erstattet af togbus. Ændringerne skyldes sporarbejde mellem Odense og Ringe. På rejseplanen og DSB's hjemmeside kan du holde dig opdateret om ændringer på ruten.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Fyn

Meteorologer: Ingen tegn på vinter - lavtryk med mere regn nærmer sig

Annonce