Annonce
Fyn

Tog til tiden på Vestfyn: DSB havde en god julemåned, men et sløjt 2019

Foto: Torben Glyum
DSB fik i december flere af sine passagerer frem til tiden på Vestfyn, end statsbanerne normalt har held til. Strækningen hen over Fyn bliver ofte ramt af forstyrrelser andre steder i Danmark.

DSB nåede i december 2019 at pynte lidt på sine måltal for, hvor præcist togene skal køre på strækningen hen over Vestfyn.

Statsbanerne oplyser, at den såkaldte kundepunktlighed i december endte på 85,5 procent.

Det vil sige, at 85,5 procent af passagererne kom frem til tiden - og det betyder igen, at de er ankommet mindre end tre minutter efter, de skulle være kommet frem ifølge køreplanen.

Kontrakten mellem staten og DSB fastslår, at mindst 83,4 procent af passagererne skal ankomme til tiden, så DSB havde med andre ord en julemåned, der gik godt.

Værre ser det ud for hele 2019, hvor kundepunktligheden på Vestfyn endte noget lavere, nemlig på 80,4 procent - altså under målet.

- December har været forholdsvis fredelig med undtagelse af et træ, der truede med at vælte ved Marslev, og en blanding af signalfejl og tog med problemer, hvilket gav forstyrrelser. Denne strækning bliver utrolig let påvirket af hændelser andre steder i landet. Det kan også ses på årets samlede kundepunktlighed, hvor sporarbejder og akutte hændelser langt fra Vestfyn har sat sine spor på resultatet, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB i en pressemeddelelse.

Annonce

Bedst i myldretiden

DSB kan dog igen glæde sig over julemåneden, for hvis man ser på de to tidspunkter af døgnet, hvor det som regel er allervigtigst for passagererne at komme frem til tiden, myldretiden om morgenen og om aftenen, så ser det også fint ud for DSB på Vestfyn.

For morgenerne i december blev kundepunktligheden på 86,1 procent, og for eftermiddagene på 88,6 pct.

Og hvis man har lyst til at læse flere procenttal, så kommer de her:

For DSB måler også på den såkaldte operatørpunktlighed, der er et mål for den del af trafikken, som DSB alene har ansvaret for.

Operatørpunktligheden endte i december på 94,7 og for hele 2019 på 95 procent.

Og så er det jo heldigt for DSB, at det nåede at blive 5. januar 2020, inden der skete en smutter som i søndags, hvor et intercitytog på vej mod Jylland helt glemte at stoppe i Middelfart.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce