Annonce
Indland

TOG TIL FREMTIDEN

Lyst og åbent. Design for viderekomne.

IC4: De nye DSB-tog præsenteret i Italien. De er uden gummisnuden og med avancerede designdetaljer – kreeret af Pininfarina

Annonce

DSB's nye intercitytog tog bliver blå og grå, og så får de snude. De nye dieseltog med fire vogne i hvert sæt og derfor betegnelsen IC4 er på vej i produktion hos den italienske togfabrik AnsaldoBreda, og de markerer et gennemgribende skifte i DSB. Nye farver og mere traditionel facon er et farvel til et af Europas mest markante togdesign, nemlig de hvide IC3 og IR4 tog med sorte gummifronter. Men de nye tog er mere end farver og former, siger DSB s administrerende direktør, Henrik Hassenkam.

- De nye tog er også symbol på forandring - et totem på nye tider. Vores plan Gode Tog til Alle (GTA) er blevet godt modtaget, men mange har spurgt, hvornår der sker noget. Der gør der nu. IC4 bliver et gennembrud for GTA - også visuelt - og viser en virksomhed, der er ved at blive moderne, siger Henrik Hassenkam til Ritzau under et besøg hos det italienske designfirma Pininfarina i Torino.

Pininfarina, der er mest kendt for sit design til Ferrari, står i samarbejde med DSB og AnsaldoBreda for form, farver og funktionalitet i det nye tog.

IC4 kan køre 200 km/t, men kommer i første omgang til at køre 180 km/t på grund af de danske skinner og sikkerhedssystemer. Tophastigheden ligger dermed mindst 50 km/t under højhastighedstog, som er på mode i Europa, men det tager Henrik Hassenkam roligt.

- Alle taler om højhastighedstog. Det er meget sexet og meget smart, men det er ikke det, vores kunder har brug for. De har brug for hyppige afgange. Vi henvender os til det brede marked, og så kan det ikke nytte noget at satse på et lille segment af forretningsrejsende, der har meget travlt, siger Henrik Hassenkam.

Ud over det form- og farvemæssige totalskifte byder de nye tog på en række forbedringer for passagererne. Benpladsen på økonomiklasse bliver som i dag på businessklasse. Hvert togsæt med 208 siddepladser har en vogn med indstigning i perronhøjde. I lavgulvsrummet er der klapsæder, plads til cykler, barnevogne og passagerer i kørestol.

DSB har gennem de senere år arbejdet ud fra en strategi om gennemsigtighed. Stationer bliver bygget om, og vægge bliver lavet af glas for at øge trygheden. Strategien går igen i IC4, hvor skillerum også er af glas, og hvor interiøret er holdt i lyse og varme farver.

Stigende passagermængder stiller også krav om fleksible tog, der kan bruges som tæt pakkede pendlertog morgen og aften og som langdistancetog med forretningsrejsende på andre tider. I de nye tog bliver komforten ens på begge klasser, som fremtidig vil adskille sig alene på service som f.eks. inkluderet kaffe, aviser, madbestilling og en bestemt slags medpassagerer.

DSB har bestilt 83 IC4 togsæt, som bliver leveret fra efteråret 2003 til og med udgangen af 2005. Prisen er fem milliarder kroner. Det vakte opsigt, at DSB i en tid, hvor der tales meget om CO2 og forurening, valgte dieseldrevne tog. Ifølge DSB er begrundelsen, at eltog vil være alt for ufleksible, da kun strækningen København-Fredericia-Padborg er elektrificeret, og da der ikke er udsigt til nogen snarlig elektrificering af resten af hovedbanen.

IC4 bliver drevet af fire 8-cylindrede Iveco motorer med common rail direkte indsprøjtningssystem. Den samlede effekt er 2240 kW (ca. 3000 hk). Motorerne lever op til EUs forureningskrav Euro 3, men kan opgraderes til Euro 4.

Farve- og formskiftet rammer med tiden også de hvide tog, som blev taget i brug sidst i 80'erne. Når IC3 og IR4 skal levetidsforlænges, bliver designet fra IC4 overført til de gamle tog ude som inde. (ritzau)

DSB har gennem de senere år arbejdet ud fra en strategi om gennemsigtighed. Stationer bliver bygget om, og vægge bliver lavet af glas for at øge trygheden. Strategien går igen i IC4, hvor skillerum også er af glas, og hvor interiøret er holdt i lyse og varme farver
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce