Annonce
Fyn

Tog eller motorvej: Hvad skal vi bruge pengene på?

Skal politikerne vælge at udvde motorvej eller udbygge jernbanenettet, når de efter sommerferien skal diskutere infrastruktur. Vi har spurgt fynboerne. Foto: Kim Rune

Efter sommerferien har den nye socialdemokratiske transportminister indkaldt til forhandlinger om milliardinvesteringer i infrastrukturen. Blandt andet på Fyn.

Bør politikerne investere i mere asfalt eller nye togskinner? Vi har spurgt en håndfuld fynboer. Og meningerne var delte:

Annonce

Mere motorvej

Foto: Jesper Friesmand.
Kirsten Grønlund, Odense, 53 år. Sygemeldt offentlig leder- Jeg vil helst have bedre motorveje, selv om jeg egentlig mener, at skinnerne er en bedre løsning rent strukturelt. Bedre motorveje giver bare endnu flere biler, det ved jeg godt, men rent egoistisk vil jeg alligevel hellere have motorveje end tog. Det er meget nemmere at sætte sig ind i sin bil og bare køre, når man vil. Og er man to, der skal til København, er det også billigere at tage bilen. Billetpriserne i togene er for høje. Det er faktisk billigere at køre med bus rundt i landet end med tog. Men det er et svært spørgsmål. Foto: Jesper Friesmand.

Bedre togforbindelser

Foto: Jesper Friesmand
Poul Erik Pedersen, Kerteminde, 66 år og pensionist.- Jeg foretrækker bedre togforbindelser, selv om jeg faktisk ikke kører ret meget med tog selv. Men vi bliver jo også ældre, min kone og jeg, og så bliver det for vildt på vejene. Jeg har blandt andet været lastbilchauffør og kørt rundt i Danmark i fire år fra 2003 til 2007, så jeg har fået nok af at køre på motorvejene, og det er jo heller ikke blevet bedre, siden jeg stoppede. Jeg er kommet til Odense i dag, fordi jeg både skal til øjenlæge og ørelæge, og jeg er kørt herind i min bil, men ellers kører jeg ikke så meget mere. Nok kun 6000 kilometer om året eller mindre.Foto: Jesper Friesmand

Mere motorvej

Foto: Jesper Friesmand
Martin Grue, Odense, 27 år og nyuddannet digital konceptudvikler- Jeg vil helst have bedre motorveje, helt klart. Jeg skal faktisk snart til at have købt mig en bil selv. Mine forældre bor i København, og min kærestes forældre bor i Sønderjylland, og jeg vil meget hellere køre i bil. Jeg kører tit i tog til København, men jeg ville foretrække at køre derover i bil, selv om trafikken er, som den er. Jeg vil faktisk hellere køre med 50 kilometer i timen på motorvejen, end jeg vil sidde i et tætpakket tog. Det er mere behageligt i bil. Jeg tror, jeg skal have mig en VW Golf eller måske en Passat.Foto: Jesper Friesmand

Bedre togforbindelser

Foto: Jesper Friesmand
Helle Esbensen, Odense, 57 år og førtidspensionist.- Jeg foretrækker helt klart bedre tog. Min søn bor i København, og jeg tager toget derover en gang om måneden. Måske oftere her om sommeren. Det er også alt for dyrt og bøvlet at parkere i København, og det er meget lettere med toget. Jeg tænker også meget på klimaet og alle de ting, der sker, og toget er bedre for klimaet. Og de der problemer med, at toget ikke kører til tiden, har jeg ikke haft. Min mand vil helst køre i bil, så vi er ikke helt enige om det, men han er da blevet bedre. Og hvis vi skal til lufthavnen, synes han også, at toget er bedst.Foto: Jesper Friesmand

Sagen kort - trafikinvesteringer

Efter sommerferien indkalder den nye socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht til forhandlinger om en ny langsigtet trafikplan.

Her skal politikerne blandt andet diskutere anlægget af en ny knap fem milliarder kroner dyr højhastighedsbane til tog over Vestfyn. Denne investering er tæt på at være en politisk realitet, da både regeringen og samtlige støttepartier støtter projektet.

Et andet stort emne er udvidelsen af den fynske motorvej med et ekstra spor fra Odense V til Odense SØ. Der er vedtaget en anlægslov for projektet, men pengene til det omtrent en milliard kroner dyre projekt er ikke fundet. Den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti fremlagde før valget en plan, der igangsatte anlægsprojektet i 2021 med færdiggørelse i 2027. Men denne plan er ikke længere gældende.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Annonce