Annonce
Fyn

To weekender i træk er der løb på Storebælt: Broen bliver kortvarigt lukket den 11. september

Billedet er fra 2014, da motionsløberne i Broløbet krydsede Storebælt fra øst til vest. I år skal deltagerne i løbet samme vej, og de optager halvdelen af broen fra om eftermiddagen og nogle timer frem lørdag 11. september.  Arkivfoto: Michael Bager.
Bilister, der skal over Storebæltsbroen de to første lørdage i september, kan blive mødt af både cyklister, løbere og motorcykelbetjente. Broen bliver kortvarigt lukket før løbet 11. september.

Storebælt: Selvom tidligere trafikminister Ole Birk Olesen (LA) afviste flere løb over broer i Danmark, bliver der i september gennemført både et cykelløb og motionsløb over Storebæltsbroen.

Lørdag 4. september kører deltagerne i det 376 kilometer lange cykelløb Aarhus-København over Storebælt. Det bliver tredje gang, deltagerne i Danmarks længste motionscykelløb får lov at cykle over Storebæltsbroen.

Og lørdag 11. september er der atter usædvanlig trafik på broen, når asfalten genlyder af 15.000 par fødder, som løber over broen - enten hele vejen fra Sjælland til Fyn eller på en kvart maratondistance fra Sprogø til Fyn.

Annonce

Sund & Bælt advarer allerede nu med plakater ved broen og opslag på sociale medier og på sin hjemmeside trafikanter om at køre hjemmefra i god tid, når de to lørdage i træk skal dele broen med cyklister eller løbere.

15.000 løber trods nej fra minister

Der kommer ikke flere broløb over Storebælt. Det meddelte daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) i juli 2017 med henvisning til en generelt stigende motorvejstrafik og timelange køer i forbindelse med et uheld, der skete samme dag, som Lillebælt Halvmarathon foregik i maj 2017. Uheldet havde dog ikke forbindelse til løbet.

Ministeren holdt fast i sin beslutning trods kritik fra borgmestrene i både Nyborg og Slagelse, som blandt andet argumenterede med, at broløb ikke lukkede Storebæltsbroen helt for biltrafik, og at løbene havde stor økonomisk betydning for de foreninger og klubber, som arrangerede dem.

Den nuværende regerings transportminister, Benny Engelbrecht (S), omgjorde i 2019 beslutningen og tillod et løb over Storebæltsbroen i 2020. Løbet blev på grund af coronapandemien udskudt til 2021 og finder sted for ottende gang lørdag 11. september, hvor 15.000 deltagere løber enten en halv eller en kvart maraton.

Der er stadig åbent for tilmelding til cykelløbet 4. september og til broløbet 11. september - på Aarhus-kobenhavn.dk og på Brolob.dk.

Cykelløb påvirker trafikken fra Fyn

Når cyklisterne skal over broen 4. september, vil det foregå i det østgående, sydlige spor, hvor der er en vognbane til rådighed for bilister med en hastighedsbegræsning på 80 km/t. Højre vognbane og nødsporet bliver afspærret til cykelløbet. Indskrænkningen til et bil-spor sker klokken 13.30, og Sund & Bælt forventer, at sporet mod Sjælland atter gives helt frit til bilister omkring klokken 20.

Lørdag 4. september kører motionscyklister over Storebælt fra Fyn mod Sjælland. De får en vognbane og nødsporet i broens sydlige, østgående spor. Løbet kommer ikke til at påvirke biltrafikken fra Sjælland til Fyn. Grafik: Sund & Bælt.

Biltrafikken i retning mod Fyn vil ikke blive påvirket af cykelløbet, og hastighedsbegrænsningen vil som normalt være 110 km/t.

Før cyklisterne når til Storebælt, skal de over Lillebælt, og derfor lukkes den Gamle Lillebæltsbro for almindelig trafik, med undtagelse af udrykningskøretøjer, i begge retninger klokken 10-14. Skulle der være deltagere, som ikke når over Lillebælt i det tidsrum, er de henvist til at bruge cykelstien på broen, oplyser Sydøstjyllands Politi.

De vil patruljere for at holde holde trafikken i gang og undgå kiggekøer eller nogen, der kører og skal optage video, fordi det er deres mand eller ægtefælle, der kører. Det kan vi ikke have.

Jørn Birch, vicepolitikommissær, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
Annonce

Lukning i 20 minutter

Når løberne lørdagen efter krydser Storebælt fra Sjælland til Fyn, bliver biltrafikken påvirket i begge retninger. Løberne får det østgående spor for sig selv, og biltrafikken i begge retninger bliver afviklet i det nordlige spor. Motorvejen ændrer derfor midlertidigt status til landevej med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t.

Broløbet 11. september foregår i det sydlige, østgående spor, hvor løberne får begge vognbaner til deres rådighed på vej over broen fra Halsskov til Knudshoved. Derfor bliver biltrafikken over broen afviklet i det nordlige, vestgående spor. Grafik: Sund & Bælt.

De første løbere sendes af sted fra Korsør klokken 15.30, og biltrafikken føres over i det nordlige spor fra klokken 14.45. Det vil formentlig føre til længere rejsetid for bilisterne, fordi broen lukkes helt for biltrafik i cirka 20 minutter, mens trafikken omlægges. Sund & Bælt forventer, at der atter er normal trafik på broen fra klokken 19.30.

Annonce

Hold hastigheden på broen

Ved tidligere broløb har politiet patruljeret på Storebæltsbroen, mens løbene foregik, og det er også planen, når løberne skal over broen 11. september, oplyser vicepolitikommissær Jørn Birch fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

- Der vil være motorcykelpatruljer, der kører i den nordlige kørebanehalvdel, hvortil trafikken jo er omlagt. Det vil være sådan, at der kører motorcykler stort set hele tiden, afhængigt af hvad der ellers måtte være af opgaver. De vil patruljere for at holde holde trafikken i gang og undgå kiggekøer eller nogen, der kører og skal optage video, fordi det er deres mand eller ægtefælle, der kører. Det kan vi ikke have.

Ved cykelløbet lørdag 4. september forventer politiet, at en mindre indsats er tilstrækkelig.

- Motorvejsdriften opretholdes i vestgående retning, og så har man landevejsdrift i østgående retning, hvor man bruger anden vognbane til landevejskørsel, mens cykelløbet kører i første vognbane og nødsporet.

- Arrangøren har selv et antal trafikofficials med, som sikrer, at deres ryttere overholder reglerne om, at de ikke trækker ud og fylder for meget og sådan nogle ting. Men vi har også et setup med lidt politi på begge sider, så vi kan sætte ind, hvis det viser sig nødvendigt med motorcykel-assistance.

Det lyder ikke, som om I forventer, det bliver nødvendigt?

- Nej, erfaringen fra sidste gang, man afviklede Aarhus-København, er, at det gik faktisk temmelig glat med at få trafikanterne til sænke farten og i forhold til indsnævringen fra almindelig motorvej til kun en vognbane.

Der er stadig åbent for tilmelding til cykelløbet 4. september og til broløbet 11. september - på Aarhus-kobenhavn.dk og på Brolob.dk.

Annonce
Odense For abonnenter

Tiltale mod 32-årig: Sendte bud efter Abdinurs drabsmand og to andre med skarpladte pistoler

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart

Anklager kræver trecifret millionbøde til Dan-Bunkering og vil sende direktør i fængsel

Fyn For abonnenter

Forening svindlede med indsamling til kræftramte børn: Formand ville frifindes i landsretten - fik langt hårdere straf

Kerteminde

Tina åbner klinik på sin landejendom: Nu mangler hun bare et behåret ben

Odense

Første uheld: Letbanen støder sammen med personbil under testkørsel

Forsker: Sygeplejerskers opsigelser kan blive kendt ugyldige

Nyborg For abonnenter

Unge i Nyborg får deres helt eget byråd

Navne

Fynske dødsfald

Nordfyn

Telefonstorm på værkstedet: - Folk reagerer først, når Peter Tanev siger, at nu kommer vinteren

Politikere vil have en forklaring: Utrygt og bekymrende, at Forsvaret ikke delte viden om PFAS-forureninger

Fyn

Hun brænder for det frivillige arbejde for udsatte mennesker: Derfor skal Sarwa Sharif være Årets Fynbo

Odense For abonnenter

Manden med arret gør op med den voksne, der forgreb sig på ham som lille: Skriver "afskedsbrev til min pædofil"

OB

Lars Høgh i sin bog om OB's bestyrelsesformand: Niels Thorborg tog mig aldrig over på sit hold

Annonce