Annonce
Biler

To nye topløse modeller fra Ferrari

Ferrari F8 Spider yder 710 hk og klarer 340 kilometer i timen på toppen. Foto: Ferrari
Ferrari er klar med F8 Spider og 812 GTS, som er åbne modeller med motorer på 8 og 12 cylindre.

Der er fortsat flere, som vil sætte sig bag rattet i en Ferrari.

Det sker dog i modeller, som er lagt an på at være lettere at tøjle og mere behagelige at køre i end hardcore-modellerne.

Derfor opgraderer mærket med den stejlende hingst på cabriolet-fronten. Her er der nemlig potentiale for det eksklusive mærke.

Det sker med en ny F8 Spider, som er roadster-versionen af den ottecylindrede F8 Tributo, som blev vist på forårets motorshow i Genève. Samtidig viser mærket den nye 812 GTS, som er en cabriolet-version af den 12-cylindrede 812 Superfast, som har motoren i fronten.

Annonce
F8 Spider har en let stofkaleche, der kan pakkes ned i det kompakte rum bag sæderne på 14 sekunder. Foto: Ferrari

Kompakt kaleche

F8 Spider, som afløser 488 Spider, byder på 50 hk mere, og den vejer 20 kg mindre end denne. Det giver en større effektivitet.

Til sammenligning er der nu kun yderligere 20 kg ned til den mere ekstreme 488 Pista Spider.

Værdierne fejler ikke noget i F8 Spider, hvor V8-turbomotoren leverer 710 hk ved 8000 omdr., mens momentet er 770 Nm ved 3250 omdr. Det rækker til en topfart på 340 kilometer i timen, mens 0-100 klares på 2,9 sekunder.

De mange kræfter overføres med en syvtrins automatgearkasse med dobbeltkobling.

Stofkalechen kan køres op eller i på 14 sekunder, og manøvren kan klares med op til 45 kilometer i timen.

Det italienske fuldblodsmærke er dog heller ikke sen til at trække en tråd til den første topløse V8-model, som er 308 GTS fra 1977.

Frisk luft med 800 hk

Den store 812 GTS markerer, at der nu igen er en topløs 12-cylindret model i serieproduktion efter 50 år, lyder det fra Ferrari. Sidste model var 365 GTS4 fra 1969. Den var også kendt som Daytona Spideren, fordi Ferrari dengang hentede en sejr i det navnkundige 24-timers løb i Daytona.

En nyere åben V12-model med motoren foran er F60 America fra 2014, der kun blev bygget i 60 eksemplarer. V12-motoren, som er den samme som i 812 Superfast, er også her forbundet med en syvtrins automatgearkasse med dobbeltkobling.

Den leverer 800 hk ved 8500 omdr. Momentet er 718 Nm og betyder, at den klarer 0-100 kilometer i timen på 3,0 sekunder. Også her kan kalechen køres op eller ned på 14 sekunder ved hastigheder på op til 45 kilometer i timen. Samtidig kan føreren køre en elektrisk skærm, der agerer som vindstop, op eller ned.

Modellen er designet med to nye afstivere i siden, der ud over at camouflere kalechen også skal være med til at give et signatur-design for den åbne model, som adskiller den fra Berlinetta’en.

Produktionen af F8 Spider og 812 GTS går i gang til næste forår, og leveringerne går først for alvor i gang sidst på året. Danske priser kendes ikke.

Den store 812 GTS med 789 hk bliver den første serieproducerede åbne Ferrari med V12-motor i 50 år. Foto: Ferrari
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce