Annonce
Odense

To biler stjålet i weekenden

To biler og en motorcykel blev i weekenden meldt stjålet i Odense. Genrefoto

To bilejere i Odense måtte i den forgangne weekend opleve tyve trille væk med deres biler. Lørdag morgen ved syv-tiden var det en bilejer, der pludselig ikke kunne finde sin sorte Seat Mii, årgang 2016, der ellers havde holdt parkeret i Albanigade siden fredag aften klokken 20.30. Hvordan det er lykkedes tyven at stjæle bilen, står hen i det uvisse. Bilen er nu efterlyst og har registreringsnummeret AZ88742.

En biltyv havde det til gengæld let, da vedkommende samme nat stjal en grå VW Up, årgang 2017, fra en adresse på J.L. Heibergs Vej. For her havde tyvene på en eller anden måde fået fat i den rette nøgle, og så var det ingen sag at låse bilen op og køre væk. Ifølge anmeldelsen til Fyns Politi, så er tyveriet sket mellem klokken 21 fredag og 06.00 lørdag. Bilen har registreringsnummeret BV21002.

De to biler var i øvrigt ikke de eneste køretøjer, der blev meldt stjålet i weekenden. I Albanigade blev der lørdag aften også stjålet en motorcykel af mærket Yamaha XTZ 750, årgang 1992. De nærmere omstændigheder omkring tyveriet er uklare, men ifølge anmeldelsen skete tyveriet i et tidsrum af kun et kvarters tid - mellem klokken 19.30 og 19.45 lørdag aften. Motorcyklen har registreringsnummeret BC74524.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Her er de fynske jobtal: Fynske kommuner indtager top- og bundplaceringer på landsplan

Annonce