Annonce
Udland

To amerikanske militærfly styrter under øvelse ud for Japan

To amerikanske militærfly styrterede tidligt torsdag morgen lokal tid under en øvelse ud for Japans kyst. Et af flyene var et F-18-kampfly som ses på billedet. Seks personer meldes savnet. En er reddet i live. (Arkivfoto).

Seks personer meldes savnet, efter at to fly fra den amerikanske flåde er styrtet under en militærøvelse.

To fly fra den amerikanske flåde er sent onsdag aften dansk tid styrtet ned under en øvelse ud for Japans kyst.

Seks personer meldes savnet, oplyser embedsmænd ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Der skulle være tale om et F-18-kampfly og et brændstoffly, der var involveret i et "uheld". Det skriver flåden i en kort pressemeddelelse ifølge nyhedsbureauet AFP. Uheldet fandt sted omkring klokken to natten til torsdag lokal tid.

Der er nu iværksat en eftersøgning efter de savnede besætningsmedlemmer fra de to fly.

- De var i gang med en almindelig, planlagt træningsøvelse, da uheldet fandt sted, står der i flådens pressemeddelelse.

Amerikanske medier skriver, at der var to om bord på F-18-flyet og fem på brændstofflyet.

En talsmand for det japanske forsvar oplyser, at en person er blevet reddet i live. Eftersøgningen af de øvrige seks fortsætter torsdag.

- Vi er taknemmelige for Japans maritime forsvarsstyrkers indsats, da de reagerede omgående med en eftersøgnings- og redningsaktion, skriver den amerikanske flåde i en meddelelse.

De to fly var lettet fra en base i Iwakuni i det sydlige Japan. Det er fortsat uklart, hvad der førte til styrtet.

Det amerikanske militær har omkring 50.000 soldater og militærpersonel udstationeret i Japan.

I november styrtede et amerikanske kampfly ned i havet ud for øen Okinawa i det sydlige Japan. Her blev to besætningsmedlemmer reddet i live.

Det amerikanske militær har også oplevet flere problemer med sine såkaldte Osprey-helikoptere, der opererer i området.

Således har de været involveret i en række nødlandinger og et dødeligt styrt, og stumper fra en Osprey-helikopter er også faldet ned på jorden ved en japansk skole.

Det har ført til spændinger mellem USA og Japan, der ellers er tætte allierede. Japanere, der bor tæt på amerikanske baser, har således demonstreret imod USA's brug af Osprey-helikoptere.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce