Annonce
Trekantområdet

To år efter kæmpe analyse: Jobcenter har gennemført 80 ændringer - men chefen er ikke i mål

Fredericia Jobcenter var mandag vært for det tredje borgerdialogmøde inden for to år. Det foregik på centret i Danmarksstræde. Foto: Søren Gylling
For to år siden afsatte byrådet penge til en kæmpe analyse af jobcentret. Siden er hele 80 ændringer gennemført. Mandag fremlagde jobcentret resultater og filosofien om ”et menneskeligt jobcenter”. - Vi er ikke i mål, sagde jobcenterchef, men kritiker havde ros til udviklingen.
Annonce

Fredericia: Blot syv borgere var tilmeldt, da der mandag aften var borgerdialogmøde om Fredericia Jobcenter.

Derfor var det kun et lille selskab af ansatte, politikere og borgere, som lyttede til de store forandringer, som jobcentret har gennemført på to år. Efter mange sager med kritik fra borgere besluttede politikerne for to år siden at gennemføre en stor analyse jobcentret og beskæftigelsesområdet.

Præsentationen af det nye jobcenter og resultaterne skete i et mødelokale på anden sal hos jobcentret i Danmarksstræde. Her fortalte jobcenterchef Sanela Ljeskovica om de 80 nye tiltag, der er gennemført i løbet af de sidste to år.

- Om vi er i mål. Nej, vi er ikke 100 procent i mål endnu. Vi kan altid blive bedre, lød det blandt andet fra jobcenterchefen.

Annonce

Et menneskeligt jobcenter

Overskrifterne var ”et menneskeligt jobcenter, som matcher tiden”. En kultur, som tidligere handlede meget om at overholde regler, men fremover er nøgleordet et godt samarbejde med den ledige borger om at finde et nyt job.


Hvis der noget, vi kan gøre bedre, så kom med kritikken til os. Det er sådan, vi bliver bedre

Jobcenterchef Sanela Ljeskovica


Alle de konkrete 80 anbefalinger kan læses på Fredericia Kommunes hjemmeside. På mødet blev der fremvist eksempler på de sidste to års arbejde.

Der var video-interviews med ledige, der var kommet i job. Med jobkonsulenter og virksomhedskonsulenter. Med lokale virksomheder som for eksempel Fredericia Shipping og Weishaupt, der via jobcentret har fundet nye medarbejdere.

Men trods de mange forandringer slog jobcenterchefen fast, at jobcentret stadig er på vej.

- Jobcentret har ikke haft det bedste ry og har det sikkert stadig heller ikke, erkendte Sanela Ljeskovica.

Men fortalte samtidig, at langt de fleste borgere i berøring med jobcentret kommer med positive tilbagemeldinger bagefter.

Jobcenterchef Sanela Ljeskovica fortalte ved et borgerdialogmøde om forandringerne i Fredericia Jobcenter. Arkivfoto: Dorte Brandsen
Annonce

Øvelse i 10.000 timer

Jobcenterchefen roste medarbejderne for at være gode til at tage imod forandringerne. Men som i elitesport skal der trænes meget, før man rigtig god. Undervejs kommer man til at lave fejl.

- Man skal øve sig 10.000 timer, før man bliver rigtigt god til et eller andet. Vi har vendt hver en sten i jobcentret. Vi har implementeret 80 ændringer, og nu skal vi blive rigtigt gode til dem. Hvis der noget, vi kan gøre bedre, så kom med kritikken til os. Det er sådan, vi bliver bedre, sagde hun.

Annonce

Politiker: Flere er positive

Til stede var også politikerne fra social- og beskæftigelsesudvalget. I en pause reflekterede formand Peder Tind (V) og næstformand John Nyborg (S) over forandringerne.

- Jeg får færre mails med kritik, og jeg får flere positive tilbagemeldinger. Jeg synes, vi er på vej i en positiv retning, sagde Peder Tind.

I benchmark-undersøgelser har Fredericia stadig et stykke til toppen. Når det handler om at få ledige ledige hurtigt tilbage, er Fredericia ikke længere helt i bund. Men ved seneste måling var Fredericia trods alt stadig i den tunge ende som nummer 88 blandt de 98 kommuner.

Kritiker: De er på rette kurs

Kirsten Cordtz, der er medlem af Enhedslisten, har tidligere forholdt sig kritisk til Fredericia Jobcenter. Hun sporer ”positiv ændring”, fortalte hun Fredericia Dagblad efter mandagens møde.

- Jeg var for nylig med som partsrepræsentant ved en rehabiliteringssamtale. Den oplevelse, jeg har, er at det helt klart er blevet bedre for borgeren. Men som der også bliver sagt, så begås der stadig fejl, siger Kirsten Cordtz.

Fornylig fik en borger besked fra en sagsbehandler om, at ”nu har vi raskmeldt dig”.

- Det kan en sagsbehandler slet ikke, for det kan kun en læge gøre. Men for et menneske, der i forvejen er i en sårbar situation, er det meget hårdt at få sådan en besked. Det er en uheldig formulering, siger Kirsten Cordtz.

Ved henvendelse til jobcentret blev fejlen dog hurtigt rettet, og generelt er centret nu bedre til at tage imod kritik, mener hun.

- Sproget er blevet anderledes og mødet med borgeren er blevet anderledes. De er på rette kurs, men jeg holder øje med dem, sagde Kirsten Cordtz med et smil.

- Vi har skiftet gear, og vi er blevet mere opsøgende over for virksomhederne. Jeg tror, vi går ind i en periode, hvor vi begynder at høste frugterne af arbejdet. Men det er et langt, sejt træk det her, sagde Peder Tind, mens John Nyborg mente, at gnisten er tændt, blandt andet hos medarbejderne.

- Man kan se glæden ved den forskel, man kan gøre for borgerne. Og i mødet med virksomheden, hvor man finder et match. Det er der, gnisten opstår, og det er noget af det, vi kan lære mest af i den her proces, sagde John Nyborg.

Ved mødet blev der også præsenteret tre nye informationsfilm om jobcentret, som nu kan ses på jobcentrets hjemmeside.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Dyster corona-prognose for Danmark: Kraftigt stigende smitte og tocifrede dødstal til jul

Fyn

Kendt fynsk kok i spil som Årets Fynbo

Kerteminde For abonnenter

Kommune meldt til Arbejdstilsynet for nedrivning af silo: - Det er helt vanvittigt, det de har gang i

Kerteminde

Lokal entrepenør klagede over giftigt pcb: Nu har Arbejdstilsynet været i Kerteminde

Annonce