Annonce
Fødselsdag

Tjenerindens mor fylder 80

Forfatteren Margaret Atwood med sin nyeste bog, The Testaments, som hun 13. oktober i London modtog den prestigefyldte Booker Prize for. Hendes anden vel at mærke. (Arkivfoto) Tolga Akmen/Ritzau Scanpix

At få - endnu et - internationalt gennembrud i en alder af 78 år og samtidig genopstå nærmest som rockstjerne med en 32 år gammel bog. Det er de færreste forfattere forundt.

Men den canadiske forfatter og digter Margaret Atwood, som mandag den 18. november fylder 80 år, er ikke hvem som helst.

Som et litterært og udogmatisk feministisk fyrtårn og en af verdens bedst sælgende forfattere er hun svær at komme udenom, når man taler om historier om det at være menneske.

Den dundrende succes for HBO-serien "The Handmaid's Tale" i 2017 bygger på Atwoods bog "Tjenerindens fortælling" fra 1985.

Hun bankede dermed igen lige ned i tidsånden med historien om et dystopisk Fremtids-USA. Her er kvinder reduceret til voldtagne fødemaskiner, og deres rettigheder knust af et pseudoreligiøst regime.

Med en ny amerikansk præsident ved roret i 2016 med et problematisk forhold til kvinder og med ønsker om at fjerne retten til abort fremstod Atwoods gamle bestseller pludselig mere aktuel end nogensinde.

Flere opfølgende sæsoner af tv-serien har fornyet opmærksomheden om hendes omfattende forfatterskab. Hun har udgivet over 60 værker og modtaget striber af litterære priser.

For en måned siden fik hun den prestigefyldte Booker Prize for anden gang. Denne gang for sin opfølger til "Tjenerindens fortælling", "The Testaments", som udkom på dansk 14. november.

Opfølgeren er ifølge Atwood en advarsel om de totalitære tendenser, der vokser op kloden rundt lige nu. Hendes budskab er, at ingen tidligere fremskridt nogensinde må tages for givet.

Hun debuterede i 1964 med digtsamlingen "The Circle Game". Hendes første roman, "Den spiselige kvinde", kom få år efter. Derefter er det gået slag i slag.

Atwood voksede op i den canadiske ødemark, hvor faren studerede insekter. Børnene blev hjemmeskolede af moren, og Margaret blev en bogsluger. Først som otteårig flyttede de til Toronto, hvor Atwood bor den dag i dag.

Efter en vis tilpasning til civilisationen læste hun senere filosofi og litteratur på Harvard. Men sammenstødet mellem vildmark og civilisation har siden spillet en central rolle i forfatterskabet.

Hun er i dag fortsat aktiv debattør i kampen mod klimaforandringer. Ifølge hendes hjemmeside også med en masse adfærdsregulerende greb i egen barm. /ritzau

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Odeon. Jeg håber, at sandheden kommer frem

Læserbrev: Det glæder mig at læse, at borgmester Peter Rahbæk Juul (S) nu også bakker op om en forklaring fra Odeon i forbindelse med aflysningen af den eksilkinesiske dansetrup Shen Yun. Forhåbentlig kan vi nu endelig kan få en afklaring på, hvilken af de forskellige forklaringer Odeon ønsker at holde fast i, om der rent faktisk er hold i én af disse forklaringer, eller om Kinas håndlangere virkelig har fået slået deres klo i Odeon. Borgmesteren har tidligere givet udtryk for, at byråd og myndighed skal passe på med at stikke deres lange næse i en privat virksomhed og deres forretning. Men når selvsamme virksomhed er ejet og betalt af byens borgere og har indgået en driftsaftale med Odense Kommune, er det en anden sag. Med dén aftale har Odeon nemlig forpligtet sig til at overholde Odense Kommunes kulturpolitik, ”Med odenseanerne i centrum. Kunst- og kulturliv som storbygenerator”, som tager udgangspunkt i følgende; beriger, udfordrer og skærper odenseanerne gennem hele livet; bidrager til odenseanernes livskvalitet, trivsel og udfoldelsesmuligheder inden for kunst og kultur og; skaber fællesskaber mellem mennesker og sammenhængskraft i byen. Ydermere skal ‘...kunst- og kulturlivet i Odense være relevant for sit publikum’ samt …’berige og bidrage med kant og refleksion til odenseanerne og byens gæster.’ Uanset af hvilke årsager Odeon begrunder aflysningen af Shen Yun med, mener jeg ikke, at de har levet op til deres aftale. Og det ser jeg som et kæmpe troværdighedsproblem - for Odeon selv, vores by, borgere og besøgende. Men især for Odense set i et internationalt perspektiv. Jeg håber, at sandheden ser dagens lys, så vi alle fremadrettet kan være forvisset om, at i Odense er der rum for alle former for kunst og kultur.

Odense For abonnenter

Odense Kommune erkender svigt: Spejlglat vej skulle have været saltet længe inden dødsulykke

Annonce