Annoncørbetalt indhold

Tips og tricks til at optimere din restitution

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Fysisk aktivitet er generelt sundt for os på flere forskellige parametre. For det første styrker det vores krop, og vi bliver stærkere og smidigere.


Annonce

Derudover nedsætter fysisk aktivitet også risikoen for en lang række livsstilssygdomme som eksempelvis diabetes og forskellige hjerte/kar sygdomme. Fysisk aktivitet anbefales derfor til næsten alle mennesker, og det kan være alt fra en længere gåtur til en håndboldkamp.


Det handler dog om at gøre alt med måde. Dyrker du meget sport, er det vigtigt, at du lader kroppen restituere. Restitution handler kort sagt om, at kroppen får tid til at genopbygge sig selv efter et hårdt træningspas. Det er denne proces, der gør kroppen stærkere. Hvis du derfor ikke restituerer efter et hårdt træningspas, bliver kroppen faktisk svagere i stedet for stærkere. Restitutionen er med andre ord en afgørende proces, for at du kan få fordelene fra fysisk aktivitet.


Hvordan restituerer jeg bedst?

Restitution kan foregå på mange forskellige måder. Du kan med fordel tage udgangspunkt i en afslappende aktivitet, som du kan lide. Det kunne være alt fra at se fjernsyn, lave puslespil eller spille FIFA med vennerne. Dyrker du meget sport er der dog metoder, hvorpå du kan accelerere din restitution, sådan så du hurtigere bliver klar til næste træningspas. Disse metoder behøver du ikke benytte, hvis du blot er hyggemotionist.


Men hvis du gerne vil have optimeret din restitution, kan du gøre det ved hjælp af stimulation af dine muskler. Dette kunne eksempelvis være massage. Du kan også erhverve dig en foam roller, eller du kan selvmassere dine ømme muskler med en massagepistol. Disse måder at stimulere musklerne på øger blodtilførslen, og på den måde bliver affaldsstofferne i musklerne hurtigere fjernet. Du kan bestille restitutionsudstyr på nettet - eksempelvis ved at klikke her.


Hvor lang tid bør jeg lade min krop restituere?

Restitutionstiden er et omdiskuteret emne indenfor sportsmiljøet, og der findes desværre ingen klare linjer for, hvor længe du bør restituere. Derfor kan du også læse om eliteudøvere, som på trods af en stor og professionel stab bag sig alligevel får pådraget sig overbelastningsskader.


Det bedste råd du kan følge er at lytte til din krop. Føler du dig mere træt, uoplagt og har ømme muskler i en periode, så er det måske fordi, at din restitutionstid er for kort. Uanset dit niveau er det altid godt, at have én restitutionsdag om ugen, hvor du bare slapper fuldkommen af. Men restitutionstiden afhænger altså i høj grad af dit niveau.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.