Annonce
Odense

Tinderbox skyder billetsalg i gang uden navne på plakaten

Duran Duran var et af hovednavnene til årets udgave af Tinderbox. Hvem der bliver det næste år er stadig uvist. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg
Billetsalget til næste års Tinderbox blev tirsdag formiddag skudt i gang uden et eneste navn på plakaten. Musikfestivalens direktør Brian Nielsen peger dog på, at de første navne er lige om hjørnet.

Mens mange drømmer om at opleve deres egne personlige favoritter på næste års Tinderbox-festival i Tusindårsskoven, startede billetsalget tirsdag klokken 10, uden at der var offentliggjort et eneste navn.

Folkene bag festivalen bad i starten af august festivalens mange følgere på Facebook om at komme med deres ønsker til næste års musikprogram. Men foreløbigt må de musikglade fynboer og folk uden for øen altså vente på, om deres drømme om at opleve navne som Coldplay, U2, Pink, Metallica eller Radiohead kan blive opfyldt i slutningen af juni.

Ifølge Brian Nielsen, der er direktør for arrangøren Down the Drain, kommer der dog ikke til at gå længe, før de første navne vil blive præsenteret.

På den måde vil det foregå på nogenlunde samme måde som Northside-festivalen i Århus, som Down the Drain også står bag. Her gik der to dage fra starten på billetsalget til Green Day, Lukas Graham og Mew blev præsenteret som nogle af de første navne.

- Det er ganske gå festivaler som Glastonbury i England og Smukfest herhjemme, som bliver udsolgt, før der overhovedet er meldt nogle navne ud. Når vi sætter billetterne til salg, vil folk selvfølgelig også gerne se nogle navne, og de første navne er lige om hjørnet, men mere får du ikke ud af munden på mig, siger Brian Nielsen, der peger på, at folkene bag festivalen konkret arbejder med en rangliste over, hvilke bands og artister man helst vil have til at træde op på scenerne til festivalen.

- Jeg har selvfølgelig nogle navne, som jeg meget gerne så på plakaten, men dem holder jeg for mig selv indtil videre. Vi er fokuserede på at skabe det bedst mulige program ud fra de muligheder, vi har, siger Brian Nielsen.

Annonce

Tidligere hovednavne på Tinderbox

2015: Robbie Williams, Major Lazer, Calvin Harris, Hozier, The Prodigy og MØ.

2016: Rammstein, Volbeat, The National, David Guetta, Suede og Band of Horses.

2017: The Killers, Martin Garrix, Kings of Leon, Haim, Pet Shop Boys og Lukas Graham.

2018: Depeche Mode, Wiz Khalifa, Jack White, Tiësto, Iggy Pop og Kygo.

2019: Duran Duran, Neil Young, Billie Eilish, Lana Del Rey, Miley Cyrus og Swedish House Mafia.

Coldplay er for store

Mere end 2000 brugere har kommenteret opslaget på Facebook, hvor arrangørerne har bedt om ønsker til næste års festival. Og som det har været tilfældet før, falder manges valg på navne som Coldplay eller Metallica.

Så store navne rækker festivalens pengepung dog formentligt ikke til, erkender Brian Nielsen, der dog understreger, at man kigger nøje på folkets ønsker til musikprogrammet.

- Det betyder utroligt meget, hvad folk melder tilbage til os. Det giver os jo en god indikation af, hvad vores publikum gerne vil have og hvor de ligger rent smagsmæssigt. Der er selvfølgelig nogen, som ønsker Metallica, Coldplay eller et andet navn, der måske lige nu er uden for vores rækkevidde, men der er også rigtig meget, der er inden for vores rækkevidde.

Direktør for Down the Drain og bagmanden bag Tinderbox, Brian Nielsen, lovet, at der snart bliver præsenteret de første navne til plakaten. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Julestjerner til alle

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce