Annonce
Debat

Timemodellen vil binde Danmark bedre sammen

Anders Kronborg

Trafik: I 2013 indgik den daværende socialdemokratiske regering en fremtidsplan for det danske jernbanenet med Enhedslisten og Dansk Folkeparti. Men nu er Dansk Folkeparti sprunget fra aftalen, og V, K, LA og DF er klar til at lægge timemodellen i graven. Det har store negative konsekvenser for udviklingen i Esbjerg, Odense og flere andre danske byer, når timemodellen sløjfes. Det er enormt ærgerligt, at de borgerlige partier ikke er mere villige og opsatte på at investere i den offentlige transport. Det ville have været et meget stort løft til tusindvis af pendlere, at der fremover kun er en times rejsetid i tog på strækningerne Esbjerg-Odense, Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-København.

For os er det ikke en overraskelse, at Venstre er uambitiøse på toget og jernbanens vegne, for i denne valgperiode har Venstre fx betegnet toget som et fortidslevn og har udtalt, at de ikke mener, at skinnerne er fremtiden. Vi er dog meget overraskede over, at Dansk Folkeparti, som bryster sig af at være det ”lille mands parti”, mener, at timemodellen bør sløjfes og løber fra indgåede aftaler.

Kigger man rundt i Europa, så er holdningen en anden, hvor jernbanen har en væsentlig højere politisk prioritering. Danmark følger ikke med vores europæiske naboer i forhold til udviklingen på skinnerne. Danmark er et af de eneste europæiske lande, der endnu ikke har højhastighedstog, og andre steder i Europa tager udviklingen yderligere fart. I England bliver der eksempelvis arbejdet med planer om tog, der kører med betydeligt højere hastighed end den danske timemodel, som nu er lagt i graven af regeringen og Dansk Folkeparti.

Vi skal holde fast i planerne for timemodel, hvor man i fremtiden vil kunne komme fra Esbjerg til København på to timer, hvilket er væsentlig hurtigere end i dag. I Odense vil det tage kun en time at komme til København og med Esbjergs vækstpotentiale som Danmarks Energimetropol, så vil det også have stor betydning for erhvervslivet i Odense, at det kun tager en time med tog til Esbjerg. Derudover må vi ikke glemme, at denne investering også er vigtig i forhold til, at Danmark skal fortsætte som et grønt foregangsland. Samtidig må vi heller ikke glemme, at der stadig er mange danske – unge som ældre – som ikke har bil og er afhængige af hurtige tog.

Det er så trist, at V, K, LA og DF har givet dødsstødet til visionerne om timemodellen, som i øvrigt blev lanceret af 6-by samarbejdet helt tilbage i 2006. Her støttede kommunalpolitikere fra alle grene i det politiske spektrum op om planerne. Bl.a. har den tidligere Venstre-borgmester, Johnny Søtrup, været en varm fortaler for timemodellen. At timemodellen droppes er også uklogt i forhold til de undersøgelser og analyser, der allerede er foretaget. De belyser nemlig, at timemodellen er et samfundsøkonomisk godt projekt. Det vil skabe vækst og større sammenhængskraft i hele landet!

Danmark har i den grad behov for at komme på niveau med de andre lande i Vesteuropa - og få mulighed for på sigt at blive koblet på det europæiske højhastighedsnet.

Vi mener, at en investering jernbane og tog er en investering i fremtiden! Derfor bør en ny Socialdemokratisk regering stå i spidsen for at få gennemført timemodellen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1995: Operationssygeplejerskerne på de fynske sygehuse strejker

1995 Samtlige operationsafdelinger på de fynske sygehuse samt syge- og hjemmeplejen i Nyborg og Svendborg bliver strejkemål for sygeplejerskerne. Det meddelte Dansk Sygeplejeråd, da det udsendte strejkevarsel. Strejken kan træde i kraft 1. april og omfatter 340 af de 5000 fynske sygeplejersker. Der opretholdes nødberedskaber på sygehusene til akutte patienter, så i første række vil en eventuel strejke gå ud over ventelisterne. I kommunerne mangler sygeplejerskerne endnu at forhandle med Kommunernes Landsforening om nødberedskabet. Næstformand i Fynskredsen af Dansk Sygeplejeråd, Bo Smith, forventer, at smertestillende indsprøjtninger og insulin fortsat vil blive givet af sygeplejersker. 1970 Der er nogle svenskere, som gnider sig i hænderne for tiden. De står bag et kædebrevssystem, der har mange fynske deltagere. Systemet er ulovligt, men udsigten til at få 10.200 kroner for en beskeden indsats får dog mange mennesker til at se stort på den kendsgerning. Juridisk sidestilles kædebreve med offentlig indsamling. De eneste sikre vindere er de personer, som har sat svikmøllen i gang. De modtager 15 kroner hver gang en ny deltager melder sig. Pengene skal sendes til en postboks i Sverige, og fynske postkontorer har særdeles mange breve at ekspedere til den adresse. Politiet har ikke adgang til at kontrollere pengeforsendelser med mindre, at der foreligger en dommerkendelse. 1945 Ølproduktionen vil fra marts blive nedskåret med 55 procent af produktionen sidste år. Der er tale om en frivillig overenskomst mellem danske bryggerier indbyrdes. Direktør Marstand-Svendsen, Albani Bryggerierne, oplyser, at man har fået ganske bestemte retningslinjer for brændsels- og elektricitetsforbruget, der reduceres til henholdsvis 75 og 65 procent af forbruget i fjor. Bryggerierne i Odense har dog heldigvis en del øl på lager, og man er i disse dage i færd med at sende ekstraforsyninger ud til både købmænd og restauratører i den udstrækning, at der kan skaffes flasker. Dermed håber Albani, at overgangen ikke bliver alt for brat for kunderne, når nedskæringen træder i kraft til marts.

Fyn

23-årig fodgænger dræbt på motorvejen: Han havde været til fastelavnsfest

Odense

Ny hanløve er ankommet til Odense Zoo

Annonce