Annonce
Faaborg-Midtfyn

Tim og Torsten i trafikken: Du skal hjælpe vores journalistik ud i overhalingsbanen

Du skal have større indflydelse på den journalistik, vi laver om og for Faaborg-Midtfyn. Derfor sætter vores redaktioner i Faaborg og Ringe nu fart i den journalistiske kampagne "Vores veje", som kommer til at handle om den trafik, de fleste af os bevæger os rundt i hver eneste dag. Vi kommer til at lave nyheder og sætte gang i debat om både veje, skinner, færger og cykelstier, og det bliver med inspiration fra læserne - altså meget gerne fra dig.

Vi sætter gang i Vores veje-kampagnen nu, fordi Faaborg-Midtfyn-redaktionen er kommet med i et forsøg, som med inspiration fra en stribe amerikanske medier skal gøre lokaljournalistikken mere nær og nærværende. Metoden fra den anden side af Atlanterhavet hedder public powered journalism, og det smarte udtryk dækker i al enkelthed over, at læserne skal være med til at sætte den dagsorden, vi journalister laver journalistik efter.

Hver eneste dag anstrenger vi os for at lave historier, som betyder noget for din og andre læseres dagligdag. Vi bilder os selv ind, at vi har en god fornemmelse af, hvad der er relevant i Ryslinge, Nr. Lyndelse, Vester Hæsinge og alle de andre større og mindre byer i Faaborg-Midtfyn, men vi ved også, at du og andre læsere har viden, gode spørgsmål og ting, der undrer, som aldrig bliver til journalistik, fordi de gode input aldrig når frem til redaktionen.

Kampagnen Vores veje er første skridt i vores nye public powered-tilgang til lokaljournalistikken i Faaborg-Midtfyn. Men der kommer mange flere skridt bagefter, for vi ved fra vores kolleger på lokale medier i USA, at det giver bedre journalistik, når vi bliver bedre til at opfordre vores læsere til at komme med spørgsmål og tip til historier, vi bør undersøge.

Vidste du for eksempel, at kommunen skal vedligeholde 1044 kilometer vej, eller at politiets indsats bag de tonede ruder i fotovognene sidste år resulterede i 1596 bøder til bilister i Faaborg-Midtfyn? Måske kan grafikken inspirere dig til at stille gode spørgsmål, som vi kan hjælpe dig med at få svar på, eller måske har du på din vej rundt i dit lokalområde ofte undret dig over en særlig hullet vejstrækning eller en usædvanlig tæt skilteskov. Eller måske har du et godt forslag til, hvordan trafikken kan glide nemmere et sted, hvor den ofte klumper sammen.

Du kan stille spørgsmål eller tippe os om historier herunder, og så kan dine og andre læseres input være med til at få belyst store og små spørgsmål fra den trafik, vi er fælles om at færdes i.

Normalt, når vi søsætter en stor journalistisk kampagne, har vi på forhånd planlagt en lang stribe af historier, men sådan er det ikke med Vores veje. For det ville kortslutte tankegangen om, at det er dig og andre læserne, som skal være med til at udvikle og sætte retning for journalistikken. Faktisk har vi kun et par enkelte trafikhistorier i støbeskeen, så vi er helt afhængige af, at du og andre læsere er nysgerrige på emnet trafik og vil være med til at stille spørgsmål, undersøge og debattere.

Vi glæder os til at lytte til, hvilke trafikspørgsmål og -problematikker du mener, vi skal undersøge.

Annonce

- Vi sætter gang i Vores veje-kampagnen nu, fordi Faaborg-Midtfyn-redaktionen er kommet med i et forsøg, som med inspiration fra en stribe amerikanske medier skal gøre lokaljournalistikken mere nær og nærværende.

Områderedaktør Torsten Cilleborg og lokalredaktør Tim Visti opfordrer læsere til at stille avisen spørgsmål om trafikken i Faaborg-Midtfyn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Gps viste vej til stjålen minilæsser

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce