Annonce
Indland

Tiltale mod ung kvinde: Høj fart og trådløs højttaler førte til venindes død på E20

Den 6. marts væltede en lastbil på den Fynske Motorvej ved Aarup, da det ene forhjul gik i stykker. Det førte til en længere kø på motorvejen, og det var bagenden af køen, som en bil med fem yngre kvinder, fire fra Odense og en fra Aalborg, ramte med fatale følger. Foto: Kim Rune

Anklagemyndigheden kræver fængselsdom til 19-årig kvinde efter dødsulykke på Fynske Motorvej i marts.

Da en 17-årig pige som passager i en bil mistede livet på Fynske Motorvej ved Aarup 6. marts, lød de første meldinger fra politiet, at det muligvis skete på grund af dårlig sigtbarhed.

Politiet understregede dog, at årsagen ikke var klarlagt, og siden har sagen taget en ny drejning.

Ifølge anklagemyndigheden ved Fyns Politi var det nemlig høj hastighed og uopmærksomhed, som var skyld i ulykken og den 17-åriges dødsfald. Derfor skal sagen behandles ved Retten i Odense på mandag.

Anklagemyndigheden mener, at bilens fører - en 19-årig kvinde - kørte med op mod 180 kilometer i timen, mens hun i sin højre hånd holdt en trådløs højttaler, som spillede musik.

Annonce
Mandag skal en 19-årig kvinde ved Retten i Odense forsvare sig mod anklager om uagtsomt manddrab og uagtsom legemsbeskadigelse. Ifølge anklagemyndigheden var hun i marts skyld i en venindes død, og at to andre blev kvæstet.

Tidligere samme dag var der i det vestgående spor sket en ulykke. En lastbil var væltet på grund af et eksploderet dæk. To andre biler var også indblandet. Ingen kom i den forbindelse alvorligt til skade.

Halvanden time efter at lastbilen væltede, var der stadig kø på stedet, og det var den, som bilen med fem piger - fire fra Odense og en fra Aalborg - bragede op i.

Den 17-årige pige blev efter ulykken bragt til Odense Universitetshospital, men om aftenen døde hun. Hendes pårørende var til stede, har politiet tidligere oplyst.

Anklagemyndigheden ved Fyns Politi har siden rejst tiltale mod den 19-årige fører af bilen for uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder.

Anklagemyndigheden mener, at hastigheden og uopmærksomheden udgør, hvad der i lovsprog kaldes "særlig hensynsløs kørsel", og derfor lyder kravet på en fængselsstraf.

Ud over uagtsomt manddrab er den 19-årige også anklaget for uagtsom legemsbeskadigelse. Ved ulykken kom yderligere to passagerer nemlig alvorligt til skade.

Den ene brækkede hånd, hofte og bækken, mens den anden fik brud på en nakkehvirvel, en ryghvirvel og højre lårben.

Forsvarsadvokat Linda Christensen fortæller, at hendes klient nægter sig skyldig.

- Det gælder især, hvad angår de særligt skærpende omstændigheder, men også hvad angår det uagtsomme. Men hun erkender, at det var hende, der kørte bilen, lyder det fra Linda Christensen.

Ud over anklagepunkterne i forbindelsen med ulykken er den 19-årige tiltalt for to andre overtrædelser af færdselsloven. I det ene tilfælde for at have kørt uden sele og i det andet for at lade en person uden kørekort køre bil.

Derudover er hun anklaget for at have tanket for 100 kroner og 63 øre ved Shell på Ørbækvej i Odense uden at betale.

Ifølge Linda Christensen nægter den 19-årige sig også skyldig her - bortset fra forholdet med kørsel uden sikkerhedssele. Det erkender hun.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Skal vi flette vore ...

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce