Annonce
Indland

Tilsyn giver 68 påbud for farligt arbejde på bro

Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Arbejdere ved Storstrømsbroen har været i fare for blandt andet at styrte flere meter ned, viser aktindsigt.

Arbejdsforholdene for byggearbejdere ved Storstrømsbroen er ikke i orden.

Entreprenører på broprojektet har således fået 68 påbud og strakspåbud, siden det første spadestik til broen blev taget 28. september sidste år.

Det skriver Fagbladet 3F på baggrund af en aktindsigt.

Tre tilfælde har været så grelle, at Arbejdstilsynet har meldt de ansvarlige virksomheder til politiet for brud på arbejdsmiljøloven.

Arbejdere på byggepladserne har blandt andet været i fare for at blive spiddet af armeringsjern, blive kørt over af store byggemaskiner og styrte ned fra et jernnet i ni meters højde, skriver fagbladet.

Byggeriet af broen, der skal blive til Danmarks tredjelængste, begyndte sidste efterår. Den skal forbinde Sjælland og Falster for både bil- og jernbanetrafik.

Flemming Hansen er arbejdsmiljøkonsulent i 3F Byggegruppen og har et indgående kendskab til sikkerhedskrav på byggepladser. Han mener, at det er grotesk, at et stort offentligt byggeri kan få så mange påbud på så kort tid.

- Det er nogle alvorlige forhold. Folk, der arbejder ud til kanten i otte-ni meters højde uden at være sikret forsvarligt mod nedstyrtning. Det er livsfarligt, og det er kun et spørgsmål om tid, før det går galt, siger han til Fagbladet 3F.

Det italienske firma Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) er hovedentreprenør på byggeriet af Storstrømsbroen.

Sikkerhedschef Peter Nordstrøm oplyser, at alle, der arbejder med byggeriet, har gennemført et obligatorisk sikkerhedskursus.

Han oplyser, at selv om firmaet selvfølgelig forsøger at undgå påbud, er det svært med et projekt af den skala.

Blandt de firmaer, der har fået påbud, er italienske Cipa og portugisiske CNBT. De har også stået bag en del af metrobyggeriet i København.

/ritzau/

Annonce
Den citerede artikel fra Fagbladet 3F
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Annonce