Annonce
112

Tilbageholdt af vidne: Fulde mænd ramte kantpæl, skilte og lygtepæl

Hvis alkoholpromillen er på 0,50, bliver en bilist frakendt sit kørekort betinget. Er promillen højere end 1,20, ryger kortet ubetinget, og der går minimum seks måneder, før man kan få lov at generhverve kørekortet. Arkivfoto: Rådet for Sikker Trafik.
En yngre bilist havde promille på 1,68, da han blev anholdt af politiet natten til søndag.

Korup/Bolbro: Lørdag middag og natten til søndag måtte alkometeret i brug, da patruljer fra Fyns Politi blev tilkaldt til uheld, hvor alkoholpåvirkede bilister var involveret.

Lørdag klokken 12.22 ringede et vidne til politiet og bad om hjælp, efter en bilist havde påkøre et cykelruteskilt på Åbakkevej i Korup. Forinden havde bilen ifølge vidnet slingret hen ad vejen og undervejs ramt en kantpæl af granit og et skilt ved OK-benzintanken på hjørnet af Åbakkevej og Kalørvej.

Til sidst var bilen standset og begyndt at trille baglæns ad Åbakkevej ud for nummer 22. Bilen stoppede, da den ramte et cykelruteskilt med bagenden.

Vidnet, som ringede til politiet, tilbageholdt bilens fører, en 58-årig mand fra Odense. Han virkede ifølge politiets døgnrapport konfus og påvirket af alkohol.

Annonce

FAKTA Kørekortet ryger

Spirituskørsel med 0,5-1,2 promille udløser en betinget frakendelse af kørekortet. Hvis promillen er over 1,2, bliver kørekortet frakendt ubetinget.

En betinget frakendelse betyder, at man kan beholde sit kørekort, hvis man inden for en periode på typisk seks måneder består både teoriprøve og en praktisk køreprøve.

Ved en ubetinget frakendelse mister man sit kørekort med det samme, og man mister retten til at køre bil i seks måneder eller mere. Derefter skal man bestå både teoriprøve og køreprøve, før man kan få et kørekort igen.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Frontalt ind i lygtepæl

Der var ingen tvivl om alkoholpåvirkningen hos en 29-årig mand fra Odense, som klokken 3.10 natten til søndag blev anholdt og sigtet for spirituskørsel på Bystævnevej i Bolbro. Ifølge Fyns Politi var han kørt ad Rømersvej i vestlig retning, men i krydset ved Bystævnevej gik det galt.

Manden ville svinge til venstre, men klarede ikke helt at holde sig på vejen og ramte en lygtepæl med forenden af bilen. Ved sammenstødet blev lygtepælen bøjet, og bilen fik ifølge politiet store skader på fronten.

En alkometertest af den 29-årige viste en promille på 1,68.

Begge bilister blev taget med til en blodprøveudtagning for at få fastslået en nøjagtig alkoholpromille.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce