Annonce
Odense

Til kamp mod vanvidsbilisterne: Fremskynder indsatsen på udvalgte veje

By- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V) og politidirektør Arne Gram mødte op på Kanalvej, da de præsenterede kommunens og politiets plan for, hvordan man vil sætte ind over for vanvidskørsel i Odense. Vejen er nu blandt de veje, hvor man først foretager ændringer. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg
Politikerne i By- og Kulturudvalget nikkede som ventet til at fremskynde indsatsen mod vanvidskørsel på fire konkrete veje. Samtidigt bad et flertal i udvalget om en plan for, hvordan man mere akut kan rykke ud med midlertidige vejbump og andre fartdæmpende tiltag.

Odense: Indsatsen mod vanvidsbilister, der drøner igennem villakvarterer uden tanke på andres liv og lemmer, bliver nu indledt en postgang tidligere end først planlagt.

Tilbage i marts præsenterede Odense Kommune og Fyns Politi i fællesskab en handlingsplan, som frem mod 2024 skal dæmme op mod vanvidskørsel på en lang række veje og vejstrækninger i Odense og omegn. Politiet holder særligt øje med 15 strækninger, mens Odense Kommune har udpeget 18 forskellige veje, hvor man med forskellige værktøjer vil sænke hastigheden.

Oprindeligt var planen, at der i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2022 skulle findes penge til de første vejbump, men blandt politikerne i By- og Kulturudvalget har man ønsket, at arbejdet allerede kunne sættes i gang i år. Forud for udvalgsmødet tirsdag havde forvaltningen derfor peget på muligheden for at starte arbejdet på Kanalvej, Kochsgade, Østergade og Svendsagervej og bruge 2,3 millioner kroner, der ellers skulle være brugt i forbindelse med handlingsplanen for mobilitet og byrum i 2022. Og den prioritering blev enstemmigt godkendt på mødet tirsdag.

Annonce

Smutvejskørsel skal stoppes

Forvaltningen havde forud for mødet indstillet til, at man droppede en plan om at etablere en ny form for beredskab, som kunne rykke mere akut ud med midlertidige plasticbump i forbindelse med særlig hasarderet kørsel.

Handlingsplan mod vanvidskørsel

By- og Kulturudvalget besluttede på et udvalgsmøde den 24. november, at forvaltningen skulle udarbejde en konkret handlingsplan mod vandvidskørsel med udpegning af strækninger og mulige løsninger.

De 18 nye strækninger i handlingsplanen er udpeget på baggrund af trafiktællinger fra forvaltningen, hastighedsmålinger fra politiet, generel viden og borgerhenvendelser.

Vanvidskørsel defineres som kørsel med mindst 100 kilometer i timen, som samtidig er en 100 procents overskridelse af hastighedsgrænsen eller minimum 200 kilometer i timen på motorvejen.

Løsningerne er øget politikontrol, vejlukninger og nedsættelse af hastighedsgrænsen og/eller bump.

Venstre og Socialdemokratiet fastholdte dog den idé, så forvaltningen nu skal komme med et oplæg omkring, hvad der kan lade sig gøre, og hvor meget det vil koste.

- Der er et stærkt politisk ønske om at sætte ind over for vanvidskørsel og rykke ud, hvis vi pludseligt ser det blusse op et sted. Vi ser blandt andet en del smutvejskørsel, som kan skabe stor utryghed på nogle veje, siger Maria Brumvig (S), der understreger, at udrykningen kun skal ske i særlige tilfælde.


Der er et stærkt politisk ønske om at sætte ind over for vanvidskørsel og rykke ud, hvis vi pludseligt ser det blusse op et sted. Vi ser blandt andet en del smutvejskørsel, som kan skabe stor utryghed på nogle veje

Maria Brumvig, S, medlem af By- og Kulturudvalget


- Derfor har vi også bedt forvaltningen om at komme med nogle kriterier for, hvornår man skal køre ud med de her mere midlertidige tiltag, siger hun.

Annonce
Odense For abonnenter

Nyt notat afslører dyb frustration i specialenhed mod bander: Kriminelle går under jorden, men kan beholde kontanthjælpen

Annonce
Annonce
Annonce
Assens For abonnenter

Kæmpe solcellepark til 78 millioner bliver taget i brug om få dage: - Vi forventer, at varmeprisen falder med ti procent

Annonce