Annonce
Fyn

Til kamp mod corona-dvalen: Flere fynske opskrifter på at skabe liv i handelsgaderne

Både i Nyborg, som på billedet her, og i de fleste andre fynske byer er der friske initiativer for at redde stumperne i en hårdt presset detailhandel. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Opfindsomheden er stor rundt om på Fyn for at sikre et handelsliv også efter coronakrisen. Hvornår det så end bliver. Få her overblikket over, hvad der er i gang rundt om på øen i de større byer - ud over hjælp fra stat og kommuner - for at afhjælpe den dybe krise i handelslivet.

Rundt om på Fyn bliver der gjort meget for at sikre, at byerne har et handelsliv, når coronaen har sluppet sit tag i Danmark

Takeaway har vist sig som en brugbar nødløsning for en del restauranter og cafeer for at holde en vis gang i forretningen. Men det kneb gælder jo kun i den branche. En skotøjshandler eller en isenkræmmer får ikke solgt meget som takeaway.

Fælles for mange af de tiltag, der forsøges med i byerne, er, at det er noget, hvor internettet spiller en central rolle. Enten via direkte onlinesalg eller ved at etablere platforme til formidling af handel.

Og så er der et enkelt sted, Middelfart, hvor lokale, pengestsærke aktører er trådt til med rede penge, så lad os begynde her.

Annonce
Lukket og slukket. Og bliver der mon nogensinde åbnet igen? Mange butikker klarer ikke coronakrisen, forudses det. Foto: Frederik Steen Nordhagen

1. Pengestærke aktører i Middelfart

I Middelfart har Brobygning Middelfart og kræfter i det lokale erhvervsliv iværksat en genstartskampagne, hvor der indtil videre er samlet 400.000 kroner ind. Kampagnen har som mål også at få oprettet en fond, hvorfra der kan søges penge til forretningsudvikling og events.

For 115.000 kroner – primært fra rigmanden Torben Østergaard Nielsens Bunker Holding-koncern – bliver der købt gavekort hos de lokale butikker. Der er koblet en konkurrence på, så der hver uge trækkes lod blandt dem, der deltager i konkurrencen på de sociale medier og samtidig poster et foto, der matcher med konkurrencen tema på de sociale medier.

Desuden har Middelfart Sparekasse stillet sin crowdfunding-platform til rådighed og fordobler det indkomne beløb med op til 100.000 kroner. Endelig har Kvickly givet 100.000 kroner til events i byen hen over sommeren – eller når folk må samles igen.

2. Ny Odense-platform i rekordtempo

I Odense har kommunen sammen med iværksættere fra iværksætterfællesskabet Coworking Plus hurtigt fået skabt en slags virtuel handesgade, sammenomodense.dk, som ifølge hjemmesiden ”samler alle gode tilbud fra Odenses butikker, restauranter og kulturliv.”

Kendte ansigter som Lars Høgh og Aksel fra X Factor har gjort reklame for portalen, der har rundet 130 tilmeldte butikker og kulturinstitutioner. Portalen giver gratis adgang til webannoncering for dem, der er med.

Ifølge Mads Fugl fra Coworking Plus kan især mindre erhvervsdrivende og dem, der ikke i forvejen har en webløsning, nyde godt af det. Derimod er der ingen af de store kæder med, da de typisk har deres eget setup med hjemmesider og onlinebutikker.

Et alt for velkendt syn i mange af de fynske byers hovedgader. Foto: Frederik Steen Nordhagen

3. Svendborg med egen portal

Også i Svendborg er det på kort tid lykkedes at stable en handelsplatform på benene, voressvendborg.dk, hvor butikker kan tilbyde deres varer. Kunderne kan købe via portalen og få varerne leveret derhjemme.

Voressvendborg.dk blev lanceret i sidste uge, og foreløbig har 36 butikker koblet sig på, og portalen lukker ikke ned efter krisen.

- Den skal helt sikkert fortsætte. Selve portalen er en gave fra Shopping Svendborg til byen, som foreløbig varer frem til 1. juli. Derpå skal vi finde en model for, hvordan vi løser de omkostninger, der er forbundet med det. Det kunne jo være en betaling for at være med på portalen, sådan som man har på mange handelsportaler, siger Anja Mia Haas, eventchef hos Svendborg Event.

4. Nyborg bringer varer ud

I Nyborg støtter den lokale handelsstandsforening med annoncering, og der skelnes ikke mellem medlemmer og ikke-medlemmer, alle butikker gøres der reklame for.

Desuden er der etableret en ordning, så alle butikker, der ikke selv bringer varer ud, kan få bragt varer ud i hele postnummer 5800-området.

- Fælles udbringning er ”et corona-tiltag”, som bortfalder når situationen bliver normaliseret. Men selve aktiviteten kan muligvis vække forståelsen for nye og anderledes samarbejder i butikkerne. Samarbejde og sammenhold bliver helt afgørende for Nyborg som attraktiv by fremover, lyder det fra Ulrik Nielsen, formand for Nyborg Handelsstandsforening.

5. Platform på vej i Ringe

I Ringe arbejdes der også på at få etableret en platform, som skal promovere virksomheders produkter og ydelser. Shophosos.dk bliver navnet på platformen, som skulle være klar til at gå i luften den 20. april.

Faaborg-Midtfyn Erhvervsråd har fundet 98.000 kroner fra en udviklingspulje til at etablere shophosos.dk, der skal fungere som en virtuel butiksgade og udstillingsvindue med tilbud fra kommunens butikker, restauranter, frisører, massører, caféer, blomsterbutikker, håndværkere, konsulenter, behandlere og foreninger.

6. Meget i gang i Faaborg

Facebook bliver flittigt brugt af butikker i Faaborg, som lægger deres tilbud op her og holder åbent et par timer om dagen, så folk kan hente bestillinger eller komme ind og handle enkeltvis, fortæller Charlotte Stiller, formand for ”Vores Faaborg & Egn”, en paraplyforening for erhverv, handel og turisme i Faaborg-området.

Foreningen sælger desuden gavekort til de lokale butikker, og så fremhæver Charlotte Stiller også kampagnen ”Faaborg hjælper Faaborg”, som to lokale mediehuse står bag.

7. I Assens har de fleste åbent

I Assens glæder formanden for Assens Handelsstandsforening, Pernille Schreiner, sig over, at næsten alle butikker har åbent, fordi der er mange andre byer, hvor det ikke er tilfældet.

- Men det gør ondt, og vi frygter, hvad der sker fremover. Det er supersvært, hvis du har guldkornene, hører jeg det gerne, siger hun.

Visit Assens har på sin hjemmeside, visitassens.dk, forsøgt at samle lokale aktører på en og samme platform, men det er ret nyt, og der er ikke sket alverden siden starten, ser det ud til. På siden gøres der opmærksom på, at de fleste butikker har åbent, men der er mest links til restauranter, cafeer og seværdigheder, som er lukket ned lige nu.

8. Shopnordfyn.dk på Facebook

På det første døgn fik Facebookgruppen Shopnordfyn over 1000 følgere, og nu er tallet på hastig vej mod 2000. Her orienteres om åbningstider i lokale butikker, som der også linkes til. - Det er en slags kunstigt åndedræt til de lokale butikker, og vi hjælper dem også med råd, hvis de vil åbne webshops eller vil videre noget om, hvordan de markedsfører sig bedst på sociale medier, siger Per Olesen, direktør Nordfyns Erhverv og Turisme. - Der kommer noget læring efter dette for den enkelte butik: Skal vi være på de sociale medier, skal vi have en webbutik og lignende. Og den helt store opgave kommer efter krisen - at få folk ud at handle igen, påpeger Per Olesen.

9. Kerteminde beder om hjælp

Cityforeningen i Kerteminde har sløjfet kontingentet for andet kvartal og er i dialog med kommunen om støtte til årets store arrangementer som for eksempel Kirstebærfestivalen.

- Der er ikke et endeligt initiativ, som kan redde en butik eller en virksomhed. Der findes ikke en løsning, som redder alt. Men alle initiativer er et skridt i den rigtige retning, og meget vil vi arbejde videre med også efter krisen, siger formanden for Kerteminde Cityforening, Jonas Nielsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Drab på George Floyd: Massivt fremmøde til solidaritets-demonstration i Odense

Fyn

Rekordlavt udbud af fynske sommerhuse

Odense

Æggekagen vender tilbage: Tidligere medarbejdere går sammen og genrejser Carlslund efter corona-konkurs

Annonce