Annonce
Odense

Tier investerer i Odense: 350 spritnye el-løbehjul på gaden

- Den her periode har været en prøveperiode både for os og for Danmark, fordi vi ikke har haft den her form for mikro-mobilitet før, siger Mads Pedersen, afdelingsleder hos Tier i Odense. Foto: Christian Nordholt
I seks måneder har de turkise el-løbehjul fra Tier været på gaderne i Odense med en midlertidig tilladelse på et år. Nu har firmaet lavet en fremtidsinvestering i byen med 350 nye og mere bæredygtige el-løbehjul.
Annonce

Med cykelhjelmen sikkert fastspændt på hovedet kommer Mads Pedersen susende ned ad gaden på et elektrisk løbehjul - hans absolut foretrukne transportform i Odense. Mads Pedersen er nemlig afdelingsleder i Odense for det tyske firma Tier, et af de to firmaer, der siden sommeren 2019, har haft el-løbehjul på gaden i byen.

På de seks måneder Tiers 400 turkise løbehjul har været at finde i gadebilledet, har de allerede kørt over 120.000 ture. Men måske har den opmærksomme fodgænger eller flittige forbruger bemærket, at løbehjulene ser anderledes ud, end de plejer. I slutningen af året udskiftede firmaet nemlig samtlige løbehjul med 350 spritnye modeller, der er mere sikre og bæredygtige. Og det på trods af, at firmaets midlertidige tilladelse fra kommunen kun gælder til den 1. august 2020.

- Vi går efter at være CO2-neutrale inden for de næste 24 måneder, og den nye model betyder, at vi har skåret i vores varevognsforbrug med 75 procent, siger Mads Pedersen, afdelingsleder hos Tier i Odense.

Den gamle løbehjulsmodel skulle ind på Tiers lager i Søndersø for at blive ladet op. Derfor kunne man hver aften se varevogne køre rundt og samle løbehjulene og morgenen efter sætter dem ud på gaden igen. Med den nye model er det ikke længere nødvendigt. Nu kan batterierne nemlig udskiftes på gaden, så løbehjulene kun skal ind på lageret, hvis de går i stykker.

Sådan ser de nye løbehjul ud

Løbehjulene har støddæmper foran, det gør kørslen mindre bumlet, når man for eksempel kører på brosten.

Et tosidet støtteben skal forhindre, at løbehjulene vælter og ligger ud over det hele.

En mobilholder med indbygget oplader på styret gør, at man kan bruge mobilens gps til at finde rundt, mens man kører, uden at overtræde færdselsreglerne om håndholdt mobil.

Forbremse, bagbremse og motorbremse gør løbehjulet mere sikkert, det samme gør den bredere fodplade, der giver bedre plads til fødderne, og de bredere dæk, der giver en mere stabil oplevelse, hvis man for eksempel kører over et hul i vejen.

Annonce

Investering i Odense

Det er firmaets mål, at deres løbehjul på sigt skal udskiftes i alle de europæisk byer, hvor de opererer.

- Odense er den første by i Danmark og faktisk også i Norden, som får den nye model. Det skyldes blandt andet, at Odense har været en god åben mulighed, og den modtagelse vi har fået af både brugerne og kommunen, der har været super åbne over for os, og at vi har haft nogle gode partnerskaber. Så vores hovedkontor så rigtig positivt på at starte i Odense, fortæller Mads Pedersen.

Udskiftningen er en større investering for virksomheden og tyder da også på, at de har planer om at blive i Odense efter den 1. august 2020, hvor den midlertidige tilladelse udløber.

- Vi tror på, at vi får lov til at blive. Kommunen har jo ikke lovet os noget, men vi har en god dialog med dem, og vi kan se, at vores løbehjul bliver brugt hver dag. Så vi er i den tro, at vi får lov til at blive. Vi håber, vi får lov at blive, siger han.

I øjeblikket arbejder man nationalt på en række lovændringer, der blandt andet omhandler elektriske løbehjul. I det lovforslag, der er blevet sendt i høring fra Transport- og Boligministeriet, lægges der op til, at kommunerne i langt højere grad kan stille krav til leverandørerne af el-løbehjul. I Odense har kommunen dog allerede stor indflydelse og derfor bekymrer en potentiel ny lovgivning ikke Mads Pedersen.

Annonce

Ladcykler og cykelhjelme

Og hvad skal der så ske med Tiers 400 kasserede løbehjul fra Odense? De gamle modeller, der stadig fungerer fint, de sendes til København. Dels skal de være med til at udvide virksomhedens flåde af løbehjul i hovedstaden, og dels skal de erstatte nogle af de løbehjul, der er blevet kastet i havnen eller på anden måde ødelagt. Og de, der ikke bliver brugt i København, bliver enten solgt videre, eller også bruger man reservedelene fra dem.

Fremadrettet har Tier desuden flere planer på tegnebrættet for at gøre virksomheden mere bæredygtig.

- Vores langsigtede mål er, at vi får vores varebiler helt af gaden og i stedet kan skifte batterierne ud ved at køre rundt på ladcykel. Det projekt har vi allerede fået op at køre i Sverige, og der går ikke lang tid, før det kommer til at køre i Danmark også, fortæller Mads Pedersen.

Derudover arbejder firmaet på muligheden for at få cykelhjelme på løbehjulene. Virksomheden opfordrer alle brugere til at bruge hjelm, men det er ikke lovpligtigt.

Fire ting du (måske) ikke vidste om Tier i Odense

  1. I juli 2019 satte det tyske firma Tier 400 elektriske løbehjul på gaden i Odense. Tilladelsen fra Odense Kommune gælder indtil videre til den 1. august 2020 - og egentlig har firmaet tilladelse til at opsætte 500 løbehjul.
  2. Tier i Odense har fire ansatte og samarbejder derudover med operationspartneren Mover, der står for at indsamle og oplade løbehjulene.
  3. Løbehjulene har siden indsættelsen kørt sammenlagt mere end 120.000 ture.
  4. Mads Pedersen, der er afdelingschef i Odense, kan administrere alle løbehjulene fra sit kontor. Nytårsaften slukkede han for eksempel af sikkerhedsmæssige årsager for alle løbehjulene klokken 20. Det samme kan han gøre, hvis der falder sne, og det dermed ikke er sikkert at køre.
De nye løbehjul har mange nye funktioner. Blandt andet en dobbelt støttefod, der skal forhindre, at de vælter og ligger og flyder på fortove og veje. Foto: Christian Nordholt
Tiers løbehjul i Odense har allerede kørt over 120.000 ture. Især i morgentimerne og om eftermiddagen bliver de flittigt brugt, og de mest populære områder er ved banegården og omkring byens busstoppesteder. Foto: Christian Nordholt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydfyn

Brand i bil på Svendborgsundbroen

Middelfart For abonnenter

Laveste pris er ikke altid vejen til succes: Vognmandsfirma laver rekordoverskud med gamle dyder som faglighed og fleksibilitet

Annonce