Annonce
Udland

Tidligere topchef i VW og andre anklaget for bedrageri

Tobias Schwarz/Ritzau Scanpix
Topledere anklages for en række kriminelle forhold i forbindelse med bedragerisag, siger anklagemyndighed.

Den tyske anklagemyndighed har rejst anklager om groft bedrageri mod den tidligere topchef i Volkswagen Martin Winterkorn og fire andre fra ledelsen.

Anklagerne kommer i forlængelse af dieselsagen, hvor bilgiganten forsøgte at vildlede amerikanske miljømyndigheder.

- De er anklaget for en række kriminelle forhold i forbindelse med en enkelt samlet kriminel handling - især i forbindelse med alvorlige sager om bedrageri, siger anklagemyndigheden.

Anklagemyndigheden henviser også til lovbrud i forbindelse med regler om konkurrence.

Winterkorn har fået en særlig rolle i skandalen, da han fremstod som "garanten" over for myndighederne, da Volkswagen forsikrede myndighederne om, at der ikke blev snydt med dieseludstødningerne.

Det fortsatte, selv om han havde fået kendskab til de ulovlige manipulationer.

Winterkorn måtte gå af som topchef i den tyske bilgigant efter skandalen med snydesoftware. Volkswagen havde udstyret 11 millioner biler med teknik, så bilerne kunne snyde i myndighedernes test.

Dermed fremstod bilerne mere miljøvenlige, end de i virkeligheden var.

Volkswagen indrømmede i efteråret 2015, at snydesoftware var indbygget i millioner af dieselbiler verden over.

Den hemmelige mekanisme gjorde, at bilerne på vejene kunne udsende op til 40 gange så stor en mængde kvælstofilter, som måleudstyr ville vise under en test.

Volkswagen har tidligere betalt milliarder af kroner i bødestraf og som kompensation til dets kunder.

Anklagerne i Braunschweig siger, at Winterkorn kendte til snydesoftwaren den 25. maj 2014 - eller tidligere - selv om han offentligt sagde, at han først fik kendskab til den, da skandalen blev kendt i september 2015.

Anklagemyndigheden siger, at de tiltalte indgik i et løbende bedrageri, som startede i 2006.

Ifølge anklagerne indførte de tiltalte en softwareopdatering for 23 millioner euro i 2014 i et forsøg på at dække over, hvad der virkelig lå til grund for forhøjede dieseludstødninger under almindelig kørsel.

Winterkorn og de andre risikerer fra seks måneders til ti års fængsel for groft bedrageri. Bonusser, som blev givet i forbindelse med svindlen, kan blive beslaglagt. Nogle bonusser var på op til 11 millioner euro.

VW har betalt over 27 milliarder euro (omkring 202 milliarder kroner) i bøder, erstatninger og forlig, i tiden efter at sagen blev afsløret.

To tidligere topledere er fængslet i USA i forbindelse med skandalen.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce