Annonce
Udland

Theresa May beskyldt for at vildlede parlamentet

Demonstranter for og imod den britiske udtræden af EU var onsdag samlet foran parlamentet i London, hvor premierminister Theresa May endnu en gang skulle svare på spørgsmål efter et opsigtsvækkende politisk nederlag tirsdag aften.

Bølgerne går højt under den britiske debat forud for næste uges afstemning om Mays aftale om at forlade EU.

To gange måtte Underhusets formand, John Bercow, kalde en skotsk parlamentariker til orden, da de britiske folkevalgte onsdag stillede spørgsmål til premierminister Theresa May om brexit.

Ian Blackford fra Det Skotske Nationalparti (SNP) antyder, at May "utilsigtet eller på anden vis" har vildtledt parlamentet.

May fastholder imidlertid, at hun altid har været tydelig om en paragraf om Nordirland, der betyder, at Storbritannien kan blive fastholdt i EU's økonomiske regler i årevis.

- Vi har ikke skjult nogen fakta om brexitaftalen for medlemmerne af dette parlament, siger hun i onsdagens spørgetime.

- Vi forlader EU som et helt Storbritannien. Vi kommer til at forhandle som et helt Storbritannien.

May gentager, at ingen af siderne ønsker, at briterne fastholdes i en toldaftale med EU. Og premierministeren gentager ligeledes, at den brexitaftale, hun har indgået med EU, er den eneste mulige aftale.

Tirsdag vedtog et flertal i det britiske underhus meget usædvanligt, at regeringen har handlet i foragt for det britiske parlament.

Afstemningen betød, at regeringen blev tvunget til at fremlægge den juridiske vurdering af brexitaftalen. Det skete mod regeringens vilje.

Den seks sider lange vurdering bekræfter, at Storbritannien risikerer at forblive i det såkaldte backstop "på ubestemt tid". Det betyder, at landet kan blive i en toldunion med EU i årevis, efter at briterne efter planen udtræder i marts næste år.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce