Annonce
Gear

Test: Kæmpestationcar med masser af komfort

Opel Insignia Sportstourer er en storladen og rummelig rejsebil. Den 1,5 liters benzinmotor på 165 hk har både fordele og ulemper, og en del vil nok sigte hen mod dieselmotor.

Test. Den nye Opel Insignia stationcar med benzinmotor på 165 hk byder på masser af plads og muligheder for avanceret ekstraudstyr.

Plads til store armbevægelser. Det har alle dage været et plus for handelsrejsende og motorvejens farende svende, som har været de største aftagere af storladne modeller som Ford Mondeo og Opel Insignia. Mens den sidste generation af Opels flagskib var noget smal indendørs, er der rettet op på sagerne i den nyeste generation, som er vokset mellem hjulene og over skuldrene.

Det gælder i særdeleshed stationcar-versionen Sportstourer. Vi tester med den 165 hk stærke 1,5 turbobenzinmotor, automatgear og mellemudstyret Dynamic. Den beløber sig til en pris på 334.127 kr. og sammenlagt 368.727 kr. inkl. ekstraudstyr, som bl.a. omfatter Intellilux LED Matrix-forlygter, elektrisk bagklap og ergonomisk passagersæde, der supplerer det fine AGR-sportssæde.

Derudover er bl.a. nøglefri start og parkeringsassistance standard, og nødbremse med fodgængergenkendelse findes også i alle Insigniaer. De beskatningsmæssige værdier, som bestemt ikke er uinteressante for erhvervsfolket, er endnu ikke på plads.

Lad os gå om bord i modellen, der i nyeste aftapning har fået mere attitude, mens interiøret har fået et løft hen mod et lidt større premiumtouch med blødere materialer og et nyt hurtigvirkende infotainmentsystem, hvor den opgraderede otte tommer skærm er klar og logisk at arbejde med og selvfølgelig har mulighed for Apple Car-Play - og Android Auto, når sidstnævnte engang dukker op i en version med dansk tale.

Annonce

Opel Insignia Dynamic Sportstourer 1,5 Direct Injection Turbo 165 hk

Pris: 334.127 kr. Plus udstyrForbrug: 16,1 km/l

CO2 per km: 141 g

Ejerafgift, halvårlig: 1.690 kr.

Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,5 liter

Ydelse: 165 hk

Effekt: 250 Nm v. 2.000-4.500 omdr.

Topfart: 214 km/t.

0-100 km/t.: 9,6 sek.

L/ B/ H: 499/ 186/ 150 cm.

4 stjerner ud af 6

Interiøret er løftet og har en snert af premium-fornemmelse. Betjeningen er dog typisk Opel-gedigen.

Velstøttende sæder

Betjeningen sker med de lidt kantede, men gedigne Opelknapper, så fans af mærket vil føle sig hjemme. Her er også ros til de velstøttende ergonomiske sæder med mange indstillingsmuligheder, som er en Opel-specialitet, der også har fået skulderklap herhjemme af fysioterapeuter, når vi har haft firmabiltest.

Pladsmæssigt er der nærmest tale om en katedral med masser af luft foran og ditto på bagsæderne, hvor den markant længere akselafstand slår igennem, og højden også er hævet i forhold til forgængerens noget snævre plads. Det gælder især i det kurvede bagagerum på 560 liter, hvor merudgiften på 5.000 kr. til den elektriske bagklap er givet godt ud. Designmæssigt kan kuplen bagud diskuteres. Men Opels brug af brede kromlister på C-stolpen kommer til sin ret her, hvor den giver et mere elegant strejf på bagenden. Den grandiøse Opel kører, som den ser ud. Du er ikke i tvivl om, at det er en stor bil med en bredde på 1,82 meter.

Selv om køreegenskaberne er strammet op i forhold til forgængeren, er vægten lagt på det komfortable. Vi har ikke helt den agilitet, som du f.eks, oplever i klasseduksen VW Passat eller Ford Mondeo, der på små sogneveje opleves som mindre og mere svingglade biler. Her er der lagt vægt på de lange motorvejsstræk, som Insigniaen til gengæld mestrer.

Bagagerummet er med sine 560 liter pænt stort. En elektrisk bagklap er tilrådeligt ekstraudstyr.

Benzin eller diesel?

Den 1,5 liters turbobenzinmotor med de 165 hk giver et godt antrit og flydende flow i byen og på landevejen. Den kan med et moment på 250 Nm være en overvejelse værd som alternativ til den mellemste 136 hk diesel med et moment på 320 Nm. Benzinmotoren knurrer dog under acceleration, noget, som vi ellers normalt ikke oplever i de nye turbobenzinmotorer. Og så virker det, som om den 1552 kg tunge bil taber pusten, når du har nået motorvejsfart. Det er noget, som man skal have i tankerne ved kørsel sydpå.

En brændstoføkonomi på 16,1 km/l mod 19,2 km/l i den 136 hk diesel med automatgear tæller også. Vores erfaring med den mindste 136 hk diesel er dog, at den også støjer noget under acceleration og er en smule bovlam. Så er du oppe i en 170 hk diesel, så er prisen 80.000 kr. højere. Uanset hvad, vil den også være væsentligt dyrere ved erhvervsleasing. Så umiddelbart henvender Insignia med den 165 hk benzinmotor sig til de få private, som køber modellen, men som der kan komme flere af, efter at afgifterne er sænket.

Faktisk kan du få den mindste 140 hk benzinmotor til godt 297.783 kr. Men den fås ikke med automatgear og vil alt andet lige være mere spagfærdig. Når det er sagt, spiller motoren godt sammen med den sekstrins automatgearkasse og skifter silkeblødt. Den passer godt til bilen. Vi ville overveje benzinmotoren, hvis størstedelen af kørslen foregår i nærområdet, men helt klassisk stadig sigte efter dieselmotorer ved kørsel på længere stræk.

Den nye Insignia-generation er vokset. Det kan også mærkes ved, at stationcaren har fået mere plads på bagsædet.

Unikke forlygter

Matrix-full LED-lygterne er en teknologi, som ganske få bilfabrikker, heriblandt Opel og Audi, råder over. De giver et sjældent godt lys, som indpasser sig efter, om du kører på by-, lande- eller motorvej, og hvor lysfelterne nærmest foldes ud helt til kanten af kørebanerne og præcist lyser på forhindringer. Det er lys, som er en klar sikkerhedsmæssig fordel til en pris på 23.000 kr. og er en overvejelse værd, helt ligesom resten af modellen, der altså byder på mange muligheder for udstyr, som mange af de andre ikke kan diske op med.

Slutresultatet handler om dine prioriteringer. Hvis du går efter den komfortable og rummelige løsning, er Insignia Sportstourer et klart bud. Også med benzinmotor.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hold jer væk: Ældre dieselbiler får adgang forbudt i det centrale Odense

Annonce