Annonce
Nyborg

Teknisk chef: Opvarmet vand er hovedattraktionen

Det nye multibassin med opvarmet vand er tegnet af Hasløv og Kjærsgard Arkitektfirma, der også stod for den oprindelige helhedsplan for området ved Nyborg Marina. I alt skal der investeres over 100 millioner kroner i lystbådehavnen over en årrække.
Multihus på pæle eller ej - nyborgenserne kan stadig se frem til en tur i bølgen blå, hvor temperaturen ligger 5-8 grader højre end det omkringliggende havvand.

Nyborg: Mens der nu er skabt tvivl om, hvad kommunen må og ikke må i forhold til et kommende multihus i lystbådehavnen, så synes man på mere sikker grund, når det handler om selve bassinet.

Denne del af det mere end 50 millioner kroner dyre projekt har Kystdirektoratet nemlig ingen indvendinger imod, og det glæder teknisk chef i Nyborg Kommune, Søren Møllegård.

Der bliver tale om et stort bassin samt en række mindre bassiner, hvor vandet altid er 5-8 grader varmere end det omkringliggende havvand.

Det opvarmede vand kommer fra Forum, hvor det har været brugt som kølevand. Fortum bruger i forvejen en masse vand fra Nyborg Fjord til netop dette formål, og leder det i dag tilbage i fjorden med en højere temperatur.

Derfor var det en oplagt idé at lede en del af vandet over i det nye multibassin.

Som en del af projektet er der afsat 42.000 kroner til pumper samt et tilsvarende beløb til vandprøver, så man kan være sikker på, at vandkvaliteten altid er i orden.

Annonce

Kan frit bruges af alle

Ideen om et opvarmet multibassin, der frit kan bruges af alle indenfor den normale åbningstid, er ifølge Lokale og Anlægsfonden så god, at man for to år siden besluttede sig for at støtte projektet med hele 9,2 millioner kroner.

Det vil imidlertid være nødvendigt at forelægge sagen endnu engang for fondens bestyrelse, hvis Kystdirektoratet fastholder sine betænkeligheder med hensyn til et multihus på pæle, vurderer Søren Møllegård.

Selv frygter han ikke, at opbakningen til projektet forsvinder, hvis man bliver nødt til at placere en del af faciliteterne på land i stedet for ude i selve bassinet.

- Lokale- og Anlægsfonden er ikke så optaget af selve det arkitektoniske udtryk, men mere af, om selve funktionaliteten er bevaret. Og her skal vi huske på, at bassinerne med opvarmet vand stadig er hovedattraktionen, siger han.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce