Annonce
Kultur

Tegnefilmsmuseum: Der er flyttet en rotte ind på Brandts

Rémy er i dobbelt glas på Kunstmuseum Brandts, når alle de kendte animationshelte materialiserer sig i Pixar-udstillingen. Foto: Nils Svalebøg
Med lige dele fascination og animation førte det Disney-ejede selskab, Pixar, tegnefilmene ind i det 21. århundrede, viser udstilling, der torsdag åbner på Kunstmuseum Brandts.

Der er flyttet en rotte ind på Brandts. Den hedder Rémy og skal vise sig at være en fremragende ratatouille-kok i den animationsfilm, den har hovedrollen i.

Sammen med Woody fra ToyStory og hr. Utrolig, resten af hans familie og alle de øvrige fantasifulde helte fra Pixars 30 år gamle kartotek, er rotten midtpunkt i den udstilling, der torsdag åbner på Brandts.

Og spørger man formidlingsinspektør Henriette Nielsen, der sammen med Pixars udsendte medarbejdere står for opbygningen af udstillingen, er der god grund til, at den er det.

- Efter at have set udstillingen og filmene, som tegningerne er lavet til, er jeg blevet bekræftet i, at Pixar har en plads på Brandts. I stedet for at se tilbage viser udstillingen vejen frem for genren, siger Henriette Nielsen, der understreger, at flere af Pixars animationsfilm de seneste 15 år har vundet priser ved Oscar-uddelingen.

Hvorvidt det er ensbetydende med, at animationsfilms tegninger skal betragtes som kunst, må den enkelte ifølge Henriette Nielsen gøre op med sig selv:

- Det kommer an på hvilket kunstgreb, man opererer med. Pixars film er naturligvis de egentlige kunstværker, men fordi tegningerne lavet til dem er af høj kvalitet og er en oplevelse og nydelse i sig selv, synes jeg, de har samme kunstneriske værdi som Fynboernes tegninger, siger hun.

Annonce
Man taler endda om en særlig "Pixar-magi", så hvis det virker, som om vi er ved at brande et filmselskab, er det ikke rigtigt. Det tror jeg sagtens, virksomheden kan klare selv. Vi viser Pixar, fordi dets arbejde er af høj kunstnerisk kvalitet inden for sin genre. Fordi filmene er imponerende produceret, og fordi historien om dem er en kompleks proces, der er interessant at blive klogere på.

Henriette Nielsen, formidlingsinspektør

Ingen enkeltmandspræstation

Selv om det ikke fremgår nogen steder i udstillingen, er tegningerne enkeltmandspræstationer. Bag hver enkelt streg gemmer sig en talentfuld, anonym tegner, men i stedet for at hylde nogle af de omkring 40 tegnere, der er repræsenteret på udstillingen, skal man ifølge Henriette Nielsen se den som ét fællesskab.

- Pixar har en virksomhedskultur, hvor alle - både direktøren og eleven - hænger egoet ude på knagerækken, før de går ind til møde. Et sympatisk arbejdsfællesskab, vil jeg kalde det. Det handler om at skabe det ypperste sammen, og kreativitet er dét, det handler om - uanset om den bedste idé kommer fra den ene eller den anden. Den model er der skrevet mange bøger om, siger Henriette Nielsen, og det er sandt: en enkelt googlesøgning viser en stribe lærebøger, der kigger på virksomhedens arbejdsmetode.

Også Disney-koncernen har undervejs set sit snit til at lære af den mindre opkombing og endte med at købe virksomheden.

- Man taler endda om en særlig "Pixar-magi", så hvis det virker, som om vi er ved at brande et filmselskab, er det ikke rigtigt. Det tror jeg sagtens, virksomheden kan klare selv. Vi viser Pixar, fordi dets arbejde er af høj kunstnerisk kvalitet inden for sin genre. Fordi filmene er imponerende produceret, og fordi historien om dem er en kompleks proces, det er interessant at blive klogere på, siger Henriette Nielsen.

Hun peger på Pixars vilje til at tage fat i skæve emner til sine film som noget unikt. Det ikke uproblematiske familieliv i "De Utrolige", og det konfliktfyldte far-søn-forhold i "Find Nemo".

- Udstillingen ligger desuden godt i tråd med flere udstillinger, vi tidligere har vist på Brandts - blandt andet Hergé-udstillingen om Tintin og den aktuelle udstilling om tegneren Hugo Pratt og hans helt Corto Maltese. Men især Disney-udstillingen, der åbnede i 2016 og oprullede tegnefilmens begyndelse for knap 100 år siden og frem til 2000, hvor Pixar træder ind i billedet, siger hun.

Ny udstilling hvert sted

Den store forskel på den tidligere Disney-udstilling og den nuværende Pixar er tiden. Mens Disney opfandt den håndtegnede genre, har Pixar åbnet porten til en helt ny verden af digitale muligheder. Af samme grund bliver Pixar-filmene også skabt på en anden måde end Disney-filmene, hvilket vises flere steder undervejs. Både i form af 3D-afstøbninger af figurerne - blandt andet af Rémy - og i form af en zoetrope, som viser tegnefilmen opstå, når 3D-figurerne sættes i bevægelse.

Efterhånden er den blevet vist i mange europæiske byer. Når Brandts åbner torsdag, kan museet stille sig op efter museer i Rom, Prag, Milano, Hong Kong og Tokyo, siden den for fem år siden blev bygget op til Moma i New York i forbindelse med Pixars 25 års jubilæum.

- Bortset fra enkelte ændringer er indholdet af udstillingen stort set det samme, men det er klart, at den bliver bygget op på en ny måde hvert sted. Vi tager både hensyn til lokalerne og til det enkelte museums publikumssammensætning, siger Maren Jones, der sammen med Brianne Mosley er Pixars udsendte.

De to sørger for, at heltene fra de nyeste Pixarfilm får en plads i udstillingens glasmontre, samtidig med at de sikrer, at filmproducentens historie fortælles i den korrekte rækkefølge på tidslinjen, der fylder endevæggen i den ene sal. Måske vil det overraske, at både Star Wars-instruktør George Lucas og Apple-udvikler Steve Jobs har andele i animationsselskabets succes. Eller måske netop ikke.

Pixar

Pixar-udstillingen på Brandts åbner torsdag 23. januar 2020 klokken 17 på Amfipladsen. Den kan ses til 23. august 2020.

På udstillingen kan man se udvalgte tegninger, skulpturer og også enkelte af Pixars kortfilm.

I forbindelse med åbningen taler både den midlertidige direktør, Ellen Drost, Kunstmuseum Brandts' bestyrelsesformand Bolette Christensen og USAs ambassadør i Danmark, Carla Sands.

Pixarmagien bliver synlig for det blotte øje i den udstillede zoetrope. Foto: Nils Svalebøg
Klodserne fra legeværelset i ToyStory kan passende indgå som scenografi og små lukkede rum, hvor der vises kortfilm fra den store animationsfabrik. Foto: Nils Svalebøg
Efter at være tegnet bliver alle figurerne fremstilet i 3D. På udstillingen er de færreste dog farvelagt. Foto: Nils Svalebøg
Efter at være tegnet bliver alle figurerne fremstilet i 3D. På udstillingen er de færreste dog farvelagt. Foto: Nils Svalebøg
Efter at være tegnet bliver alle figurerne fremstilet i 3D. På udstillingen er de færreste dog farvelagt. Foto: Nils Svalebøg
Vue fra udstillingen på Kunstmuseum Brandts, der åbner torsdag klokken 17. Foto: Nils Svalebøg
Annonce