Annonce
Underholdning

Teaterdirektør: 'Teatre fortjener at få klassiker-fri år'

Klassikere af Shakespeare, Molière og Holberg er jævnligt på Odense Teaters repertoire. På fredag får kærlighedsforviklingerne frit løb, når teatret har premiere på Shakespeare-komedien "Helligtrekongersaften", hvor Benjamin Kitter (billedet) spiller hertug Orsino. Foto: Nils Svalebøg
Det ærgrer teaterdirektør Jon Stephensen, at teatre er tvunget til at spille klassikere, som cementerer et forældet kvindesyn og står i vejen for nutidig dramatik om vores egen virkelighed.

Skal teatre opføre klassikere af Shakespeare og Holberg, som stammer fra en tid, hvor social kontrol og arrangerede ægteskaber var normen, hvor mænd var nogle helvedes karle, og kvinder skulle være jomfruer, til de blev gift?

Det spørgsmål stillede teaterdirektør Jon Stephensen i efteråret. Anledningen var, at hans teater, Aveny-T, havde premiere på forestillingen "Klædt af", som var inspireret af Umbrella-sagen, hvor unge blev dømt for at have delt en sex-video af mindreårige på nettet: - Der går en linje fra klassikernes kvindesyn til de krænkelser, kvinder bliver udsat for på de sociale medier i dag. Jeg klandrer ikke klassikerne, som blev skrevet for flere hundrede år siden. Men vores virkelighed er en anden, og selv om nogle klassikere kritiserer datidens moral, skildrer de et mandsdomineret samfund. Den stereotypi, mener jeg, at teatrene som kulturbærere skal lægge distance til.

Annonce

Om forestillingen

Komedie af William Shakespeare.

Iscenesættelse: Jens August Wille. Scenografi og kostumedesign: Franciska Zahle. Komponister: Adi Zukanovic og Bisse (Thorbjørn Radisch Bredkjær). Oversættelse: Niels Brunse.

Medvirkende: Peder Dahlgaard, Anna Bruus Christensen, Natalí Vallespir Sand, Benjamin Kitter, Malene Melsen og Lars Simonsen m.fl.

Opføres fra 31. januar til 5. marts på Odense Teater.

Politisk krav

Det Kongelige Teater og landsdelsscenerne i Odense, Aarhus og Aalborg er fra politisk hold kontraktligt forpligtet til at spille klassikere. Så Jon Stephensen kritiserer ikke teatrene, som opfører klassikerne, men protesterer mod en politik, der tvinger teatrene til at spille klassikere, oftere end de måske selv ville vælge:

- Hvad hvis andre kunstarter på samme vis var tvunget til at hæge om fortiden? Tanken om, at halvdelen af de bøger, Gyldendal udgiver, skulle være genudgivelser af klassikere, eller at en procentdel af danske film skulle baseres på 3-400 år gamle tekster, er absurd. Men landsdelsscenerne er altså tvunget til at opføre klassikere, som viderebringer et forstokket menneskesyn.

Spændetrøje

Jon Stephensen opfordrer lovgivere og teatre til at diskutere, hvorfor klassikerforpligtelserne overhovedet er skrevet ned. Ud over at fungere som kunstneriske spændetrøjer er klassikerne dyre at sætte op, fordi det er udstyrsstykker med mange medvirkende:

- På fredag har Odense Teater premiere på Shakespeares "Helligtrekongersaften", som garanteret bliver god og forhåbentlig også trækker mange tilskuere. Selvfølgelig skal teatrene spille Shakespeare, og jeg forestiller mig ikke et forbud, men man kunne indføre klassiker-fri år, så teatrene får mulighed for at frigøre penge til tidssvarende forestillinger, som appellerer til flere mennesker.

Shakespeare i Café Stiften

Shakespeares skuespil blive stadig opført verden over. Formår teatrene ikke at forny sig, eller har Shakespeare stadig noget at sige os?

"Helligtrekongersaften" har premiere på Odense Teater 31. januar. I den anledning kan avisens abonnenter møde Jens August Wille, der har iscenesat komedien, Malene Melsen, som har medvirket i flere Shakespeare-forestillinger, og Bisse, der har skrevet musik til forestillingen, som han også medvirker i.

Café Stiften, torsdag 6. februar kl. 17.00 på Odense Teater. Kun for abonnenter, kun mod tilmelding.

Vores tids klassikere

Jon Stephensen tegner et billede af, hvordan historien havde set ud, hvis man altid havde haft klassiker-tvang:

- Tænk hvis Holberg eller Shakespeare aldrig havde fået lov til at skrive dramatik, fordi den tids teatre foretrak de græske klassikere. Sat på spidsen er det den situation, dansk scenekunst står i, når nutidig dramatik, som kunne give fornyelse og flytte scenekunsten, ikke bliver skrevet, fordi teatrene skal bruge penge og kræfter på klassikerne. Man burde skabe plads til flere nye skuespil, som kunne ende som vor tids klassikere.

Jon Stephensen negligerer ikke, at danske teatre, også landsdelsscenerne, allerede præsenterer ny dramatikl, men det ærgrer ham, at man gemmer forestillingerne væk på de mindste scener i stedet for at slå dem stort op:

- Det sker så sjældent, at man skal tilbage til Nikoline Werdelin for at finde en dansk dramatiker, der blev satset så meget på, at hendes forestillinger, som Strindberg og Ibsens i deres tid, havde premiere på de største scener, siger han.

Det ærgrer Jon Stephensen, teaterdirektør på Aveny-T, at landsdelsscenerne har pligt til at spille klassikerne, når de i stedet kunne være med til at skabe vores egen tids klassikere. Arkivfoto: Kim Haugaard

En vital stemme

Selv om Jon Stephensen finder kvaliteter i nogle klassikere, ærgrer det ham, at man stædigt holder liv i dem, som kun er til at klaske sig på lårene af grin over: - Der er masser at skrive om i dag, så det er en falliterklæring for teatrene at måtte prioritere klassikerne. Det vilkår vil jeg gerne være med til at ændre.

Endnu har Jon Stephensens udspil ikke ført til kulturpolitisk debat. Han har mødt teaterchefer, der deler hans holdninger, men afstår fra at blande sig i debatten, for det ville være som at bide den hånd, der fodrer dem: - Debatten er ekstremt vigtig, for hvis teatrene skal bevare deres berettigelse, skal de være mere nutidige. Nu spænder forpligtelserne ben for, at teatrene bliver den vitale stemme i tiden, som de bør være.

Musikeren Bisse spiller narren Feste og har også skrevet en del af musikken til Odense Teaters opsætning af "Helligtrekongersaften". Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Annonce