Annonce
Kultur

Teater på vej: En vulkan af en forvekslingsfarce

Et løssluppent drikkegilde bliver startskuddet til en forvekslingsfarce, der har doktor Petitpont (Jacob Moth-Poulsen) og dansepigen Crevette (Carla Thurøe) i centrum. Foto: Daniel Buchwald
I coronaprotest spiller Teatret Slotsgården en farce om at kaste sig ud i livet - med alt hvad det indebærer af fejl, kontroverser, misforståelser og lidenskab.

Odense: Med en omskrivning af den gamle revyvise, "Det er er måden", kan man beskrive Teatret Slotsgårdens kunstneriske ambition sådan her: Det er ikke det, at de laver teater - det er måden, de laver tetater på, der er teatrets eksistensberettigelse.

Helt så skarpt sætter teatrets direktør, Jacob Moth-Poulsen, det ikke op, men det er lysten til at udforske og udfordre måden, man er sammen om at skabe en forestilling på, der er grunden til, at det lille sommerteater kan fejre sit 10-års jubilæum.

For et års tid siden var Jacob Moth-Poulsen sikker på, at jubilæet skulle markeres med svendestykket, når det kommer til Molières komedier, nemlig "Misantropen". Men i stedet for at benytte jubilæet til at sætte punktum for én epoke, besluttede han at bruge den første runde fødselsdag til at markere overgangen til en ny fase.

Annonce

Ustoppelig lavine

- Vi skal spille Georges Feydeaus "Damen fra natcaféen", der er er mere over i vaudeville- og farcetraditionen. Lægen Petitpont lever en triviel overklassetilværelse, hvor alt kører så meget på skinner, at han glemmer at dyrke sin kone, sin kærlighed og sit liv. Men en morgen, efter at Petitpoint sammen med gode venner har fejret en vellykket operation, bliver en sovende kvinde fundet i hans lægekonsultation. Og så går det løs.

Jacob Moth-Poulsen garanterer farce i højeste gear, for "Kvinden fra natcaféen" er en uskyldig forvekslingssituation, som eskalerer til en ustoppelig lavine. En af den slags, hvor de forkerte mennesker mødes på de forkerte tidspunkter - og hvor nogle giver sig ud for at være noget, de slet ikke er.

Annonce

Coronakommentar

- Feydeaus tekst passer perfekt i år, for budskabet kan opfattes som en kommentar til coronapandemien. Forvekslingsfarcen handler om at leve sit liv med alt, hvad dertil hører af fejl, kontroverser, misforståelser og lidenskaber ... Og er der noget, vi har længtes efter siden marts sidste år, er det da at kunne leve, at kunne slå os løs og give los.

Damen fra natcaféen

Farce af Georges Feydeau (1862-1921).

Instruktion: Johan Sarauw.

Medvirkende: Jacob Moth-Poulsen, Clara Thurøe, Kristian Rossen, Rebecca Rønde Kiilerich, Niels Andersen, Thomas Diepeveen, Mathilde Lundberg og Martine Levinsen.

Opføres af Teatret Slotsgården i gården ved Odense Slot fra 17. juli til 21. august. NB! Opføres ved Kunsten i Aalborg fra 23. juli til 28. juli.

"Damen fra natcaféen" er skrevet i 1899, men Jacob Moth-Poulsen synes, at der er så meget guf i den, som virker højaktuelt i 2021, hvor coronaen så længe har lagt en dæmper på den måde, vi lever og omgås på:

- Vi har brug for en forestilling om mennesker, der slår sig løs, dummer sig og begår hverdagsfejl - der er jo ingen, der dør af det - som en påmindelse om, at vi er på vej mod en genåbning, der giver os vores frihed - også friheden til at dumme sig - tilbage, ler Jacob Moth-Poulsen.

Annonce

Otte skal dele 27 roller

Igen i år består ensemblet af en blanding af Slotsgården-kendinge og debutanter. De otte skuespillere får nok at se til, for de skal dække 27 roller - eller dem, der er tilbage, når instruktøren Johan Sarauw og Jacob Moth-Poulsen har været Feydeaus tekst igennem med en lusekam.


Og er der noget, vi har længtes efter siden marts sidste år, er det da at kunne leve, at kunne slå os løs og give los.

Jacob Moth-Poulsen, Teatret Slotsgården


Teatret Slotsgårdens ensemble arbejder med abstraktioner. "Scapins rævestreger" foregik i en hønsegård, "Tartuffe" udspillede sig i et omrejsende cirkus, og i "George Dandin" fremhævede dyremasker karakterernes personlighedstræk.

Hvad publikum kan forvente i år, vil Jacob Moth-Poulsen ikke afsløre, men lægekonsultationen bliver sikkert skrottet.

Annonce

Ved en skillevej

Teatret Slotsgården er en knopskydning af et tredjeårs-projekt, Jacob Moth-Poulsen som skuespillerelev satte i søen sammen med lysdesigneren Jens Klastrup, der gik med en gammel drøm om at lave scenekunst i gården ved Odense Slot.

- På 10 år har vi udviklet en arbejdsmetode, der bygger på 500 års gadeteater. Vi har skabt "skuespillernes teater", der er båret af lyst, nysgerrighed og trangen til at skabe i fællesskab. Vi har fundet vores særlige form. Rammen beholder vi, men måske putter vi noget andet i den fremover.

Personligt er Jacob Moth-Poulsen også nået til en skillevej, hvor han vælger at forlade en fastansættelse på Aalborg Teater og flytter med sin familie til Frederiksberg for at udforske livet som freelanceskuespiller.

- I perioder kan man have brug for den tryghed, der ligger i en fastansættelse, men jeg er nået dertil, hvor jeg har brug for at finde ud af, hvad det er, der motiverer mig - og det gør jeg bedst, når jeg har helt frie hænder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Odenseansk kvinde bor i sydisraelsk by under raketangreb: Vi løber i pendulfart til beskyttelsesrummet

Nyborg

Borgermøde med coronapas

Faaborg-Midtfyn

Deltag i afstemningen: Als-Fyn-broen splitter fynboerne - René vil ikke flytte til Faaborg, hvis der kommer en bro

Annonce