Annonce
Erhverv

Taxaselskab politianmeldt for at gemme kunders telefonnumre

Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
For første gang nogensinde indstiller Datatilsynet til, at brud på reglerne kendt som GDPR skal føre til bøde.

Datatilsynet politianmelder taxaselskabet Taxa 4x35 for brud på databeskyttelsesforordningen - også kendt som GDPR. Det er første gang, at Datatilsynet indstiller til bøde for brud på forordningen.

Taxaselskabet har ifølge Datatilsynet brudt reglerne ved at opbevare kunders telefonnumre i mere end de tilladte to år.

Datatilsynet har indstillet til en bøde på 1,2 millioner kroner.

- Oplysninger om kundens taxature (herunder opsamlings- og afleveringsadresser) kan derfor fortsat henføres til en fysisk person via telefonnummeret, som først slettes efter fem år, skriver Datatilsynet.

I de fleste europæiske lande kan datatilsyn selv udstede bøder, men i Danmark skal tilsynet belyse og vurdere sagen, og derefter anmelde den til politiet. Det er herefter politiets vurdering, om der skal rejses sigtelse.

Tilsynets direktør, Cristina Angela Gulisano, begrunder i en pressemeddelelse indstillingen om bøde med den store mængde af lagret data, som blev fundet ved en inspektion i efteråret.

- Ét af grundprincipperne på databeskyttelsesområdet er, at man kun må behandle oplysninger, man har brug for - og når man ikke har brug for dem længere, skal de slettes med det samme, siger hun.

I alt var der tale om 8.873.333 taxature over to år tilbage i tiden, der kunne henføres til kunden via dennes telefonnummer.

Taxaselskabet har ifølge tilsynet forklaret, at det har lavet sit it-system på en måde, hvor kundens telefonnummer er nøglen til systemets database.

Til det har Datatilsynet svaret, at det ikke er tilladt at overskride en slettefrist, blot fordi det vil være besværligt at overholde den.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Hvornår sker der noget?

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce