Annonce
Indland

Tavs Skipper forlader endnu et møde hos Mette Frederiksen

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Pernille Skipper kom og gik uden at sige ord til pressen om sit andet møde tirsdag hos S-formanden.

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, vil ikke udtale sig til pressen efter sit andet møde med S-formand Mette Frederiksen tirsdag.

Skipper siger dog, at hun gerne vil snakke med pressen senere.

Hun, De Radikales leder, Morten Østergaard, og SF-formand Pia Olsen Dyhr skal ind til Mette Frederiksen tirsdag aften fra klokken 18.30.

Skipper var i anden omgang inde hos Mette Frederiksen, der prøver at sikre et flertal til en S-regering, i omkring 35 minutter.

Regeringsforhandlingerne i rød blok har snart stået på i tre uger.

Tidligere tirsdag i forbindelse med sit første møde hos Mette Frederiksen havde Skipper mere at sige.

Her gjorde Skipper det klart, at De Radikale ifølge Enhedslisten kommer med uspiselige forslag ved forhandlingsbordet.

- Vi har ikke lagt noget på bordet, som vi troede, kunne genere andre, eller som vi vidste, andre ikke kunne leve med. Det er et spørgsmål om at finde en ny retning, som vi alle kan se os selv i, sagde Skipper.

Enhedslisten og De Radikale er især langt fra hinanden, når det gælder den økonomiske politik. SF er det tredje parti, som deltager i regeringsforhandlinger hos Mette Frederiksen.

Enhedslisten vil ifølge Ritzaus oplysninger i aftaleteksten have et værn mod, at uligheden øges i samfundet. Samt at der ikke gennemføres reformer som skatteaftalen i 2012.

Enhedslisten har erkendt, at partiet burde have væltet den daværende regering på grund af aftalen, som gav skattelettelser på arbejde, ved at beløb til kontanthjælp, dagpenge og førtidspension ikke steg med lønudviklingen.

- Vi har i al vores fleksibilitet og kompromisforslag en grænse, og der skal vi bare være sikre på, at når vi taler om en ny retning, går det også på den økonomiske politik.

- Det går ikke, at man prøver at skaffe penge i kassen ved at jagte mennesker uden for arbejdsmarkedet, sagde Skipper tidligere tirsdag.

De Radikale vil gerne skaffe flere hænder og penge til velfærd ved at få flere ud på arbejdsmarkedet. Det skal ske ved at øge arbejdsudbuddet, hvilket betyder, at flere vil komme til at arbejde mere eller længere.

Det skal ske via reformer af arbejdsmarkedet og ved mere udenlandsk arbejdskraft.

Enhedslisten frygter dog, at det reelt vil betyde dårligere forhold for arbejdsløse og en undergravning af det danske arbejdsmarked.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce