Annonce
Nordfyn

Tager orlov: Nordfynske Jens Henrik vil cykle til Athen

Det originale kort over ruten rundt i Europa anno 1979, hvor avisartikler, postkort og fotos fra turen er klæbet på, hænger på væggen i hjemmet udenfor Ore.
Som 21-årig cyklede Jens Henrik Lassen 8000 kilometer gennem Europa sammen med barndomsvennen Flemming. Nu, 40 år senere, vil han gentage noget af ruten med en tur fra Danmark til Athen.

Ore: Grænserne ligger nogle andre steder end i 1979. Ikke kun de territoriale grænser ned gennem Europa efter murens fald, men også de grænser man kan byde sin krop som 60+. Det er Jens Henrik Lassen fra Ore udmærket klar over, men det er blandt andet den sidste grænse, han vil jage på landevejene i de kommende måneder.

I sidste uge trak han stikket og tog orlov fra sit lederjob med havne og offshore konstruktioner i entreprenørfirmaet Per Aarsleff, hvor han blandt andet arbejder med den nye Masnedsundbro ved Vordingborg. Siden har han knoklet med at få det sidste udstyr stuvet sammen i cykeltaskerne, og den 28. april sætter Jens Henrik Lassen sig i sadlen med kurs mod Athen.

- Som 21-årig tog jeg på en fantastisk dannelsesrejse sammen med en spejder- og gymnasiekammerat, hvor vi cyklede godt 8000 kilometer gennem Europa på et halvt år. Vi cyklede gennem de daværende østlande til Athen og så vestpå over Italien, Frankrig og Spanien, inden vi kørte tilbage via England, fortæller Jens Henrik Lassen.

Med et travlt og ansvarsfuldt job, hvor han er væk hjemmefra fra søndag aften til torsdag aften, er der ikke langt mellem vigtige telefonopkald eller sene timer ved computeren.

- Jeg elsker mit job, men vi er allesammen fanget i et eller andet hele tiden. Tankerne om at gøre et eller andet vildt, har jeg vist tumlet med længe, men nu var der også arbejdsmæssigt en reel mulighed for, at jeg kunne trække stikket i en periode, og børnene er lige flyttet hjemmefra, siger Jens Henrik Lassen, der tidligere både har boet som munk ved Mother Theresa i Calcutta og været indrulleret i den franske fremmedlegion.

Annonce
Den sorte specielbyggede Koga touringcykel er monteret med lette moderne cykeltasker. Jens Henrik Lassen har også flere store kæder med, så han kan låse det hele fast, når han skal ind og handle undervejs. Foto: Thomas Gregersen

Største skridt

I efteråret begyndte han at træne intensivt med en personlig træner i Bogense Motion, når han var hjemme på Fyn og i et motionscenter i Vordingborg, hvor han arbejder. Det har betydet en massiv livsomlægning, hvor der udover masser af motion også er blevet indført helt anderledes kostvaner.

- Jeg er gået fra absolut ingen kondi til at være i motionscenter mindst halvanden time hver dag. Det har bestemt ikke været nemt. For min kone Ulla og jeg er begge livsnydere - både når det kommer til et godt glas vin og god mad, men vi er også sådan, at når vi har taget en af de der store livsbeslutninger, så er det sådan, det bliver. Det største skridt har været at løfte sig fra sofaen, fortæller han.

Barndomsvennen Flemming Mølgaard har kun mulighed for at holde fri fra sit job i tre uger, så han må nøjes med en del af oplevelsen. En stor del af de 3500 kilometer mod Athen skal Jens Henrik Lassen cykle alene, men han glæder sig til de lange stille timer i ensomheden.

- Jeg har gennem arbejdslivet efterhånden lært at håndtere stress og passe på mig selv, men det der med at være helt alene midt i naturen sådan en aften efter dagens etape, det glæder jeg mig til. Når jeg er på Sjælland arbejder jeg 12 timer nonstop, så det der med at være helt og aldeles offline ... Der er et eller andet mentalhygiejnisk element i det, som er en stor motivationsfaktor for mig. Bare at få slukket det hele, siger han.

Derfor har Jens Henrik Lassen også indkøbt en mobiltelefon med et nyt simkort, som kun en lille håndfuld mennesker får udleveret nummeret til.

- Min nærmeste familie og én betroet medarbejder har mulighed for at ringe, hvis verden står i brand. Men ellers bliver turen helt uden kontaktmuligheder. Dengang i 1979, da vi cyklede sidst, var der ikke nogen mobiltelefoner. Det var envejskommunikation via postkort til mine forældre, der på den måde kunne følge ruten, griner Jens Henrik Lassen.

Forventninger er noget skidt

Han har indkøbt en specielbygget hollandsk touringcykel, der er bygget til at hænge cykeltasker på både foran og bagved og som kan bære vægten. I alt er udstyret efterhånden reduceret og vejet ned til omkring 12-14 kilo, hvor det tungeste er et lille telt og en sovepose.

3500 kilometer, der skal tilbagelægges på cirka to måneder, svarer i gennemsnit til 60 kilometer cykling om dagen.

- Jeg er spændt på, hvad turen gør ved mig - både fysisk og mentalt. Men fysisk kommer jeg aldrig til at genoptage den gamle livsstil, når jeg kommer hjem. Når man i en lang periode har arbejdet så intenst med sin krop, ville det være dumt ikke at udnytte den gode udvikling. Jeg har blandt andet allerede meldt mig til et mountainbike-løb med nogle kolleger på wasa-løbets rute i august.

- Et eller andet sted handler det selvfølgelig om at bevise noget for mig selv, men det er handler også om over for mine børn at vise, at man godt kan sætte sig nogle store mål og nå dem. Min søn er da blevet inspireret til at ville gennemføre sit første maraton i år, så det tror jeg er et vigtigt element for mig. Turen er ikke bare mit egotrip, men noget vi kan bruge sammen som en familie, siger Jens Henrik Lassen.

Den 28. april holder han en lille afskedceremoni for venner og kolleger på Rådhuspladsen i København, inden turen går sydpå mod færgen fra Gedser til Rostock.

- Jeg glæder mig helt vildt, men jeg har ikke gjort mig nogen forventninger. Det har altid været en vigtig livsregel for mig, når jeg har kastet mig ud i noget. Forventninger er noget skidt, fordi tingene alligevel aldrig bliver som man har kunnet forestille sig. På den første cykeltur i 1979 oplevede vi både tyverier, overfald og en langvarig bankstrejke, hvor vi ikke havde råd til noget at spise. Så det gik ikke som vi måske havde forventet os, men det blev alligevel en tur, jeg har kunnet se tilbage på med glæde i de 40 år der er gået, siger Jens Henrik Lassen.

Forberelserne til den 3500 kilometer lange cykeltur er i fuld gang, I stuen er alt udstyr lagt parat til at blive tjekket af og lagt i cykeltaskerne. Det tungeste bliver et lille letvægtstelt, en sovepose og de madvarer, der bliver brug for på de enkelte etaper. Foto: Thomas Gregersen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Apoteksejer dropper udbringning: - Vi får 5,49 kroner for at levere en æske medicin

Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1994: 47 husmødre fra Vester Hæsinge kørte galt

1994 47 medlemmer af Vester Hæsinge Husmoderforening fik i går formiddag en grim forskrækkelse, da den udflugtsbus, som de var passagerer i, løb løbsk, fordi bussens fører pludselig sank død om bag rattet. Den førerløse bus fortsatte ind på en markvej og væltede om på siden med bagenden hængende ud over en to meter dyb grøft. To passagerer blev lettere kvæstet og kørt til Aabenraa Sygehus, men det kunne være gået langt værre, siger den vagthavende hos Haderslev Politi. Bussen var på vej fra Vester Hæsinge til Møgeltønder, da ulykken skete. De forskrækkede passagerer kunne ikke komme ud af bussen, men måtte vente på assistance fra Falck, der ved hjælp af en stige fik passagerne ud. 1969 - Jeg er helt på det rene med, at det er et spring ud i det uvisse, og ikke mindst derfor er jeg lykkelig for, at teaterchef Kai Wilton er indstillet på, at jeg kommer tilbage, hvis jeg ”brænder fingrene”. Det siger skuespillerinden Lone Helmer, der har fået orlov fra Odense Teater med udgangen af denne sæson for at prøve kræfter med nye opgaver i København. Lone Helmer, der kom til Odense Teater for syv år siden, har været en af teatrets flittigst benyttede skuespillerinder. Hun mener, at det vil være afgørende for hendes videre udvikling, at hun får lejlighed til at arbejde i andre ensembler og med andre instruktører. Der har allerede været bud efter hende fra både tv og filmselskaber. 1944 Opførelsen af de 340 bunkers, som vi skal have i Odense, skrider kun langsomt fremad. Det går ganske godt med støbningen af cementskelletterne, men der er store vanskeligheder med at få inventaret i orden. De sidste dage har arbejdet på de ellers fuldførte dækningsrum ligget stille, fordi der er opstået diskussion om, hvorvidt der skal være fire eller færre elektriske lamper i hvert rum. Driftsbestyrer Westergaard, Randers Elektricitetsværk, har over for Statens Civile Luftværn protesteret mod opsætning af fire lamper, hvilket han hævder er spild af materialer, da man kan nøjes med mindre. Da spørgsmålet er aktuelt for hele landet, vil Elektricitetsværkernes Forening behandle sagen.

Kerteminde For abonnenter

Nyt forslag: Hvis du flytter til Kerteminde, får du en gratis byggegrund og 100.000 kr. i hånden

Fyn

Byggeri til 400 mio. kroner: Odenses borgmester glæder sig over ny kæmpemæssig investering i Odense

Annonce